Core træning


AndersJ
 Share

Recommended Posts

Jeg får i hverdagen, og i forbindelse med træning desværre ofte lændesmerter på trods af god teknik. Jeg tror tildels lændesmerterne skyldes jeg har en svag core/kerne, hvilket jeg gerne vil rette op på.

Jeg vil derfor høre om I kan anbefale nogle gode core øvelser, og gerne sat sammen i et program?

Selv kender jeg nærmest kun "Planken", men da jeg søgte herinde fandt jeg følgende youtube video med coretræning. Ville det være en ide at fyre det program af en 3 gange i ugen, eller har I bedre ideer?

Link to comment
Share on other sites

youtube video med coretræning. Ville det være en ide at fyre det program af en 3 gange i ugen, eller har I bedre ideer?

Ja, hvis du er triatlet og ikke styrketræner... Desuden bærer det i høj grad præg af kvantitet over kvalitet og det gælder lige omvendt, hvis du skal stabilisere midtersektionen.

Og som påpeget er det ikke sikkert din teknik er så god som selv antaget.

Og endelig kan dine lændeproblemer komme fra alt muligt andet :smile: Men det er jo aldrig dårligt at stabilitetstræne, men det er svært at rådgive uden at kende dit niveau. Tag evt. et kig på vidoerne her: http://www.sportsfyssen.dk/oevelsesvideoer.htm

Specifik kunne du måske kigge på Stabilitetsrutine 1+2 og mobilitetsrutine 1+2

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror lændesmerterne skyldes dårlig teknik.

Har du video af dine løft? Især squat og dødløft.

Jeg har ikke squattet, dødløft mm i lang tid netop pga. af lændesmerterne desværre. Jeg oplever forøget lændesmerter ved ikke at lave noget, eller noget så simpelt som en løbetur. Jeg gør derfor det nu, at jeg svømmer, og ved siden af det vil jeg gerne lave core-træning, da jeg føler min core og lænd er forholdsvis svag. Fx skal jeg kæmpe noget for at holde en pæn planke i et minut. Jeg har været ved massør, kiropraktor og fys, men desværre uden den store hjælp, hvilket nok skyldes mit problem er forholdsvis lille, da jeg ikke har kæmpe lændesmerter, men bare en lille smerte/ustabilitet hele tiden, som bliver værre, hvis jeg belaster lænden.

Jeg har bestilt bogen "Low Back Disorders" af Stuart McGill, og håber på at finde nogen gode ting i den. Er dog bange for den er for teoretisk, og kunne derfor være godt at få et input herfra til gode core øvelser.

Link to comment
Share on other sites

McGill er i hvert fald et stort navn inden for rygsmerter, så det er sikkert ikke et dårligt sted at starte.

Hvordan er den holdning? Især omkring hoften. Hvis din hofteskål er tiltet frem (dit bælte i bukserne sidder 'højere' bagpå end foran), er din rygsøjlen/lænd i en dårlig position der kan medføre smerter.

Prøv at læse "Neanderthal no more" (Cressey og Robertson) artikelserien igennem - den ligger på www.t-nation.com

Link to comment
Share on other sites

McGill er i hvert fald et stort navn inden for rygsmerter, så det er sikkert ikke et dårligt sted at starte.

Hvordan er den holdning? Især omkring hoften. Hvis din hofteskål er tiltet frem (dit bælte i bukserne sidder 'højere' bagpå end foran), er din rygsøjlen/lænd i en dårlig position der kan medføre smerter.

Prøv at læse "Neanderthal no more" (Cressey og Robertson) artikelserien igennem - den ligger på www.t-nation.com

Fys'en mente min holdning var helt fin. Selv synes jeg måske jeg svajer en lille smule i lænden. Når jeg skyder hoften frem eller tilbage giver det spænding/smerte i lænden.

Jeg vil lige løbe igennem de "Neanderthal no more" artikler senere i dag.

Link to comment
Share on other sites

Rigtig god træning til core er svømning og så er det lidt afvekslende fra træningscentret. Jeg svømmer 1 km med korte finner og herefter 100m x 5 med plade og finner og 50m x 10 med plade og finner. Det tager ca en time med pauser :)

Link to comment
Share on other sites

Dagens Core-træning bestod af 3 x 1 min planke med 1 min pause imellem sættene. Det var hårdt for min sølle core styrke, og specielt i sidste sæt begyndte hele kroppen at ryste. Umiddelbart virker det til lænden er glad for det, men det må tiden vise.

Hvis du har en Kettlebell, eller en anden håndterbar "tung" genstand, er Turkish get up en rigtig god Core øvelse.

Link to comment
Share on other sites

Dagens Core-træning bestod af 3 x 1 min planke med 1 min pause imellem sættene. Det var hårdt for min sølle core styrke, og specielt i sidste sæt begyndte hele kroppen at ryste. Umiddelbart virker det til lænden er glad for det, men det må tiden vise.

Prøv at køre dynamiske øvelser hvis din lænd tillader det. Prøv http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/trening/basistrening/styrke/page108.html. Her kan du finde rigtig mange core øvelser, med en sviss ball, kropsvægt, makkerhjælp og vægte. En side jeg har brugt til at træne min egen core op med. De er alle delt op i 4 forskellige niveau så du kan vælge det niveau der passer til dig.

Ud fra egen erfaring syntes jeg dynamisk core øvelser er langt bedre end statiske. Samt bevægelsen i øvelserne gør dem også mere motiverende.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Gode svar ift træningen, men jeg synes det lyder som om du trænger til at få løsnet lidt op for de spændinger der højest sandsynligt er med til at give ubehaget. Mange af mine klienter træner mange gange om ugen, fx crossfit med mange løft, og med en tendens til ikke altid at lytte til kropens signaler. Desuden er der en fejlagtig opfattelse af at udstrækning ikke nytter noget. Læs lidt om udstrækning ift dit problem her og lidt om lændesmerter her.

Jeg håber du kan bruge noget af det der er skrevet. Jeg vil meget gerne give lidt instruktioner i simple udstrækningsøvelser som du ikke skal bruge mere end et par minutter på. Desværre har jeg ikke nået at lave videoer endnu men det kommer.

God bedring fra Rasmus

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share