Peanutbutter - godt?


OliG
 Share

Recommended Posts

Rent teoretisk set kan man godt blive fed af at spise gulerødder og broccoli (chancen er dog meget mindre). Det der er værd at fokusere på her er, at peanut butter i sin "naturlige" form (uden for meget tilsat sukker og palmeolie) stadig indeholder over 50 % fedt, hvilket - alt efter det præcise mål for protein- og kulhydratindholdet - nemt kommer op på over 60 % i energiprocent fra fedt. Og da det anbefales at indtage højst 30 % af sin energi fra fedt, ville jeg holde lidt igen med peanut butter på madpakkerne efter træning. Men selvfølgelig - alt med måde.

Jeg ville anbefale en banan og et stort glas skummetmælk.

Link to comment
Share on other sites

Rent teoretisk set kan man godt blive fed af at spise gulerødder og broccoli (chancen er dog meget mindre). Det der er værd at fokusere på her er, at peanut butter i sin "naturlige" form (uden for meget tilsat sukker og palmeolie) stadig indeholder over 50 % fedt, hvilket - alt efter det præcise mål for protein- og kulhydratindholdet - nemt kommer op på over 60 % i energiprocent fra fedt. Og da det anbefales at indtage højst 30 % af sin energi fra fedt, ville jeg holde lidt igen med peanut butter på madpakkerne efter træning. Men selvfølgelig - alt med måde.

Jeg ville anbefale en banan og et stort glas skummetmælk.

Det kommer jo an på hvor meget fedt man ellers får i sin kost.

Det er ligesom at sige at man ikke skal spise kød fordi der er en større % protein i end i det 'anbefalede daglige indtag' osv.

Link to comment
Share on other sites

Guest SkinnyManGuru

Palmeolie, mener du vel?

Peanutbutter er ok i moderation. Det er meget kcalholdigt så man skal trods alt spise det med omtanke.

Ja, man skal sørge for at spise en masse, så man ikke forbliver SkinnyManGuru.....

Link to comment
Share on other sites

Det kommer jo an på hvor meget fedt man ellers får i sin kost.

Helt enig.

Det er ligesom at sige at man ikke skal spise kød fordi der er en større % protein i end i det 'anbefalede daglige indtag' osv.

Fedt tæller bare dobbelt i energiregnskabet, så derfor synes jeg, at det er væsentligt at nævne, og eftersom protein og fedt har 2 vidt forskellige påvirkninger på kroppen, så kan det ikke sammenlignes i din ovenstående sætning.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hmmm, hvor står vi så? Jeg har læst flere steder, at det er et sundt alternativt, hvis man blander peanut-butter i sin smoothie eller snupper et par skiver groft toastbrød.

Er det forbundt at nævne "mærker" på peanut-butter hér i dette forum? Hvis ikke, hvilke "mærker" i eksempelvis Føtex, Bilka, etc. kan anbefales, så det ikke svarer til, at man indtager tonsvis af fedt i god tro?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share