Stor smerte efter løb


ArToBi
 Share

Recommended Posts

Hej! :D

Nu har jeg løbet i et år, mindst 2 gange om ugen.

Jeg kan sagtens løbe 12km uden problemer.

Men lige nu efter løb, så får jeg virkelig ondt i mit knæ og jeg kan ikke gå på hug eller strække mit knæ og 1dag efter er det ligesom at alle mine nerver er klemt fast, jeg var ude at løbe i fredags og jeg har stadig ondt i mit knæ.

Lige pt. løber jeg 8km 2-3gange om ugen, skal jeg holde en pause? Men ville jeg stadig kunne løbe så langt, hvis jeg fx holder en uges pause?

Smerten starter fra knæet og får længere oppe, som om mit hofte er rustent, det er i hvertfald følelsen.

Jeg vil helst ikke gøre sådan, at jeg ikke må løbe OVERHOVEDET, da jeg har planer for at få mig en uddannelse, hvor jeg skal bruge det.

Nogle som har nogle gode råd?

Jeg er 168 og vejer 49, kan det være den lave vægt? Ps. det skal siges, at MENS jeg er igang med at gå eller løbe er der intet.

Derudover går jeg også rigtig meget ca. 8-12km om dagen ;D undtaget mandag og laver andre for motion udover løb fx. zumba osv.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Søg læge og få en henvisning til en fysioterapeut.

Stop med at løbe, indtil du har været forbi læge/fys. Det nytter ikke at løbe på en knæskade, det blir den ikke bedre af. Hvis du fortsætter er det måske ikke en uges pause du skal have, men et halvt år.

En uges pause burde ikke gøre det store ved dit løb. Min erfaring er at en uges pause engang imellem kan være sund.

/321.

Link to comment
Share on other sites

Når du har så ondt skal du stoppe med at løbe. Du må generelt ikke løbe med smerter.

Det lyder som om du har fået dig et løberknæ.

Hold helt pause indtil smerterne har fortaget sig. Går der mere end 1 uge, bør du kontakte din læge, fys, kiropraktor el. lign.

Når smerterne er væk kan du starte langsomt op med træningen igen. Start med 5min gang + 5 min let løb. Stop hvis smerterne begynder igen.

øg meget langsomt mængden. Når du kan løbe ca. 5 km uden smerter kan du sætte mere tempo på.

Du bør også lave øvelser der hjælper på løberknæ. Der findes enormt mange. søg lidt rundt omkring på nettet og find dem der passer dig bedst. Hav tålmodighed (meget tålmodighed)

Udstrækning af lår og balle har fungeret rigtigt godt for mig. (3 stræk af 45 sek på hver muskel 3 gange dagligt).

held og lykke med det

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share