bulk and cut for kvinder?


MissIndividual
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg er ved at arbejde mig ud af en spiseforstyrrelse, som efterhånden var varet nogle år. Har arbejdet hårdt på sagen, og har opnået en normalvægt nu, (med et bmi som dog svinger en del mellem de 18,5-20.)Er en lille kvinde på ca 155 cm, og vejer mellem 45-46 kgs.

Jeg har haft nogle tilbagefald på vejen, hvor jeg skiftevist har sultet mig og overspist. Rigtig dum cirkel!

Så nu arbejder jeg med at spise nok og sufficient, samtidig med at jeg lige er begyndt at styrketræne.

Jeg har det mål, at jeg gerne vil opbygge min krop, og gøre den stærk, smidig, fast og muskuløs. Samtidig med at jeg får nok at spise, selvfølgelig.

Mit mål er mere eller mindre langsigtet. Til næste sommer vil jeg gerne ha mit livs flotteste krop. :) ikke en krop, der er sygeligt tynd og svag. Men en krop, der er sund, sexet, stærk og fast. Og med lav fedt-procent.

Jeg har hørt om begrebet "bulk and cut" i fitness verdenen. Hvor man spiser en del her i vinterhalvåret, samtidig med at man træner. Og så "cutter" man, (justerer sit kalorieindtag), når man nærmer sig sit mål, og resultatet fremstår hermed som super veltrænet, med lav fedtprocent. Det er nok mest bodybuildere og mænd, der gør det.

Men princippet burde vel også være det samme for kvinder?

Især, hvis man har haft en spiseforstyrrelse. Så har kroppen brug for ekstra energi at arbejde med.

Så.. Hvor mange kalorier tror I jeg skal have om dagen, hvis jeg feks. styrketræner med fullbody program 3 gange om ugen, i ca 40-50 min hver gang.? Jeg har også et lille deltidsarbejde på 3 timer, ved siden af mine studier.

skal jeg være i kalorieoverskud for at tage muskler på? eller er det nok med et indtag på de her 1700-1800 om dagen?

Jeg er meget i tvivl.. Denne gang vil jeg ikke fu*** det op. Nu skal det være. Min krop skal repareres, være sund, bygges op og trimmes!

Men cardio træningen må jeg indtil videre holde igen med, da min læge har frarådet mig motion, der får pulsen for højt op. Det stresser mit hjerte, som desværre har været meget stresset, gennem hele mit spf. forløb.

Håber på jeres reply!

Edited by MissIndividual
Link to comment
Share on other sites

Kalorietælling er noget af det sidste du skal tænke på i din situation, der er stort set kun relevant for personer der forsøger at tabe sig, eller holde en bestemt vægt.

Styrketræning kan også belaste hjertet, så du skal nok være meget forsigtig i starten. I øvrigt er bulking normalt heller ikke relevant for begyndere, da de fleste allerede spiser tilstrækkeligt i forvejen. Det vigtigste for begyndere, er at lære øvelserne at kende, og få opbygget en grundlæggende styrke de kan arbejde videre med. I dit tilfælde derimod, kan det måske godt være en god ide..

Men hvorfor snakker du ikke med din læge eller diætist omkring det? Overspisning, som du kalder det, efter et tilbagefald virker ikke som et dårligt tegn. Det tyder på du har viljen, men stadig er bekymret for at overspise, selvom du sikkert ikke har overspist.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share