problemformulering


danni F
 Share

Recommended Posts

Jeg blev faktisk henvist til jer på den side af en kammerat der siger i skole være nogle kloge hoveder med nogle vise ord. (:

jeg er lige startet på min sso idag (større skriftelig opgave) på gymnasiet og har fået en problemformulering der hedder sådan

''I denne opgave bedes du redegøre dels for de positive virkninger ved at påbegynde et styrketræningsforløb.

I en analyse af det samtidige kropsideal bedes du se på de unges forhold til dopingindtagelse.

Slutteligt bedes du diskutere de muligheder, der er for at undgå en yderligere udbrederlse fa doping til motionisterne i de danske fitnesscentre.

hvordan ville i gribe den an? hvordan og hvor burde jeg starte?

tak på forhånd - håber i kan hjælpe mig (:

Link to comment
Share on other sites

Jeg blev faktisk henvist til jer på den side af en kammerat der siger i skole være nogle kloge hoveder med nogle vise ord. (:

jeg er lige startet på min sso idag (større skriftelig opgave) på gymnasiet og har fået en problemformulering der hedder sådan

''I denne opgave bedes du redegøre dels for de positive virkninger ved at påbegynde et styrketræningsforløb.

I en analyse af det samtidige kropsideal bedes du se på de unges forhold til dopingindtagelse.

Slutteligt bedes du diskutere de muligheder, der er for at undgå en yderligere udbrederlse fa doping til motionisterne i de danske fitnesscentre.

hvordan ville i gribe den an? hvordan og hvor burde jeg starte?

tak på forhånd - håber i kan hjælpe mig (:

Ligger den ikke ret meget til højrebenet?

Start med din research. Få styr på statistik og tal. Hvor mange dyrker styrketræning i DK, hvordan er tendensen i forhold til andre idrætsgrene, hvor mange bliver taget for doping mv.? Find artikler og undersøgelser om de positive virkninger af styrketræning og om kropsidealerne i det senmoderne samfund.

Partér problemformuleringen:

Opgaven består af tre dele... eller faktisk fire

1. De positive virkninger ved at påbegynde et styrketræningsforløb

2. Analyse af det samtidige kropsideal og

2.1. De unges forhold til dopingindtagelse

3. Diskutere muligheder for at undgå yderligere udbredelse af doping blandt motionister.

1. Del emnet op. De fysiske effekter, som kan opdeles i f.eks. kortvarige (mindre risiko for livsstils/folkesygdomme som rygproblemer, større fysisk kapacitet i hverdagen mv.) og de langvarige virkninger (øget styrke i alderdommen, stærkere knogler, mindre risiko for knogleskørhed mv.). Så er der de psykiske indvirkninger i form af humørpåvirkning, selvtilfredsstillelse mv.

2. Analyse af det samtidige kropsideal

Her skal du passe på. Problemformuleringen lægger halvt op til at det veltrænede eller ligefrem dopede er det herskende kropsideal. Men det er jo absolut ikke entydigt. Eksempelvis er Hipsters (der er en hel tråd om dem i "Off topic") udtryk for et ideal, der på mange punkter er helt modsatrettet og meget udbredt i storbyerne.

2.1. De unges forhold til dopingindtagelse

Brug for eksempel diskussionerne i tråde på dette forum og på bodybuilding.dk til at underbygge din analyse.

Brug eksempelvis AntidopingDanmark og Sportens Analyseinstitut som andre kilder.

3. Stil mulighederne op og diskutér eksempelvis total lovliggørelse, oplysningskampagner, øget kontrolindsats, øgede straffe for salg og/eller brug mv. Edit: Brug for eksempel eksempler fra indsats på andre områder (rygning, alkohol, fart mv.) til at underbygge eller eksemplificere din analyse.

Sørg for at en kort kildeangivelse (i parentes) når du citerer og lav en samlet og fyldestgørende kildeliste i bunden af opgaven.

Edit: Husk kildekritik. Wikipedia kan bruges som inspiration til nye kilder, men er IKKE #!**//&% IKKE en selvstændig kilde, som du kan citere for noget som helst.

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Ligger den ikke ret meget til højrebenet?

Start med din research. Få styr på statistik og tal. Hvor mange dyrker styrketræning i DK, hvordan er tendensen i forhold til andre idrætsgrene, hvor mange bliver taget for doping mv.? Find artikler og undersøgelser om de positive virkninger af styrketræning og om kropsidealerne i det senmoderne samfund.

Partér problemformuleringen:

Opgaven består af tre dele... eller faktisk fire

1. De positive virkninger ved at påbegynde et styrketræningsforløb

2. Analyse af det samtidige kropsideal og

2.1. De unges forhold til dopingindtagelse

3. Diskutere muligheder for at undgå yderligere udbredelse af doping blandt motionister.

1. Del emnet op. De fysiske effekter, som kan opdeles i f.eks. kortvarige (mindre risiko for livsstils/folkesygdomme som rygproblemer, større fysisk kapacitet i hverdagen mv.) og de langvarige virkninger (øget styrke i alderdommen, stærkere knogler, mindre risiko for knogleskørhed mv.). Så er der de psykiske indvirkninger i form af humørpåvirkning, selvtilfredsstillelse mv.

2. Analyse af det samtidige kropsideal

Her skal du passe på. Problemformuleringen lægger halvt op til at det veltrænede eller ligefrem dopede er det herskende kropsideal. Men det er jo absolut ikke entydigt. Eksempelvis er Hipsters (der er en hel tråd om dem i "Off topic") udtryk for et ideal, der på mange punkter er helt modsatrettet og meget udbredt i storbyerne.

2.1. De unges forhold til dopingindtagelse

Brug for eksempel diskussionerne i tråde på dette forum og på bodybuilding.dk til at underbygge din analyse.

Brug eksempelvis AntidopingDanmark og Sportens Analyseinstitut som andre kilder.

3. Stil mulighederne op og diskutér eksempelvis total lovliggørelse, oplysningskampagner, øget kontrolindsats, øgede straffe for salg og/eller brug mv. Edit: Brug for eksempel eksempler fra indsats på andre områder (rygning, alkohol, fart mv.) til at underbygge eller eksemplificere din analyse.

Sørg for at en kort kildeangivelse (i parentes) når du citerer og lav en samlet og fyldestgørende kildeliste i bunden af opgaven.

Edit: Husk kildekritik. Wikipedia kan bruges som inspiration til nye kilder, men er IKKE #!**//&% IKKE en selvstændig kilde, som du kan citere for noget som helst.

Jeg siger mange tak for hjælpen det har helt klart ledt mig i nogle retninger jeg måske ikke selv havde tænkt over men ja problemformuleringen ligger sådan set meget til højrebenet det var ikke så meget et råb om hjælp som et håb på vejledning gennem opgaven af en flok personer der ved meget mere om det end jeg gør (: ville gerne kunne alliere mig lidt et et klogt hovede da jeg på den måde måske kan hive min karakter fra 7 - 10 eller fra 10 - 12 (:

du skulle ikke tilfældigvis vide hvor man kan finde noget om hvor mange der i danmark træner fitness? et link til en god side eller en bog etc?

Link to comment
Share on other sites

Her er lidt om dopingkontrol fra IDAN - Idrættens Analyseinstitut<br><br><a href="http://www.idan.dk/vidensbank/forskningoganalyser/stamkort.aspx?publikationID=bbd99a70-1a98-4232-a6e9-9e3000e57a68&/Vidensbank/Forskningoganalyser.aspx?currentstart=0&ResultPrPage=10&Kortvisning=True&emneID=873805be-6673-4d78-b326-25899e74736f">Indsatsen'>http://www.idan.dk/vidensbank/forskningoganalyser/stamkort.aspx?publikationID=bbd99a70-1a98-4232-a6e9-9e3000e57a68&/Vidensbank/Forskningoganalyser.aspx?currentstart=0&ResultPrPage=10&Kortvisning=True&emneID=873805be-6673-4d78-b326-25899e74736f">Indsatsen mod motionsdoping...</a><br><br><a href="http://www.idan.dk/vidensbank/forskningoganalyser/stamkort.aspx?publikationID=bbd99a70-1a98-4232-a6e9-9e3000e57a68&/Vidensbank/Forskningoganalyser.aspx?currentstart=0&ResultPrPage=10&Kortvisning=True&emneID=873805be-6673-4d78-b326-25899e74736f" class="bbc_url" title="Eksternt link" rel="nofollow external"></a><br>... og via nedenstående link kan du downloade en samlet undersøgelse over alle danskeres motionsvaner, fordelt på alder og forskellige typer af motion, herunder styrketræning:<br><br><a href="http://www.idan.dk/vidensbank/forskningoganalyser/stamkort.aspx?publikationID=e88fa52e-7806-4159-b083-9abd00d2702c" class="bbc_url" title="Eksternt link" rel="nofollow external"><a href="http://www.idan.dk/vidensbank/forskningoganalyser/stamkort.aspx?publikationID=e88fa52e-7806-4159-b083-9abd00d2702c">Danskerne motions- og sportsvaner 2007 - nøgletal og tendenser</a></a><br><br>I alt er der omkring 700.000 medlemmer af fitnesscentre - kommercielle, foreningsbaserede (DGI) og fysioterapeutiske træningscentre. Vær opmærksom på at ikke nær alle 700.000 træner styrketræning.<br><br>Link:  <a href="http://www.idan.dk/Kommentaren/068fitnessanalyse.aspx">Oversigt over antal centre og medlemmer</a><br><br>Edit: ABC<br>

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil op og ringe i de høje karakter, skal der kilde henvisning på alt hvad du skriver.

Du skal henvise til etableret litteratur, og forskning og gerne primær kilder. Og evt. finde tal og statistik fra forsknings baser som pubmed, cinahl, og cochrane. Og i diskussions afsnittet kan du inddrage validitet af de studie og statistikker du henviser til.

Link to comment
Share on other sites

har fundet et interwiev på det link du sendte til mig fra idan med en fitness leder der udtaler sig sådan her.

”Først prøvede jeg at klistre smiley’en op, så den var glad – men så kunne man ikke læse teksten,

så nu ligger den på hylden. (…) Jeg ser ingen værdi i at melde mig ind (i DFHO). Det er der kun for

at støtte sig selv. Det er nogle store kæder, der er i brancheforeningen, som arbejder med sig selv.

Jeg blev også sur over måden, informationsbrevet var formuleret på.”

så vidt jeg har forstået er det teksten der hænger under den smiley der er i nogle fitness centre men er der nogle af jer der ved hvad den lyder?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share