Simpelt full body program


DeerInHeadlights
 Share

Recommended Posts

Mål: Atletisk, symmetrisk og veldefineret krop. Effektiv styrke.

Kontekst: 30 årig kontornusser, der dyrker en del motion i fritiden. Programmet skal derfor ses i tillæg til alm. løb, sprint, roning, klatring, kickboxing mm. Det er tænkt som et egentligt styrketræningselement for at supplere de andre aktiviteter, der primært er cardio-orienterede.

Program (alt køres 3 set a 8-12 rep):

  • Bench press
  • Squat
  • Chin/pull ups (afhænger lidt af hvor bred en stang jeg har adgang til, foretrækker chin ups)
  • Dips
  • Overhead/behind neck press alternates (stang på bryst -> stræk over hovedet -> ned til nakke -> stræk over hovedet -> ned til bryst = 2 rep)
  • Bend over rows
  • Inclined flyers
  • Hammercurls
  • Hyperextensions
  • Ab variations (hvad end jeg lige har lyst til)
  • Push up variations (clap pushups, dive bombers, rotation pushups, etc)

Nogen kommentarer? Jeg har selv 2 umiddelbare spørgsmål:

  1. Mangler der nogle vigtige muskelgrupper?
  2. Er hammercurls nødvendige?

Hammercurls er mest med pga en "man-skal--sgu-da-træne-biceps" mentalitet, men jeg overvejer om biceps ikke bliver rigeligt aktiveret i de andre øvelser.

På forhånd tak.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du følger Mark Rippetoes - og derfor sikkert mange andre styrkeløfteres - princip, så er hammercurls bestemt ikke nødvendige. Dødløft og Rows giver biceps en del arbejde, og det er stort set også de eneste ryg/biceps-specifikke øvelser (Ved ikke, om frivend rammer armene særligt meget?), jeg udfører. Men hvis du træner for udseendet kan det da sikkert godt gavne, hvis du vil have en kæmpe bule på overarmen. Jeg ville nok aldrig selv udføre noget helt som dit program - det ville tage for lang tid (Jeg træner op 2½-3 timer om dagen, hvilket er meget, når der også skal laves lektier og arbejdes).

Hvis du leder efter specifik styrke, kan jeg anbefale Starting Strength. Jeg træner selv en lidt varieret version af det program :-)

Mvh,

JokumS

Link to comment
Share on other sites

Først svar på dine spørgsmål

1: Nej, du mangler ingen muskelgrupper.

2: Hammercurls er IKKE nødvendige, specielt ikke hvis du vil køre chin-ups, da disse rammer biceps hårdt.

Dernæst. Jeg synes du kan lave et meget bedre program. Fx behøver du ikke lave incline flyers, dips eller pushups, da du både har bænkpres og overhead pres med. I stedet vil jeg foreslå at bygge et program om omkring disse øvelser:

Squat

Dødløft

Bænkpres

Bent over rows

Overhead press

Chin-ups / pull-ups

+ evt. lidt mave

Ved disse øvelser vil du ramme hele kroppen. Du kunne evt splitte Øvelserne op og køre dem skiftevis, således

Pas A:

Squat

Bænkpres

Bent over rows

Pas B:

Dødløft

Overhead press

Chin-ups / pull-ups

Med hensyn til reps og sæt, vil jeg foreslå 5x5 i squat, dødløft og bænkpress og 3-4 x 6-10 i resten.

Håber det kan bruges :smile:

Link to comment
Share on other sites

Tak for alle kommentarerne.

Jeg gik faktisk ud og købte Rippetoes 'Starting Strength 2nd Edition' efter at have læst første indlæg, og kører nu efter et program der minder rigtig meget om det som th0mas foreslog og med det foreslåede lavere antal reps/flere set i de tunge løft:

A:

Bænkpres

Squat

Bent over rows

Dips

B:

Dødløft

Power cleans

Military press

Chin ups

Jeg er helt færdig efter gårsdagens træning, og det føles allerede enormt befriende at koncentrere sig om ret få øvelser. Nu mangler jeg bare at centeret får smidt nogle af alle maskinerne ud, så jeg ikke føler jeg står og laver power cleans i et kosteskab...

Edited by DeerInHeadlights
Link to comment
Share on other sites

Det virker da som et glimrende program. Hvis det er, kan du jo melde dig ind i en rigtig vægtløfter/styrkeløfterklub. Der er nok mere fokus på frie vægte end maskiner, som bestemt fylder en del (En alt for stor del) i de fleste fitnesscentre. Evt. tjek http://www.weightlifting.dk/da/KlubberNY.aspx

Mvh,

JokumS

100kr/måned gennem arbejdet er desværre svært at konkurrere med, men hvis jeg virker som et stort nok faremoment kan det jo være de flytter rundt på skidtet... :tongue:

Edited by DeerInHeadlights
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share