Min erfaring :-)


ziGntar
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen.

Ville lave en post med min erfaring med at begynde at træne for folk som mig der ALDRIG har trænet før og været fuldstændig ligeglad! Måske kan den hjælpe andre til at komme igang og føle det bedre med sig selv.

Først, jeg er 20 år gammel, næsten 2meter høj og vejer omkring 90kg, så jeg er ikke "in shape". Nu droppede jeg min kæreste som jeg har haft i flere år, og eftersom jeg er begyndt at ryge, drikke cola og alkohol i kæmpe mængder er min kondi ikke særlig god, og er en smule buttet. Det ville jeg lave om på, men jeg ville absolut ikke i fitness center og ydmyge mig selv og miste selvtilliden, nu skulle jeg altså i form i et tempo der passede mig ligemeget hvor lang tid det tog! Kunne desværre ikke quitte smøgerne så jeg tænkte at det nok ville tage noget tid.

Men jeg begyndte på at løbe hver dag, så lang tid jeg kunne, og følge et "one hundred push up"-program. Her kommer en lille opsummering af min forbedring i den éne (1) uge jeg har "trænet". Og forbedringerne.

Dag 1

  • Løb 5minutter.
  • Armbøjninger Fridag

Dag 2

  • Løb 5 minutter. +/- 0
  • Armbøjninger 4

Dag 3

  • Løb 8 minutter. + 3
  • Armbøjninger Fridag

Dag 4

  • Løb 10 minutter. + 2
  • Armbøjninger 6 (+2)

Dag 5

  • Løb 10 minutter. +/- 0
  • Armbøjninger Fridag

Dag 6

  • Løb 12 minutter. +2
  • Armbøjninger 8 (+2)

Dag 7

  • Løb 15 minutter. +3
  • Armbøjninger Fridag

Armbøjninger er det totale jeg kan presse op på efter at have taget de andre intervale der hører med på OneHundredPushUps. Sidste interval hedder nemlig "max"

Så alt i alt har jeg forbedret mig:

Løb +10 minutter

Armbøjninger +4

Det syntes jeg - undskyld sproget - fanme er flot! Var så bange for at jeg skulle slide og slæbe i det for at se et ordenlig resultat, men hold op hvor er jeg glad! Jeg kan godt nok ikke se noget på min krop, overhovedet, men jeg er så glad for at jeg kan se på mit skema at 1 lille uge, uden pauser, har forbedret min tilstand så meget! Vil lige sige jeg ikke spiser sundere. Jeg drikker 1 liter cola mindre om dagen (drak 2 om dagen før), ryger stadig lige så meget (næsten 2 pakker om dagen), og elsker en gang medister med brunsovs, kartofler og rødkål. Resten af dagen går med at spille computer.

Håber at det her kan hjælpe folk ligesom mig med at komme igang, jeg glæder mig til at jeg kan løbe en halv time uden pauser, tage de 100 armbøjninger og bare kunne mærke at min krop er i form. Når jeg kan alt det, først der vil jeg måske arbejde på min kost. Først skal jeg kunne motivere mig selv til en bedre form, og hvis jeg ikke kan belønne mig selv med noget lækkert bagefter, så kommer jeg aldrig igang! Det syntes jeg folk som mig skal huske. Drik nu bare cola, spis chips, tøm kontoen på 1 butyr og lev det liv du plejede. Når du så er kommet i form og kan holde den, så begynd og skær ned, det er min plan, og indtil videre har jeg det bare så godt med mig selv.

:-) Gerne kommentare!

Link to comment
Share on other sites

Overvej fremgangen hvis du droppede smøgerne og smed alt det overflødige sukker væk.

Har overvejet det, men ved også godt at så dropper jeg bare motionen igen. Bliver nød til at få indopereret motionen i min hverdag uden det er en last for mig, og hvis jeg samtidig skal sidde og have sukker og nikotin abstinenser, så går det ikke for mig ihvertfald. Men regner med at når motionen bliver mere "normal" for mig, så dropper jeg smøgerne og bagefter går ned i mængden af de søde sager.

Skrev egentlig det her for at andre der ligesom mig sad foran PC'en og lubrede cola og chips i sig måske kunne bruge min metode til at komme igang :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår sådan set godt din pointe, og hvordan du prøver at motivere folk.

Alligevel synes jeg det er et fjollet budskab at reklamere med. Ligefrem at fortsætte en usund livsstil, og indføre en minimal fysisk aktivitet er ikke ligefrem noget der rykker ret meget.

Det er ikke let at lægge sit liv om og komme i form, men hvis man gør det ordentligt kan det klares mere eller mindre hurtigt. Hvis man gør som dig, tvivler jeg på at man vil opleve nogen form for vægttab f.eks, da 15 min løb ikke forbrænder ret meget - og når indtaget er det samme og stadig usundt, kommer man jo ikke langt.

Det er en vanesag at vende sig af med at indtage slik, cola, chips osv. Det er svært nu, og det bliver svært når du når dertil om et par uger/måneder - så tag dog kampen med det samme.

Alt i alt; fedt at du er kommet i gang, og hvis det er en metode som det her der skal til for at få dig væk fra computeren, så er det fint og jo bestemt bedre end ingenting - men ærlig talt virker det for mig fjollet at ændre så lidt og fortsætte med så meget usundt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår sådan set godt din pointe, og hvordan du prøver at motivere folk.

Alligevel synes jeg det er et fjollet budskab at reklamere med. Ligefrem at fortsætte en usund livsstil, og indføre en minimal fysisk aktivitet er ikke ligefrem noget der rykker ret meget.

Det er ikke let at lægge sit liv om og komme i form, men hvis man gør det ordentligt kan det klares mere eller mindre hurtigt. Hvis man gør som dig, tvivler jeg på at man vil opleve nogen form for vægttab f.eks, da 15 min løb ikke forbrænder ret meget - og når indtaget er det samme og stadig usundt, kommer man jo ikke langt.

Det er en vanesag at vende sig af med at indtage slik, cola, chips osv. Det er svært nu, og det bliver svært når du når dertil om et par uger/måneder - så tag dog kampen med det samme.

Alt i alt; fedt at du er kommet i gang, og hvis det er en metode som det her der skal til for at få dig væk fra computeren, så er det fint og jo bestemt bedre end ingenting - men ærlig talt virker det for mig fjollet at ændre så lidt og fortsætte med så meget usundt.

Kan godt se hvad du mener. Men 15 minutter er meget for mig lige nu. Idéen er jo at få min kondi op til et punkt hvor jeg ikke hoster og har svært ved at snakke efter en lille tur. De 15 minutter skulle jo gerne blive til ½ time, og den ½'ve time skulle gerne blive til 1 time. Lige nu får jeg intet ud af min motion udover at forbedre min kondi, og det syntes jeg er vigtigt at arbejde på for at komme igang.

Men kan også udlede at de fleste af dem der svarer folk på det her forum er hardcore inden for deres respektive felter, og jeg kan godt se jeres pointe i at starte hårdt. Men er også meget sikker på der sidder mange som mig derudover som finder jeres forum ved hjælp af google og bare gerne vil igang med at træne så småt.

Men ja, sukker er usundt. Men så længe mit mål bare er min kondi, så tror jeg at dette er den bedste vej for mig og andre som mig - men kan holde sin livsstil imens man ligeså stille forbedre sig, og når man er klar til at slå igennem og ved at det er det man vil, så kan man forbedre sin livsstil.

Edit: Også vil jeg lige sige, at for mig føles det slet ikke som om jeg får noget motion. Altså, jeg føler ikke at min tid bliver brugt på motion, og syntes jeg har ligeså lang tid til mine hverdags ting som jeg plejer, men alligevel bliver min kondi bedre og bedre. Det skræmte ihvertfald mig i lang tid at jeg skulle bruge så meget af min tid på det.

Edited by ziGntar
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er en helt kanon tilgang til det med motion og sundhed. Så er man igang og det bliver let at motivere sig selv fordi man kan reagere på de små ting der sker hvis det er det der virker for en selv.

Med den indstilling går der ikke lang tid før du siger til dig selv:

Hvad vil der ske hvis jeg bytter en kvart cola ud med vand?

Og hvilket resultat får jeg ud af skrue op for ærterne til medisteren og pille et af medisterstykkerne ud af portionerne.

Hvad får jeg ud af at spise en banan efter træning i stedet for lakrids osv.

Inden længe finder du ud af at en dåse frugt med lidt cheasyfraiche smager nøjagtig lige så godt som chips og at kroppen tager en ganske fornuftig forandring så jow. Bare kør løs men tag det lidt som en konkurrence hvor du konkurrerer med dig selv.

Og når du er klar så kvit smøgerne som det bliver nævnt. Det giver utroligt meget.

Men fortsæt. Når du er igang så er du under alle omstændigheder på rette vej :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er en helt kanon tilgang til det med motion og sundhed. Så er man igang og det bliver let at motivere sig selv fordi man kan reagere på de små ting der sker hvis det er det der virker for en selv.

Med den indstilling går der ikke lang tid før du siger til dig selv:

Hvad vil der ske hvis jeg bytter en kvart cola ud med vand?

Og hvilket resultat får jeg ud af skrue op for ærterne til medisteren og pille et af medisterstykkerne ud af portionerne.

Hvad får jeg ud af at spise en banan efter træning i stedet for lakrids osv.

Inden længe finder du ud af at en dåse frugt med lidt cheasyfraiche smager nøjagtig lige så godt som chips og at kroppen tager en ganske fornuftig forandring så jow. Bare kør løs men tag det lidt som en konkurrence hvor du konkurrerer med dig selv.

Og når du er klar så kvit smøgerne som det bliver nævnt. Det giver utroligt meget.

Men fortsæt. Når du er igang så er du under alle omstændigheder på rette vej :4thumbup:

Ja :D Det er nemlig det jeg mener. Jeg prøver ikke engang at lægge min livsstil om, men "konkurrere" hele tiden med mig selv, såsom at drikke en masse vand når jeg kommer hjem så jeg ikke har brug for væske (cola)!

Og har byttet mange aften måltider ud. Det er jo rigtig nemt at tage en fryse pizza og proppe i ovnen? Men det ligeså nemt at snitte noget salat, agurk, tomat og hælde rejer ud over!

Det virker nemlig fantastisk, og selv om man ikke kan se forandringerne så hurtigt, så kan man bare mærke ligeså stille at man får det bedre med sig selv, og energi niveauet er i top! Det utroligt så lidt der skulle til for at komme igang og jeg har bare altid skubbet det hen. Nu tager jeg mavebøjninger på mine armbøjnings-hviledage, fordi jeg kan slet ikke undvære den pause fra computeren jeg får når jeg tager armbøjninger :s Det utroligt som det hele bare skubber sig selv igang.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share