er jeg for fokuseret på vægten ?


Bongo
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg er her for en 14 dages tid siden begyndt at træne, med det formål at tabe mig og samtidig trimme kroppen lidt.. Jeg styrkertræner ca. 3 gange om ugen og cardio de andre dage enten på cyklen i træningscentret løbetur eller squash. Jeg går på vægten hver morgen, og samlet set har jeg da også tabt mig det som jeg havde forventet. men i starten da jeg bare løb og spillede squash tabte jeg mig mere. det er nemt at se man taber sig på vægten, der står det jo sort på hvidt, især når man har nok at tage af som jeg har. 185 høj og vejer ca 95 kg. men efter jeg begyndte på styrketræningen går det ikke så hurtigt med at smide vægten. jeg ved godt at muskler vejer mere end fedt, men har jeg allerede efter kun 3x i centret taget muskler på ? det lyder jo ok så. Men så er mit spørgsmål om jeg skal lade være med at veje mig hver dag, og måske kun veje mig en bestemt dag om ugen for ikke at blive forvirret vægten kører jo op og ned nogle dage. Og skal jeg lade være med at fokusere så meget på tallene på vægten og bare kigge mig i spejlet istedet ? Det er bare nemmere at se fremskridtet på vægten, men så igen efter 14 dages træning hvor meget kan man forvente.

Mht. kosten er den rimelig fornuftig min far kører vægtvogternes program med meget flot resultat, så jeg følger hans program til en hvis grad, kan jeg jo ligeså godt når han laver noget af maden.. jeg prøver dog at få lidt flere proteiner end ham da jeg jo styrketræner.

Jeg har et kilo Whey protein pulver der står. jeg har ikke brugt af det endnu da jeg ikke er sikker på det er sagen når jeg nu vil tabe mig, kan jeg godt tage feks. 30g når jeg har styrketrænet uden det går ud over mit vægttab ?

håber nogle kan belyse mine spørgsmål :unsure:

så vil jeg sige tak for et virkelig godt forum hvor stemningen og tonen er god og folk meget hjælpsomme.

Mvh Bongo

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er meget dårlig ide at forkusere alt for meget på hvad vægten siger - især når du styrketræner.

Væskebalance, mad osv har rimelig stor indflydelse på den daglige vægt, så jeg synes du skal nøjes med at veje dig en gang om ugen, altid om morgenen før du har spist noget (og efter du har været på tønden :D )

Spejlet vil altid være den bedste dommer. Det er vel ok at veje 95kg, hvis det hele er muskler :)

Link to comment
Share on other sites

Spejlet vil altid være den bedste dommer. Det er vel ok at veje 95kg, hvis det hele er muskler

Jep det har du ret i max. Jeg sad og kiggede nogle andre indlæg igennem på siden. Og de fleste anbefaler at man ikke går så meget op i vægten så det vil jeg så prøve at lade være med. Så i morgen tidlig efter badet hopper jeg på vægten og så venter jeg med at veje mig til næste Mandag så er der ligesom også mere spænding i det.. :D

Link to comment
Share on other sites

Det er en fin beslutning du der har taget...

Med hensyn til det hurtige vægttab i starten, skyldes dette nok at man i starten vil miste en masse kg i form af væske. Det er helt normalt at man smider en masse kg i starten, og så går det langsommere...

Med hensyn til vejning kan jeg osse kun anbefale at du vejer dig en gang om ugen, jeg er selv slem til at veje mig hver dag, og vægten kører som en rutsjebane...Med en ugentlig vejning kan man nemmere fornemme hvad vej tendensen går...

Hvis du gerne vil tabe dig, burde du måske satse mere på cardio end på styrketræning, da du får en højere forbrænding ved cardio... Men det er måske knap så sjovt??? Her gælder det om at finde nogle varierede former, så man ikke bare hver dag tramper to timer på en kondicykel, da det hurtigt kan blive trivielt, og motivationen gå fløjten...

Held og lykke!!

Link to comment
Share on other sites

dvs jeg skal holde mig væk fra protein pulveret også ?

ok allerup jeg tror jeg vil skifte en af trænings dagene ud med cardio så. men du har ret det er sjovere at styrketræne.. styrketræne Mandag og Torsdag. cardio Tirsdag Onsdag og Fredag hows that for at plan. og måske squash om Søndagen ... så må der sku ske noget.. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke skære ned på styrketræning. For hvert kilo muskler du tager på forøger du kroppens forbrænding også i hvile.

MHV. til proteinpulveret, så ville jeg begynde at tage det. Muskler består af protein og dem vil du jo meget nødigt miste. Tag en portion efter hvert styrktræningspass, måske endda efter konditionstræning også. Husk at protein også øger kroppens forbrænding. Kroppen bruger 1/3 af den tilførte energi fra protein til blot at optage det.

Prøv evt. lige efter styrketræning at drikke en proteindrik og tag så en tar på løbebåndet, stepperen eller lignende. Lige efter styrketræning er dine glykogendetoper (kulhydratdepoter) godt brugte og kroppen vil derfor hurtigere tære på fedtet.

Smid badevægten langt væk og find målebåndet frem i stedet for :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

ok allerup jeg tror jeg vil skifte en af trænings dagene ud med cardio så. men du har ret det er sjovere at styrketræne..

Hvis du synes, det er sjovere at styrketræne, så vil jeg da mene, at det også er en god grund til ikke at skære ned på styrketræningen. (Udover de grunde, som allerede er blevet nævnt). Jeg skal ikke kunne sige, om det vil betyde, at det på længere sigt vil tage dig længere tid at nå dit mål. Men er det ikke vigtigt, at du er motiveret og har det sjovt i mellemtiden? :hehe:

Held og lykke! :wave:

Link to comment
Share on other sites

Ok super :D

så vil jeg op og rykke lidt jern i aften, fremfor kun at skulle cykle.. så må jeg hellere få blandet mig en shake og tage med, så den er klar efter træning.. jeg plejer at slutte af med 30min på kondicyklen efter vægttræningen så det passer godt med hvad du skriver Mr. Fitness. Vægten er ikke smidt væk da det er en af de gamle stander modeller, men jeg vejer mig ikke før næste Mandag og der skulle der gerne være smuttet et kilo mere...

tak for alle svarene..

Link to comment
Share on other sites

Min holdning til vægt og vejning. I årevis stod jeg på vægten morgen og aften splitternøgen, endelig med tørt hår, udtømt og udtørret. I al den tid vækslede nålen vel mellem godt og vel fem kg. Nu har jeg ikke haft vægt i to år. er måske en lille smugle bange for den eller bange for at miste kontrollen. Men når jeg endelig vejer mig med ca et halvt års mellemrum, er vægten alligevel nogenlunde der hvor jeg forventede det. For mit vedkommende har jeg det meget bedre efter at vægten har tabt styrringen. Den skal bar ikke have lov at være det vigtigste punkt på dagsordenen. Jeg kan sagtens se på spejlbillede og mærke på mit tøj at der sker noget. Om det er fedt eller muskler fortæller en vægt jo heller ikke noget om. Som Bongo skriver, skal man være sur eller glad over vægtens resultat, hvad fortæller den?

Jeg synes vægten er et onde der i mange tilfælde gør livet surt. Stol på det du ser og det du putter i munden. Det er det afgørende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan godt følge dig que faire. Men her i starten vil jeg alligevel bruge den som en slags guide til at se jeg gør det rigtige og taber mig.. dog som jeg skriver kun mandag fra nu af. Desuden tog jeg målene over livet lårene overarmene og brystet, jeg vil jeg prøve at måle igen om en måneds tid eller to for at se om mit styrketræning har givet nogen effekt..

I årevis stod jeg på vægten morgen og aften splitternøgen, endelig med tørt hår, udtømt og udtørret

husk endelig også at pudse næse klippe negle og gå på toilettet først det giver lige det sidste..

Men der skulle ikke være noget der forhindrer min træning de næste par måneder udover der tit er lidt for mange i centret, og man skal vente på at komme til maskinerne... men så'n er det vel de fleste steder..

Mvh Bongo

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share