Livsstils omlæggelse 15-årig


Vmax
 Share

Recommended Posts

Hej Motion-online

Jeg er en dreng på 15. Jeg er 185 cm høj, og vejer 85 kg. Jeg er for tyk, jeg er ikke svært overvægtigt, jeg er genetisk, som min far, en kraftig fyr. Det ændre dog ikke på at jeg gerne vil smide mit overflødige fedt, og blive større muskelmæssigt. Jeg vil selvfølgeligt gerne komme til at se ripped, ud.. som alle andre drenge i min alder, men mit mål er ikke at blive en kæmpe stor pumper. Jeg vil også gerne have en bedre kondition og sundhed - for at få mere overskud i hverdagen og selvtillid og velvære. Jeg er ret uerfaren og uvidende på området, jeg har gået til styrketræning ugeligt, med en skide god vejder, Mogens Jensen, bjergbestiger - det kunne være nogen kendte ham? Men i hvert fald, til sagen; Jeg har købt abbonoment, til et fitnesscenter. Jeg har været der oppe i fredags og cykle, løbe og tage lidt armstrækninger, mave- og rygbøjniger. Jeg har også forsøgt at ændre min kost, mit problem er bare at det hele er meget ukonkret og ustruktureret. Jeg tror at det ville være godt for min plans chancer for at lykkeds at jeg har det meget planlagt og skemalagt, jeg tænker her på en kostplan, og et træningsprogram, dog har jeg den betænkelighed ved kostplaner, at sundhedsmæssigt bliver man altid fortalt at man skal spise varieret, for at få alle de nødvendigt vitaminer og mineraler osv. Jeg drikker ikke mælk og undgår så vidt muligt mejeriprodukter, da jeg har erfaret på mig selv at jeg for en mere uren hud af det, og jeg for ikke drukket ret meget vand, men tager i stedet kalktabeletter. (http://politiken.dk/indland/ECE111471/skummetmaelk-giver-bumser/) What to do?

På forhånd tak

Mvh

Søren

Link to comment
Share on other sites

Hej Søren

Først og fremmest: Fedt at du har taget beslutningen, og vil lægge livstilen om.

Mht kost, kunne det måske være interessant for at dig at kigge på paleo - på dansk kaldet stenalderkost. I korte træk går det ud på:

1. Spise en masse magert kød - kylling, fisk, oksekød med lavt fedtindhold.

2. Spise en masse grøntsager.

3. Undgå mælkeprodukter.

4. Undgå kornprodukter.

Det er en effektiv måde at tabe sig på. Kroppen skal lige vænne sig til at fungere uden kulhydrater, så man virker frygtelig sulten i starten, men det er blot i startsfasen.

Mht træning kunne du prøve noget i denne stil:

Træningsprogram

God arbejdslystsmile.gif

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret, dit program, ser super godt ud!

Ift. kost tænker jeg faktisk at jeg, evt. med hjælp herfra eller andre steder måske kunne have gavn af at lægge en hel stram kostplan, altså noget i stil med; 8.00 - 80 g. havregryn 10.00 - et æble. Bare tilfældige eksempler, men altså, en reel plan over ens kost. Hvad siger folk mon til det? Og en ting mere; Hvad er idéen i at man dropper kornprodukter, er det pga. indholdet af kulhydrater eller hvordan?

Mvh

Søren

Edited by Vmax
Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret, dit program, ser super godt ud!

Ift. kost tænker jeg faktisk at jeg, evt. med hjælp herfra eller andre steder måske kunne have gavn af at lægge en hel stram kostplan, altså noget i stil med; 8.00 - 80 g. havregryn 10.00 - et æble. Bare tilfældige eksempler, men altså, en reel plan over ens kost. Hvad siger folk mon til det? Og en ting mere; Hvad er idéen i at man dropper kornprodukter, er det pga. indholdet af kulhydrater eller hvordan?

Mvh

Søren

Der er ingen ide i at droppe kornprodukter som groft rugbrød og havregryn, rugbrød og havregryn indeholder masser af gode kulhydrater og fibre, som er sundt og godt. kacl. Indholdet er lavt og mætheds fornemmelsen høj hvilke er vigtigt hvis du vil reducerer din fedt procent.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret, dit program, ser super godt ud!

Ift. kost tænker jeg faktisk at jeg, evt. med hjælp herfra eller andre steder måske kunne have gavn af at lægge en hel stram kostplan, altså noget i stil med; 8.00 - 80 g. havregryn 10.00 - et æble. Bare tilfældige eksempler, men altså, en reel plan over ens kost. Hvad siger folk mon til det? Og en ting mere; Hvad er idéen i at man dropper kornprodukter, er det pga. indholdet af kulhydrater eller hvordan?

Mvh

Søren

Jeg vil foreslå dig at læse lidt om paleo, og vurdere om det er noget for dig. Der er megen fin info at hente på nettet.

Det er nok lidt for stor en opgave at lave så stram en kostplan for dig. Men man kommer langt med almindelig sund fornuft.

Prøv evt at danne dig et overblik over dit daglige indtag på f.eks. madital.dk

Edited by mikL86
Link to comment
Share on other sites

Jeg tænker heller ikke nødvendigvis at en enkelt person, skal lave en kostplan til mig, så meget forlanger jeg dog ikke ;-). Det kunne blot være dejligt, hvis der evt. var nogen som kendte en skabelon, eller en vejledning til det etc. Jeg har læst lidt om denne kost, den ser umiddelbart god ud, dog har jeg ikke så meget forstand på det, men med min almindeligt fornuft stiller jeg dog spørgsmålstegn ved at man eks. ikke må spise havregryn eller rugbrød som nævnt, hvad er formålet med dette?

En anden tænk, der også frustrere mig, er at, eks. sider som madlog.dk, som kunne bruges til at udregne kalorie forbrug til evt. kostplan kræver at man er 18, det kunne jeg selvfølgeligt sagtens snyde mig til at være, men der er vel en grund, til at de har sat den alder - jeg forestiller mig noget med at de ikke kan udregne det ordenligt ellers.

Edited by Vmax
Link to comment
Share on other sites

lad være med at droppe kalorier i form af stivelse(rugbrød,pasta,kartofter osv.). Du er i voksealderen og har brug for kalorierne.

Spis fornuftigt, hvilket vil sige magert kødt, fornuftige mængder kulhydrader og masser af grøntsager. Det behøver ikke være så teknisk det med at spise fornuftigt, bare tænk dig om, og læs eventuelt lidt om emnet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan se at jeg fik formuleret mig lidt for firkantetsmile.gif

Paleo opfordrer ikke nødvendigvis til at man dropper stivelsesholdige produkter fuldstændig. Der er blot mange fordele at hente i at skære væsentligt ned på dem i forhold til hvordan de fleste spiser i dag. Der er, i forhold til grøntsager f.eks, mange kulhydrater i, som man kan undgå ved at forhøje indtaget af grøntsager i stedet for havregryn, rugbrød osv. Som motionist har man behov for kulhydrater, så lidt skal der jo til.

Det er i grunden ikke så frygtelig meget anderledes end mange andre slankekure, der ofte bygger på principperne om at formindske indtaget af kulhydrater.

Jeg anbefaler forsat paleo hvis du gerne vil skære lidt fedt af. Du får rigeligt af hvad du skal bruge, og indgår en masse ting der i grunden ikke er vildt sunde for os.

Er det umuligt for dig at droppe rugbrød og havregryn, så forsæt med det. Jeg har erfaret at det er meget nemt at skære fra, og at kød og grøntsager er så meget lækrere at spise - men alt med måde, find en vej der passer dig.

Men som sagt, læs lidt om paleo hvis det virker interessant, der er mange aspekter at tage hensyn til.

Se i øvrigt: Ny stenalderrestaurant

Link to comment
Share on other sites

Der er jo ikke noget som helst magisk over paleo. Det er blot en livstil i stil med vegetare eller lign. Hvis man ikke har lyst til at spise mælkeprodukter eller korn, så er det da helt fint, men jeg syntes ikke det er i orden at sprede denne livsstil i form af "lov". Det er intet evidens for at korn og mælkeprodukter hæmmer et vægttab, så simpelt kan det siges.

Link to comment
Share on other sites

Der er jo ikke noget som helst magisk over paleo. Det er blot en livstil i stil med vegetare eller lign. Hvis man ikke har lyst til at spise mælkeprodukter eller korn, så er det da helt fint, men jeg syntes ikke det er i orden at sprede denne livsstil i form af "lov". Det er intet evidens for at korn og mælkeprodukter hæmmer et vægttab, så simpelt kan det siges.

Hvis det er mig der fremstiller paleo som en "magisk lov" beklager jeg. Jeg skriver jo netop at det ikke er så anderledes end så mange andre kost-typer, og at man skal tage det man kan bruge.

Jeg har kun oplevet folk have succes med paleo, og synes det fungerer for mig også umiddelbart. Det er ikke magi eller lov, det er blot en kost-livsstil der synes at fungere.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er mig der fremstiller paleo som en "magisk lov" beklager jeg. Jeg skriver jo netop at det ikke er så anderledes end så mange andre kost-typer, og at man skal tage det man kan bruge.

Jeg har kun oplevet folk have succes med paleo, og synes det fungerer for mig også umiddelbart. Det er ikke magi eller lov, det er blot en kost-livsstil der synes at fungere.

Nu syntes jeg heller ikke du ligefrem fremstiller det som lov, men når men læser den første post, tolker jeg som om, at hvis man dropper kornprodukter og mælkeprodukter vil det have en positiv effekt på et væggtab, hvilket der ikke er noget videnskabeligt der tyder på.

Jeg er generelt bare træt af folk der fremstiller deres egne kostvaner som den perfekte vej til et vægttab, som resultere i et hav af myter og pseudovidenskab. Men som sagt syntes jeg ikke dette tilfælde er slemt.

Jeg har det personlig med sådanne kost/livsstile, som jeg har det med religion. Folk må tro hvad de vil, og leve efter de regler de har lyst til. Fint nok at informere andre mennesker om sin overbevisning, men når vi går over i prædiken er hvor jeg står af. Hvor grænsen går fra information til prædiken, er jo så svær at definere præcist.

Link to comment
Share on other sites

Nu syntes jeg heller ikke du ligefrem fremstiller det som lov, men når men læser den første post, tolker jeg som om, at hvis man dropper kornprodukter og mælkeprodukter vil det have en positiv effekt på et væggtab, hvilket der ikke er noget videnskabeligt der tyder på.

Jeg er generelt bare træt af folk der fremstiller deres egne kostvaner som den perfekte vej til et vægttab, som resultere i et hav af myter og pseudovidenskab. Men som sagt syntes jeg ikke dette tilfælde er slemt.

Jeg har det personlig med sådanne kost/livsstile, som jeg har det med religion. Folk må tro hvad de vil, og leve efter de regler de har lyst til. Fint nok at informere andre mennesker om sin overbevisning, men når vi går over i prædiken er hvor jeg står af. Hvor grænsen går fra information til prædiken, er jo så svær at definere præcist.

Jeg er helt enig med dig. Rørende enig. Og læser du min første post, er det alt andet end et "det her er det eneste rigtige" indlæg, i mine øjne i hvert fald, og på ingen måde ment som andet. Jeg nævner blot en mulighed der kunne være værd at læse lidt om.smile.gif

Det er rigtigt at jeg skriver at man dropper kornprodukter og mælkeprodukter som en del af kosten, men der står intet om at det er vejen til et vægttab i sig selv - eller en metode der bruges altid.

Edited by mikL86
Link to comment
Share on other sites

Jeg må faktisk indrømme at jeg umiddelbart synes paleo, virker til at være godt. Jeg overvejer faktisk at gå over til denne kost, og samtidig spise de der 500 kcal under mit ligevægtsindtag dagligt, og forsøge at tabe ca. 500 g/uge. Virker det som en plan, der er noget værd? Og tak for alt hjælpen, indtil videre! :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg må faktisk indrømme at jeg umiddelbart synes paleo, virker til at være godt. Jeg overvejer faktisk at gå over til denne kost, og samtidig spise de der 500 kcal under mit ligevægtsindtag dagligt, og forsøge at tabe ca. 500 g/uge. Virker det som en plan, der er noget værd? Og tak for alt hjælpen, indtil videre! :-)

Det synes jeg lyder som en fin plan, bare klø påsmile.gif

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share