hvor meget protein kroppen optager?


BigB
 Share

Recommended Posts

Hejså

Er kommet op og diskutere med en omkring følgende:

Mange danske læger anbefaler at man ikke indtager proteinpulver da de mener man for rigeligt igennem kosten. de bruger følgende arguemtation:

lad os antage en person tager 10 kg på i ren muskelmasse på 1 år. det er pænt meget. vi ved at 20% af musker består af protein, i det her tilfælde 2 kg=2000 gram protein. deler man det med 365 som er de dage der er på et år får man 5,49 gram protein pr dag.

Herfra konkludere vores kære læger at vi får rigeligt igennem kosten da kroppen ikke skal bruge så meget som vi går og tror( os der bruger pulver o lig.) Alt andet snak om proteinpulver er det rene penegmaskiner for producenterne og derfor bilder de folk ind i at de har brug for mere ca. 2 gram pr kg kropsvægt.

Alt det lyder meget fornuftigt - og her vil de fleste da give lægerne ret-

MEN grunden til man tager større mængder(1,7-3gram) af protein /pulver er fordi det i flere studier viser at det bla. øger proteinsyntesen og dermed kan bidrage til større og hurtigere muskelvækt . jeg vil ikke komme nærmere ind på det, da jeg ikke kan lide at skrive så meget (se blot på alle de stave/tastefejl jeg laver).

Altså har lægerene misfortået bag-grundet for det høje indtag.

Men mit spørgsmål går ud på at man jo aldrig kan gå væk fra at kun 20% af musklerne består af protein, hvad bliver der så af resten af al den protin vi/jeg spiser??

Jeg indtager selv ca. 210 gram protein pr. dag, hvor meget af det bliver optaget? og hvad vil det egentlig sige at blive optaget? kan det kun optages i musklerne?

ved godt det kan blive omdannet til energi, men hvordan? rent biokemisk hvordan?

Håber der sidder nogen med den rette faglig viden til at besvare dette.

Tak

Link to comment
Share on other sites

Nu må jeg påstå at jeg aldrig har snakket med en læge som havde de synspunkter du bringer op - tværtimod!!

Jeg læser selv medicin og har aldrig støt på nogen med den holdning du beretter om.

Du må også huske på, at det ikke kun er musklerne der bruger protein - alt lige fra enzymerne til cellemembraner over til vores immunforsvar er aktive proteiner. Derfor er det også vigtigt at få tilstrækkeligt med protein for at kunne opretholde en sund krop og ikke kun for musklernes skyld.

Som du selv skriver, så vil det overflødige protein omdannes til energi.

Glucogene aminosyre er dem som giver en net produktion af pyruvate eller danner stoffer der kan indgå i citronsyrecyklus (såsom a-ketoglutarat eller oxaloacetat, som alle sammen er forløbere til glucose via den proces som betegnes gluconeogenesis). Alle aminosyrer undtagen lysin og leucin er delvist glukogene. Lysin og leucin er de eneste aminosyrer som er fuldstændigt ketogene, dvs. at der dannes enten acetylCoA eller acetoacetylCoA, som ikke kan give en net produktion af glukose.

En lille gruppe af aminosyrer bestående af isoleucin, phenylalanin, threonine, tryptophan og tyrosin kan alle omdannes til både glucose og fedtsyrer forløbere og karakteriseres derfor som både glukogene og ketogene.

Link to comment
Share on other sites

Nu må jeg påstå at jeg aldrig har snakket med en læge som havde de synspunkter du bringer op - tværtimod!!

Jeg læser selv medicin og har aldrig støt på nogen med den holdning du beretter om.

ok det er måske en genrealisering fra min side.. sorry. Men det er hvad jeg har fået oplyst af flere læger, herunder dem som har tilknytning til antidoping.dk

Angel:

Du må også huske på, at det ikke kun er musklerne der bruger protein - alt lige fra enzymerne til cellemembraner over til vores immunforsvar er aktive proteiner. Derfor er det også vigtigt at få tilstrækkeligt med protein for at kunne opretholde en sund krop og ikke kun for musklernes skyld.

Som du selv skriver, så vil det overflødige protein omdannes til energi.

har du nogen ide om hvad det overflødige er? dvs mængdemæssigt? Hvor meget bliver brugt til hvor?

Link to comment
Share on other sites

har du nogen ide om hvad det overflødige er? dvs mængdemæssigt? Hvor meget bliver brugt til hvor?

Det er den evige diskussion - det kommer an på så meget - alder, fysik, helbred, træningsstand/mængde, køn osv.

Mange påstår at man kun kan optage en vis mængde, men dette er mig bekendt aldrig blevet bevidst.

Den generelle regel synes at være 1.5 gram pr. kg hvis du er aktiv et par gange om uge, hvis du går til den så er behovet mellem 2-4 gram pr. kg. - heller for meget end for lidt!!

Det vigtigste hvad angår dit proteinindtag er helt klart at dele det ud over dagen så kroppen kontinuerligt får tilført "byggesten"

Link to comment
Share on other sites

Din udregning er god nok - du mangler bare noget. Hvad sker der når vi træner? Bygger vi bare muskelmasse op?

Når vi træner nedbryder vi muskelmasse og dette skal først genopbygges før vi kan snakke om at forøge muskelmassen. Denne genopbygning (og vedligeholdelse) kræver nok mere protein end forøgelsen af muskelmassen gør.

Edited by Mr. Fitness
Link to comment
Share on other sites

Faktisk så nedbrydes vores muskelmasse kontinuerligt også selvom vi ikke træner!!!

Indenfor en periode på 3-6 måneder er hele vores skeletmuskulatur brudt ned og bygget op igen!! Vi får faktisk et sæt nye muskler flere gange om året :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har godt nok stødt på både den fejlagtige argumention samt den tåbelige holdning mange gange.

Ikke så ofte i de senere år som tidligere, men min egen læge fatter heller IKKE en brik!

Hvis det nu forholdt sig således, at det IKKE lodt sig gøre at måle sig til i hvilket omfang kroppen formår at anvende den indtagne protein, kunne man forstå den idiotiske pølsesnak.

Men målinger på positiv nitrogenbalance viser netop, at meget tungt trænende vægtfolk, der træner dagligt, kræver op til 2.5 g pr. kg for at opretholde positiv nitrogenbalance!

Næsten alle - 95% ++ IKKE dopede vægttosser, er dækket fint ind med god margin ved 1.8-2.0g!

Selve "argumentationen" disse oldsager fremfører er også fejlagtig!

Den indtagne protein bliver jo netop IKKE kun anvendt til at opbygge ny netto-muskelmasse!

Hård træning medfører bl. a. også betydelig nedbrydning af bestående muskelmasse m.m., - og omhyggelige kalkulationer udfra alle indgående parametre fra bl. a. Colgan Institute, som er baseret på et max gain af 8-10kg ekstra netto-muskelmasse årligt, når frem til 1.8g pr. kg!

Når korrekte kalkulationsmodeller sammenholdes med de mange tusinde hårdt trænende sportsfolk, der har været igennem diverse lab. forsøg og målinger, kan man entydigt konkludere, at vi alle er dækket rigeligt ind ved 2-2,5g pr. kg!

Der er jo heller ikke ligedrem nogen specielt god grund til at bruge dyr protein som weightgainer......... :rolleyes:

Edited by JØRGEN STORM
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share