Mistanke om løberknæ


Gnarl
 Share

Recommended Posts

Hejsa.

Jeg er i den kedelige situation at rende ind i en skade mens jeg træner til optagelse i forsvaret.

Info :

24 år

175 cm

75 kg

Inden skade har jeg haft løbet 2 måneder på løbebånd, og stav-maskiner, samt styrketræning.

Det begyndte for vel ca 1 måned siden, hvor jeg efter 10-12 minutter får ondt i hvad der føles som under knæet, og måske en smule i højre side af knæet.

Derefter tog jeg en pause med at ro osv. Men næsten lige meget hvad jeg gør, og hvad tempo (selv det at ro 10 min) kan gøre at jeg kan mærke skaden når jeg går ned af trapper.

Har også prøvet 1-2 ugers pause, men det bliver ikke rigtig bedre. Det er især et stort kendetegn at det gør ondt når jeg går ned af trapper.

Lyder det som typisk løberknæ? (siden det kun er under knæet det føles) Burde jeg prøve at løbe ultra korte distancer hver. 2 dag istedet? Eller burde jeg bare kaste håndklædet i ringen, og tage 1 måneds pause og starte meget langsomt op?

Regner også med at ringe til en læge/fysioterapeaut, og gætter på at jeg godt kan smide drømmen omkring forsvaret væk i år, men hvis der er håb for optimisme tænkte jeg at nogen her ville kunne besvare det.

Link to comment
Share on other sites

Først og fremmest skal du have de rigtige sko. Så hvis du ikke har fået lavet en løbestilsanalyse, skal du have det gjort hurtigst muligt.

En klassisk fejl blandt begyndere er, at iltoptagelsen forbedre sig hurtigere end led/sener bliver stærkere, og øger derfor distancen alt for hurtigt.

Personligt ville jeg holde 7-14 dages pause uden noget stress på knæet, og derefter starte op med max 2-3km løb 3 gange om ugen. Øg derefter ikke mere end 10% om ugen, gælder både intensitet og distancen.

Fortsætter problemet så smut en tur til lægen/fys.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share