marathon for nybegynder - klar på 9 uger?


SweetLou
 Share

Recommended Posts

Hej,

jeg har 9 uger til at gøre mig klar til et marathon, og vil høre, om det er muligt i løbet af flg. plan:

Løbe 3-4 gange pr. uge. Starter på ca. 7 km pr. gang, og forøge 1-3km pr. uge. Moderat tempo hver gang.

Ved det er en simpel approach, men kunne det tænkes at virke? Jeg har ingen baggrund inden for kondi træning, men tror jeg er i nogenlunde form ifht at være utrænet(ca. 6 km på en halv time).

Har indgået et væddemål som går på, at jeg skal fuldføre det inden december, derfor tidspresset, og kun senest finde et på kalenderen d. 6/11 i hillerød.

Det skal siges, at jeg gerne må bruge op til fem timer.

Jeg kan ikke finde nogle marathonløbeprogrammer på så få uger. Jeg støder kun på nogle, som er 3+ måneder, så hvis nogle skulle ligge inde med et, der passer til min træningsperiode, må i meget gerne dele :) men er mest interesseret i, om min plan overhovedet er mulige, eller vil det være spild af tid?

Link to comment
Share on other sites

Bare få løbet en masse. Lad være med at fokusere på et program. Du bliver nødt til at lytte til din krop men stadig presse din træning lige til grænsen.

Hvis det var mig, ville jeg ikke løbe ture over 20 km - de tager for lang tid at restituere.

Når du begynder at få ondt i dine knæ, skal du stoppe træningen og se nederlaget i øjnene. Lad være med at gennemføre et maraton med smerter i knæene. Straffen er for stor i forhold til glæden ved at løbe et maraton (halvdelen af den danske befolkning har jo efterhånden løbet et maraton - et maraton er ikke værd at ødelægge sin krop på)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil sige NEJ.. det kan ikke lade sig gøre på en forsvarlig måde, forstået på den måde at skadesrisikoen ved så meget træning er meget stor! du snakker om at løbe 28km pr uge, fra uge 1. et normalt løbeprogram starter på 3-9km pr uge. og siger med 10% pr uge.

Det at din kondi er god, er faktisk "ikke så godt" forstået på den måde, at så kan du løbe mere intensivt, og det belaster jo endnu mere, men at den er god, er jo godt ;)

Det kan godt lade sig gøre, og det er ikke sikkert at du får skader.. men jeg vil sige at med 9 uger + marathon hvor du starter med at løbe så meget pr uge, hvor du ikke er vant til at løbetræne.. jamen så vil jeg faktisk gerne væde det samme som ham du væder med nu, på at du får en overbelastningsskade.. Din krop er slet slet ikke klar til så meget belastning. normalt siger man 1-2års reglmæssig struktureret træning før marathon.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

(halvdelen af den danske befolkning har jo efterhånden løbet et maraton - et maraton er ikke værd at ødelægge sin krop på)

Nej det er muligt at halvdelen af den danske befolkning har GENNEMFØRT et marathon. Men der er ikke så mange der har løbet et marathon. Der er en verden til forskel på at løbe et maraton og så "blot" gennemføre det.

@SweetLou

Jeg vil sige at det helt kommer an på dine ambitioner. Hvis du er tilfreds med at gennemføre et marathonløb på 5 timer, så kan det muligvis nok lade sig gøre. Men hvis du også vil kunne sige at du har løbet et marathon (i mine øjne sub 4 timer) så kan du ikke nå det.

Men prøv at komme ud på vejene og få nogle kilometre i benene. Sørg for at løbe langsomt, så du undgår skader og overbelastning. Hvis du får løbet nogle langture over 20 km., så tror jeg automatisk dine ben giver dig svar på om det kan lade sig gøre.

Men min helt ærlige mening er hvorfor ikke vente og få en god oplevelse med dit første marathon? Byg grundform op over vinteren og gå så igang med et specifikt marathon program hen mod foråret.

mvh

Brian

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share