Bagerste korsbånd


nillerboy
 Share

Recommended Posts

Blev skadet for halvandet mdr. siden. Fik et slag på knæet i en fodboldkamp, hvorefter det begyndte at hæve op omme i hasen. Fysser og læger troede ikke det var så slemt, så regnede med at hævelsen bare skulle foretages. Jeg har derfor spillet og løbet lidt i tiden op til nu, men hver gang med et jag i knæet ved for høj belastning. Det er nu efter en scanning gjort klart at det bagerste korsbånd er bristet.

Har fået at vide af idrætslæge at det ikke er så slemt endda og knæet bare skal genoptrænes, så vil jeg kunne spille igen om et par mdr.

Tror i forklaringen om et par mdrs genoptræning af knæet holder? Det skal siges at det er divisionsfodbold jeg skal tilbage til og jeg er i starten af tyverne.

Har i erfaringer, viden, gode øvelser eller andet at dele med mig vil jeg rigtig gerne høre fra jer. Syntes ikke jeg har kunne finde så meget om i andre topics.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det er ikke så ødelæggende for ens sportskarriere at river bagerste korsbånd over, som det er at rive forreste korsbånd over. I mange tilfælde kan man komme tilbage til samme niveau uden operation, men med genoptræning. På trods af du sikkert er i god form (qua din elitesport) så skal du nok nærmere sigte på 6-8 måneders genoptræning end 2.

Du skal have øget din styrke i benene og hoften, og du skal sigte på at bliver stærkere end inden du fik skaden. Da du mangler et ledbånd bliver du nødt til at have en øget styrke for at stabilisere dit knæ.

Din squat bør ligge i kategorien intermediate til advanced her: Squat standarder ift det niveau du spiller på.

Derudover er det vigtigt at du træner stabilitet, balance og koordination omkring knæet. Her er det som regel en god idé at få en professionel til at supervisere din træning, så find en fysioterapeut med forstand på sportsskader i dit nabolag

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share