Vægtvogterne


superfly
 Share

Recommended Posts

Jeg har igennem en veninde erfaret at konsulenterne i vægtvogterne siger udsagn som : " alkohol stopper forbrændingen i op til 14 dage " - Nu har jeg ikke den store naturvidenskablige baggrund, men jeg mener da ikke det er korrekt information at give... Er der nogle der kan hjælpe mig med svar???

Link to comment
Share on other sites

Jeg har igennem en veninde erfaret at konsulenterne i vægtvogterne siger udsagn som : " alkohol stopper forbrændingen i op til 14 dage " - Nu har jeg ikke den store naturvidenskablige baggrund, men jeg mener da ikke det er korrekt information at give... Er der nogle der kan hjælpe mig med svar???

Hæhæ...Hvis man nu forestillede sig at ens "forbrænding" stoppede, så ville man vel komme til at lide af hyperthermi p.g.a. faldende kropstemperatur :w00t: . Man kunne også slippe for at æde noget i fjorten dage, for hvis der ingen forbrænding er, så skal der jo heller ikke noget "brændstof" til :w00t::w00t: ...

De må da ha været på et humoristisk kursus arrangeret af Amin Jensen, Finn Nørbygaard eller andre selvbestaltede humorister... :lol: :w00t:

Måske har de selv drukket, for det kan vel godt betegnes som noget fordrukkent sludder?

Link to comment
Share on other sites

Kan forestille mig, at disse møder kan minde om en blanding mellem tvshop-produkt reklame og et pyramidespil ;)

Det kan da godt virke som om de bruger halleluja metoder og den slags. Selvom de måske er en udmærket opfindelse, jeg aner ikke hvad de står for, så må det da siges at bringe troværdigheden meget ned... Lidt ligesom når man ser TV-shop..Det er man jo nødt til når man zapper forbi.. Så står der en superblondine og ryster som et espeløv bare p.g.a. et mavebælte med to 1,5 volts batterier...

Men en ting må man sige: Der er jo nogen der hopper på...

Link to comment
Share on other sites

Hvad er det så at alkohol generelt gør ved forbrændingen ? jeg har nemlig også hørt at forbrændingen bliver sat ned når man indtager alkohol. Jeg har holdt mig væk fra byen de sidste 14 dage da jeg er begyndt at træne, og det ville være en skam at sænke hastigheden på mit vægttab ved at drikke.. kan man godt drikke f.eks sprit eller gælder det alkohol generelt ??

Mvh Bongo

Link to comment
Share on other sites

Alkohol skal forbrændes i leveren.

Undersøgelser viser at leveren standser omsætningen af fedtsyrer i denne periode.

Om processen skulle vare i længere tid end det tager at omsætte den indtagne alkohol, har jeg ikke set data på.

Så kort fortalt så nedsættes din fedtforbrænding betragteligt når du indtager alkohol, hvorfor at det er en dårlig ide på en diæt. Dertil kommer at alkohol oftest indtages sammen med store mængder sukker (sodavand etc.), hvilket fremmer insulinproduktionen betragteligt, hvilket også forklarer at mange får hungerflip når de er på druk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bliver lige nødt til at kommentere bemærkningerne om Weight Watchers.

Det er bestemt ikke et "show", der minder om "pyramide-spil". Det er hold-undervisning i fornuftige spisevaner, dvs. det er ingen "vidunderkur" uden belæg i virkeligheden. Og der skal ikke hverves nye sælgere.

Det er et fornuftigt program, der giver en redskaber til at holde styr på madindtaget, samtidigt med, at man bliver vejet hver uge og derved er i "konkurrence" med sig selv.

Jeg har selv deltaget i programmet i USA, hvor jeg tabte 12 kg på 12 uger. Efterfølgende fortsatte sig med principperne i DK, og tabte yderlige 13 kg...

Det var ikke WW, der tabte mine kilo. Det var mig selv, der drog nytte af de redskaber WW kunne tilbyde.

Link to comment
Share on other sites

Folk, som jeg kender har også umiddelbart kun gode erfaringer med vægtvogterne.

Dog falder folk (dem som jeg kender) gradvist tilbage til de gamle spisevaner. Men principperne er gode nok.

Rådet om alkohol lyder dog ret skræmmekampagneagtigt, for folk, som skal tabe sig bør jo undgå alkohol. Og hvis de tror på rådet, så gør de det helt sikkert også <_< Men rigtigt sagligt lyder det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Lige mit bidrag med en artikel jeg fandt på Pupmed, desværre fatter jeg ikke det hele af den, men måske der er nogle her som gør. Jeg forstår dog at de siger, at indtagelse af alkohol, kan sænke fedtborbrændingne. Men de skriver ikke hvor meget. Erfaringer fra mit eget område (erhversøkonomisk), med forskningsartikler er at de altid skriver i abstract hvis de har fundet nogle signifikante forskelle. Men nogle gange er forskellene små, men signifikante. Man plejer dog at sige, at hvis n (stikprøvestørrelsen) bliver stor nok, så kan man selv de mindste forskelle blive signifikante. Men da stikprøven i dette tilfælde er rimelig lille, så skulle det dog tyde på at der var en rimelig forskel.

Meals with similar energy densities but rich in protein, fat, carbohydrate, or alcohol have different effects on energy expenditure and substrate metabolism but not on appetite and energy intake.

Raben A, Agerholm-Larsen L, Flint A, Holst JJ, Astrup A.

Research Department of Human Nutrition, Center for Advanced Food Studies, The Royal Veterinary and Agricultural University, Frederiksberg, Denmark. [email protected]

BACKGROUND: It has been suggested that the satiating power of the 4 macronutrients follows the oxidation hierarchy: alcohol > protein > carbohydrate > fat. However, the experimental evidence for this is still scarce. OBJECTIVE: The goal was to investigate the effects on appetite, energy intake and expenditure, and substrate metabolism of meals rich in 1 of the 4 macronutrients. DESIGN: Subjective appetite sensations, ad libitum food intake, energy expenditure, substrate metabolism, and hormone concentrations were measured for 5 h after breakfast meals with similar energy density and fiber contents but rich in either protein (32% of energy), carbohydrate (65% of energy), fat (65% of energy), or alcohol (23% of energy). Subjects were normal-weight, healthy women (n = 9) and men (n = 10) studied in a crossover design. RESULTS: There were no significant differences in hunger or satiety sensations or in ad libitum energy intake after the 4 meals. Diet-induced thermogenesis was larger after the alcohol meal (by 27%; P < 0.01), whereas protein produced an intermediary response (17%; NS) compared with carbohydrate and fat (meal effect: P < 0.01). After the alcohol meal, fat oxidation and leptin concentrations were greatly suppressed (meal effects, P < 0.0001 and P < 0.05) and triacylglycerol concentrations were as high as after the fat meal. CONCLUSION: Intake of an alcohol-rich meal stimulates energy expenditure but suppresses fat oxidation and leptin more than do isoenergetically dense meals rich in protein, carbohydrate, or fat. Despite differences in substrate metabolism and hormone concentrations, satiety and ad libitum energy intake were not significantly different between meals. Our data, therefore, do not support the proposed relation between the macronutrient oxidation hierarchy and the satiety hierarchy.

Publication Types:

Clinical Trial

Randomized Controlled Trial

PMID: 12499328 [PubMed - indexed for MEDLINE

Er det nogle som kan se helt præcist hvor stor forskellen er?

Et andet spørgsmål:

It has been suggested that the satiating power of the 4 macronutrients follows the oxidation hierarchy: alcohol > protein > carbohydrate > fat
konklusion herpå
Our data, therefore, do not support the proposed relation between the macronutrient oxidation hierarchy and the satiety hierarchy.

Betyder det at de som jeg altid har troet - at kroppen altid først forbrænder kulhydrater og derefter fedt - ikke passer. Eller det er måske ikke det man mener med det?

Link to comment
Share on other sites

Nogle gange er man (jeg) lidt for doven :D , jeg burde jo nok have slået det op.

Dvs. sige at de mener at alkohol, protein, kulhydrat og fedt mætter lige godt. Eller omvendt man kan i hvertfald ikke ud fra de data, konkludere at der skulle være forskel.

Hvor indfår kostfibre i den her sammenhæng, der er måske ikke med. Jeg mener bare at man altid har hørt at når man spiser en fiberig kost, så skulle det mætte bedre, men de har måske ikke noget med de fire faktorer at gøre?

Link to comment
Share on other sites

Hvor indfår kostfibre i den her sammenhæng, der er måske ikke med. Jeg mener bare at man altid har hørt at når man spiser en fiberig kost, så skulle det mætte bedre, men de har måske ikke noget med de fire faktorer at gøre?

I det abstract du postede, stod der:

breakfast meals with similar energy density and fiber contents

Så det har jeg tolket som, at alle fire grupper fik samme mængde fiber for at sikre, at eventuelle forskelle i resultatet ikke kunne skyldes forskelligt fiberindtag.

Jeg er i øvrigt enig med dig i, at en fiberrig kost mætter bedre.

Hilsen Hoosier :wave:

Link to comment
Share on other sites

man kan i hvertfald ikke ud fra de data, konkludere at der skulle være forskel.
ja -
Despite differences in substrate metabolism and hormone concentrations, satiety and ad libitum energy intake were not significantly different between meals
når man spiser en fiberig kost, så skulle det mætte bedre, men de har måske ikke noget med de fire faktorer at gøre?

ja - og som hoosier siger, prøver man at give lige meget fiber til alle, så en forskel ikke indvirker på mætheden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share