Et logisk spørgsmål - bekræftelse. (:


ArToBi
 Share

Recommended Posts

Hej! :D

Jeg har et logisk spørgsmål, men jeg har brug for at få det bekræftet..!

Jeg tæller kalorier inde på madital - men jeg har ikke brug for at tabe mig længere - nu vil jeg bare vedligholde min vægt. (-:

Fik jeg fx. forbrændet 2100kalorier en dag, men kun spiser 1700, så er jeg i 400 underskud.

Næste dag forbrænder jeg kun... lad os sige 1800kcal i alt - men vælger så at spise 200kcal extra, så er jeg kun i 200 underskud, -> på længere sigt vil jeg tabe mig ikke... men lige præcis dén dag vil jeg være i overskud, men jeg tager ikke på alligevel ikke?

Så hvis jeg gør sådan lidt op og ned, og ender fx. med et underskud på 100-200kcal, når ugen er omme, altså søndag, hvis jeg starter mandag og slutter søndag. (:

- Hvis nogen kan forklare det lidt nemmere, så det sidder lidt bedre inde i hovedet (:

- & hvilket slags mel er det bedste og sundeste?

For jeg vil alt i verden ikke tage på, på maven, og det har jeg læst at hvede skulle?

men gælder det også fuldkornshvede og durum? eller hvordan?

Link to comment
Share on other sites

Energibalancen på længere sigt er afgørende for din vægt. Hvorvidt du rammer 100kcal over eller under den enkelte dag betyder mindre i den sammenhæng.

Hvede får jævnligt skylden får alt ondt, der nogensinde er sket på denne planet. Der findes mig bekendt ikke videnskabelige undersøgelser på mennesker, der viser at hvede feder mere på maven end andet korn, eller feder mere i det hele taget. Har set et forsøg hvor man sammenlignede to næsten identiske diæter på en særlig slags laboratorie mus, der er fremavlede til at udvikle fedme under bestemte kostforhold. Diæterne bestod for næsten 100% vedkommende af fuldkornsbrød, rugbrød vs hvedebrød. De to diæter var matched så protein, fedt og fiberindtag var identisk. Over 90% af diæterne bestod af det de nævnte fuldkornsbrød. I dette forsørg endte musene der fik hvede i stedet for rug med at være federe og de havde også et overordnet stofskifte, der indikerede at de var federe (insulin resistens osv). Forskellen var i tal omtrent 50%, ca 18-19% kropsfedt på hvedemusene og 12-13% til rugmusene, hvilket er noget mere end almindelige mus har (vil tro at 3-8% svarer til almindelige mus).

Personligt ville jeg ikke ligge alt for meget i det, men hvis man generaliserer ud fra nævnte musemodel, så feder hvede mere end rug.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share