Gør jeg det rigtigt?


Rasm
 Share

Recommended Posts

Hej MOL

Jeg er lige begyndt at styrketræne (hjemme gym). Jeg har opnået de hurtige begynder resultater med et par ekstra cm på overarmen.

Mit mål er at tage et par kilo på i muskler, og i anden omgang blive makeret.

Til dagligt går jeg som skovarbejder - så jeg får rørt mig lidt.

Jeg har ikke erfaring med styrketræning, og mit program er da også sat sammen ned hjæp af en iPhone APP.

Det har set således ud indtil videre:

Opvarmning: motioncykel 15min.

Styrketræning:

Bench press. 3x13

Lunge. 3x13

Sit up m. Vægte 3x25

Shrung. 3x13

Pulldown. 3x13

Biceps curl. 3x13

Imellem hvert sæt har jeg holdt 1 min pause.

Jeg overvejer at købe proteinpulver, som jeg vil tage efter træning.

Det store spørgsmål: hvad kan jeg gøre bedre?

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Først tillykke med at du er kommet igang med at træne :superman:

Det er et fint lille begynder-program du har gang i, hvor du kommer hele kroppen igennem. Dog vil jeg foreslå dig at skifte dine shrugs ud med en anden skulderøvelse, der indeholder noget mere bevægelse og dermed også træning for selve deltoideus, fx. arnold press eller sideløft. Samt at huske også at få trænet din lænd!

Desuden, hvis du har trænet en måned eller to nu, burde din krop være parat til at du kan sætte noget mere vægt på øvelserne, så du kan lave decideret styrketræning (13 gentagelser i hver sæt er mere styrkeudholdenheds-træning).

Øg f.eks. belastningen så du kun er i stand til at lave 10 gentagelser pr sæt i alle øvelser (Bortset fra mave-øvelsen).

Og husk at forandring fryder og variation er godt. Så skift øvelserne ud med andre efter et stykke tid. Eller hav et alternativt program som du veksler i mellem.

Hvor mange gange om ugen træner du?

God fornøjelse og held og lykke med det hele i hvert fald :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville skifte lunges ud med squat, så du også får trænet lænden som Satanna påpeger. Det er en rigtig vigtig øvelse, der bruger mange forskellige muskelgrupper.

Det er dog vigtigt at du får nogen til at hjælpe dig, så du lærer at squatte ordentligt, hvis du ikke er vandt til øvelsen. Squat helt i bund; ikke noget med at stå og knapt nok kunne løfte baren ud af stativet, bare fordi man har smidt for meget vægt på.

Edited by DeerInHeadlights
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Først tillykke med at du er kommet igang med at træne :superman:

Det er et fint lille begynder-program du har gang i, hvor du kommer hele kroppen igennem. Dog vil jeg foreslå dig at skifte dine shrugs ud med en anden skulderøvelse, der indeholder noget mere bevægelse og dermed også træning for selve deltoideus, fx. arnold press eller sideløft. Samt at huske også at få trænet din lænd!

Desuden, hvis du har trænet en måned eller to nu, burde din krop være parat til at du kan sætte noget mere vægt på øvelserne, så du kan lave decideret styrketræning (13 gentagelser i hver sæt er mere styrkeudholdenheds-træning).

Øg f.eks. belastningen så du kun er i stand til at lave 10 gentagelser pr sæt i alle øvelser (Bortset fra mave-øvelsen).

Og husk at forandring fryder og variation er godt. Så skift øvelserne ud med andre efter et stykke tid. Eller hav et alternativt program som du veksler i mellem.

Hvor mange gange om ugen træner du?

God fornøjelse og held og lykke med det hele i hvert fald :smile:

Hvorfor dog køre med højt antal reps i mave-øvelsen?

Bare mere vægt på ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share