Lange, udholdende muskler


Filuren_
 Share

Recommended Posts

Hej MOL,

jeg er begyndt på et nyt program som jeg glæder mig til at gå i gang med.

Det er dog ikke så særlig relevant lige netop dette program, så er i tvivl om jeg skulle poste her eller i Program forummet. Det blev så her.

Jeg vil beskrive mig selv som lille af bygning, synes altid jeg har været en smule mindre end mine venner og bekendte.

Ser det ikke som nogen skidt ting, men det gør at jeg har et billede af hvordan min trænede krop skal se ud (om et par år evt.).

Det drejer sig nemlig omkring disse 'lange' muskler som er udholdende, fremfor de 'korte' som kan løfte tungere.

Jeg har slet ikke nogen ønsker om at se pumpet eller stor ud, tror det vil se helt forkert ud på mig. Derfor ønsker jeg netop disse lange muskler,

som er udholdende, men samtidig stærke. Jeg har i denne forbindelse været en smule i tvivl omkring reps, om jeg laver for få eller det er tilpas (eller om det overhovedet betyder noget?).

Det jeg gør er at tage en vægt som jeg bruger til tre sæt. Fx i dumbbell press bruger jeg 14kg i alle tre sæt, hvor jeg udfører så mange jeg kan (ifølge mit program skal jeg holde det inde for mindst 6 stykker og maks 12 stykker. Kan jeg tage flere end 12, så skal jeg øge vægten. Kan jeg tage færre end 6 skal jeg gå ned i vægt).

Vil den her slags træning give mig de korte, pumpede muskler eller vil jeg opnå de lange, udholdende muskler som jeg ønsker?

Jeg skal også cykle en god 20 minutter hver dag som cardio, evt. variere det med løb eller sjipning, for at fedtforbrænde og opnå markering.

Jeg håber at have alt relevant med til mit spørgsmål, ellers kan jeg sagtens tilføje det ;-)

Link to comment
Share on other sites

Hej og velkommen på sitet!

Dine musklers længde, vil ikke påvirkes af træning. En muskel vil vokse i omkreds og ikke i længde, dette gælder uanset hvilken type træning, der er årsag til væksten.

Din træning virker ok i mine øjne og så længe du holder din kropsvægt og fedtprocent under kontrol, er der næppe nogen fare for det svulmende look du frygter.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Hej en del af de spørgsmål du har spurgt om er ofte oppe at vende herinde på MOL

Og hvis du søger rundt i dette fora kan du også få dine spørgsmål besvaret.

Hm lange og korte muskler samt hurtige og lange muskler...

der er en del artikler at finde herinde om effekten af forskellige træningsformer som kan hjælpe dig med at besvare spørgsmål som hvad: betyder sæt og rep struktur for din muskel

men ellers er denne lille artikel af redaktøren et fint sted at starte:

http://www.motion-online.dk/blogs/redaktoerens_blog/alt_for_damernes_stramme_muskler/

du skriver:

Jeg har slet ikke nogen ønsker om at se pumpet eller stor ud, tror det vil se helt forkert ud på mig.

teoretisk set er der ikke noget træning i verden man kan blive stor af at lave... Men den rette kombination af mad og træning kan gøre at ens muskler vokser(det koster energi at bygge muskler, så hvis man er i kalorie balance, er der som sådan ikke noget træning man bliver stor af, omend at svært overvægtige undertiden vistnok kan være i kalorie underskud og stadig tabe sig og bygge muskel masse hvis blot de får nok protein og træner den rette træning)

Så det flabede, lidt arrogante og ikke særlig hjælpsomme svar er at læse et par timer på et trænings site som dette og så skal du nok få styr hvad kost, og rep+sæt betyder, og når du er i gang kan du også overveje at læse lidt om træning i fedtforbrændingszonen. Som også er et omdiskuteret emne i træningskredse,

Denne artikel er fx ikke udelt begejstret for ideen om at arbejde i fedtforbrændings zonen:

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/vaegt_og_fedtprocent/glem_fedtforbraendingszonen/

Men som sagt læs og læs endnu et par timer, om ernæring og træningslære, gerne materiale fra sitet her da det generelt er ret lødigt. Og så prøv det af i praksis de forskellige træningsformer etc.

Go fornøjelse med dit projekt om at få den krop du arbejder på

Vh

Don155

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share