Hvordan er det egentligt med restitution?


NAVYSOLDIER
 Share

Recommended Posts

Hvordan er det lige helt præcis med restitution?

Er det den/de enkelte muskler der skal ”slappe af” / hel. Eller er det hele kroppen og kredsløbet det trænger til hvile?

Jeg tænker, hvis jeg f.eks. har haft et hårdt løbepas, kan jeg så godt træne andet kredsløbstræning eks. Cykling/spinning samme dag eller dagen efter, da det jo ikke er helt de samme muskler jeg bruger. Men dog alligevel benene? (Eller omvendt først cykling og så en løbetur)

Og jeg tænker på hård belastende træning, for er selvfølgelig godt klar over at man kan træne begge dele. Det er jo dette du- og triathleter skal og gør. :tongue:

Kan jeg træne styrke/vægttræning samme dag eller dagen efter en hård kredsløbstræning. I så fald, alle muskelgrupper eller skal jeg evt. skåne løb/cykel relaterede muskler (Ben)

Virker ovenstående forvirrende??? :blink:

Lad os tage et eksempel. Min hvilepuls er lidt høj en morgen, og jeg føler at mine ben ikke lige er i stemning til den løbe eller cykeltræning jeg havde planlagt. Kan jeg så bare gå i motionscenteret og give den gas med vægtene i stedet, evt. kun træne overkrop, da det kun er selve musklerne (Ben) der trænger til pause/restitution. Eller er det hele kroppen der trænger til ro, for at kan bruge alt sin energi på at genopbygge de ”skadede” muskler. (Ben) Og jeg således vil gøre min ”overtræning” værre ved at i det hele taget at træne noget som helst (løb/cykling/styrke)

Håber I forstår spørgsmålet.

Er det musklen eller kroppen/kredsløbet?

Link to comment
Share on other sites

Det er i princippet begge dele, så det kan ikke stilles så sort/hvidt op som du indbyder til.. Men i et eller andet omfang har du ret, at hvis pulsen er for høj en morgen skal du ihvertfald ikke ud og løbe eller cykle, men kan kan også spekulere i om en hård omgang styrketræning holder dig mere i "overdrive" end godt er.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share