1/2 Jernmand


Per K
 Share

Recommended Posts

Jeg har fået smag for at prøve noget triathlon, men har lidt bekymringer.

Jeg havde sat som mål at lave (eller siger man løber??) 1/4 i 2012, men kan kun lige se Silkeborg er en mulighed. Og starte med så bakket en rute, er måske ikke sagen for en glad amatør.

Nu har jeg forelsket mig i KMD Århus Challenge d 17/6-2012, men det er jo 1/2-ironman.

Problemet er: Kan jeg nå at bliver klar?

Jeg er 44 år.

173 cm. 79 kg. Når det her bliver alvor, dropper jeg weekend slik og rødvin, og kommer på 75.

Jeg har aldrig kunnet løbe, men startede i November 2010, og har fulgt begynder programmet herinde og løber nu 10 km 1x om ugen ude på ca 55 min, og 2x på løbebånd på 48 min. (pga skinnebensbetændelse i foråret)

Jeg er ved at lave de indledende øvelser til intervaltræning, da jeg godt kan se det er vejen til at lære at løbe de 21,1 km.

Jeg svømmer 2x om ugen 3000-4000 meter pr gang, så her forventer jeg ingen problemer.

Cykling er vel bare et spørgsmål om at få nogle kilometer i benene?

Mine bekymringer går især på om jeg kan lære at løbe 21,1 km, og gøre det efter de andre strabadser?

Er 8 måneders forberelse nok?

Har jeg overhovedet noget at gøre ved et stævne som Århus Challenge, eller er det kun de "rigtige" triathleter der kommer der?

Jeg tænker ikke, jeg investerer i den særlige tricot eller en enkeltstartcykel, så bliver jeg buhet ud, når jeg går ned på udstyret?

Gode råd modtages fra store Jernmænd, der også var små engang. :)

Edited by Per K
Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke nogen stor jernmand - kun en ganske lille. Min erfaring er således kun med sprintdistancer (og kun 2 af dem) indtil videre.

Men jeg tør godt svare på dine spørgsmål alligevel.

De korte svar: Ja, du kan nå det og Nej, du bliver ikke buh'et ud på en almindelig racer.

Det er heldigvis sådan, at der er en fantastisk stemning omkring triatlon, og en stor villighed til at hjælpe og støtte nybegyndere. Jeg tror, det hænger sammen med, at alle naturligvis er interesserede i at udbrede den sport, de 'elsker', så andre 'også kan se lyset'.

De gange, jeg har været af sted selv, og når jeg har set min kæreste (1xChallenge Copenhagen plus nogle halve) er der masser af mennesker på almindelige racercykler. Det var der også til Challenge Copenhagen i år. Så de eneste bekymringer, du skal have vedr. din cykel, handler om din egen komfort.

Jeg tror, de fleste til en halv IM har en trikot - det er simpelthen nemmere, den kan være under våddragten og tørrer lynhurtigt, og du kan både løbe og cykle i den. Men man kan altså også godt løbe i et par gode cykelbukser med pude (så længe den ikke er så stor, at den kommer til at gnave) og en t-shirt. Her handler det meget om, hvor lang tid du vil bruge i skiftezonerne. Er det bare det at gennemføre, der tæller for dig, så tag det på, du har det bedst i, og brug den nødvendige tid. Vil du være hurtig, så skaf en trikot :-)

Det var udstyret. Så er det formen...

Du frygter, at du ikke kan nå at træne op til halvmaraton. Det er jeg helt sikker på, at du godt kan, med mindre du er meget disponeret for skader. Hvis man googler kan man finde masser af træningsprogrammer fra 10 km til ½ marathon, og nogle af den tager så lidt som seks uger at gennemføre (http://www.motionslob.dk/sites/default/files/Halvmarathon_2.pdf) - det er dog med en del intervalløb, og det skal kroppen vænnes langsomt til, ellers er du stensikker på skinnebensbetændelse og andre skavanker eller skader.

http://www.fitliving.dk/Upload/fit-living/L%C3%B8b/L%C3%B8beprogrammer/Halvmarton.pdf - dette program tager ti uger, og ser meget humant ud, med lange ture og en enkelt tempotur.

Altså. Ingen tvivl om, at du kan nå at blive klar. Men du må spørge dig selv, hvad du har som målsætning. Vil du bare gennemføre? Så er der slet ingen problemer, bortset fra, at du ikke når at cykle så meget udendørs (cykler du i forvejen?), men så må du jo bare spinne igennem her i vinter. Du kan svømme, som ellers er mange voksen-nybegynderes nemesis, og du kan sagtens nå at træne op til løb.

Vil du gennemføre på en bestemt tid? Så tror jeg også sagtens, du kan nå det, men så vil jeg råde dig til at få noget professionel vejledning til at lægge dit program, så du undgår overbelastningsskader som den skinnebensbetændelse, du er ved at komme dig over. Og så må du ikke lade dit konkurrencegen drive dig til at træne hårdere og mere - det kommer der ikke noget godt ud af.

God fornøjelse med din tri-træning - pas på, man bliver bidt af det! :-)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil opmuntres lidt i forhold til projektet, så gå ind på www.voresironman.dk - de herrer gennemførte CC i år, og flere af dem startede nærmest fra scratch, så vidt jeg husker. Der er blogget næsten et år om deres forberedelser, og der er mange gode fif at hente.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share