Trælår går ikke væk


bdef
 Share

Recommended Posts

Lidt historie:

Jeg har engang trænet til et halvmarathon. Dengang vidste jeg ikke så meget om løbetræning, så jeg øgede afstanden hver gang jeg havde overskudet til det. Det endte så pludselig med at knæet sagde stop. Jeg gik til lægen og han henviste mig til en fysioterapeut, men der skete ikke mere. Efter masser af pause (mens jeg ventede på en reaktion) og så var der gået over et år.

Nutid:

Jeg tænkte så at jeg gerne ville igang med at træne igen og fik derfor en kollega (som er erfaren løber) til at hjælpe med at ligge et program. 0km til 21km på 6 måneder. Det overholder jeg og er oppe på 10Km 1-2 gange om ugen og en gang imellem 5km med højere tempo.

Jeg låber på løbebån nu vejret er lidt skidt uden for. Jeg har også lidt styrketræning omkring knæene, hvilket hjalp meget da jeg tidelig i træningen kunne fornemme lidt 'skidt' i knæet. De sidste 2 måneder har været helt uden problemer, men så.

Skaden:

Der er sket et eller andet i det øverste af mit højre lår. Det trækker/gør ondt og føles som et trælår når jeg laver bestemte bevægelser med det. Det er ikke værre end at jeg har løbet både 5 og 10 km på låbebånd med det. Bånde 'bakke programmer' og 'interval'. Værst er det faktisk at gå, skræve over hegn og sådan. Mest når benet ikke er varmet op.

Nu har jeg været ved læge et par gange med ting i forbindelse med løbetræningen, som siden er gået i sig selv. Derfor virker det hypokonder aktigt at blive ved med at gå til lægen. Alle gangene har har konkluderet at jeg er frisk og ok ifølge det han ved og derfor henvist mig videre i systemet, uden at der er sket mere. Derfor tror jeg heller ikke på hjælp denne gang.

Hvordan får jeg det til at gå i sig selv igen? Jeg er 96% sikker på at det ikke er knogle eller led, men er muskel problemet er i. Det kan ha' sammenhæng med en tur på løbebåndet hvor strømmen forsvant mens jeg løb hurtigt i intervaltræning. Det ryk det gav at skulle stoppe fra 15Km/t til at stå stille i et skridt, kunne mærkes i det ene ben og ryggen i flere dage. Så blev det ok og kort tid senere det i låret, som jeg har haft et par uder nu.

Jeg er frisk på gode råd. Det bliver hverken værre eller bedre.

Tak

Link to comment
Share on other sites

Alle gangene har har konkluderet at jeg er frisk og ok ifølge det han ved og derfor henvist mig videre i systemet, uden at der er sket mere. Derfor tror jeg heller ikke på hjælp denne gang.

Hvordan får jeg det til at gå i sig selv igen? Jeg er 96% sikker på at det ikke er knogle eller led, men er muskel problemet er i.

Hvad mener du med, at der ikke er sket mere efter du er blevet henvist? Er du blevet undersøgt af en fys - og i så fald, hvad konkluderede han? En henvisning til fys er jo typisk bare en måde at få tilskud på - selve kontakten til fyssen og det videre forløb står man jo selv for. Generelt er praktiserende læger heller ikke de store eksperter udi sportsskader.

Hvor bor du i landet? Måske nogen kan foreslå en god behandler..

Link to comment
Share on other sites

Hvad mener du med, at der ikke er sket mere efter du er blevet henvist? Er du blevet undersøgt af en fys - og i så fald, hvad konkluderede han? En henvisning til fys er jo typisk bare en måde at få tilskud på - selve kontakten til fyssen og det videre forløb står man jo selv for. Generelt er praktiserende læger heller ikke de store eksperter udi sportsskader.

Hvor bor du i landet? Måske nogen kan foreslå en god behandler..

Jeg har en forsikring gennem jobbet hvor fys'en er gratis, hvis man har en henvisning. Min læge kendte en der var god til sportsskader, så derfor henviste han til dem. Det hele foregik elektronisk og jeg fik at vide at de så ville kontakte mig. Har jeg helt misforstået noget?

Jeg bor i Fredericia

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share