Et par rookie spørgsmål - 'roman' :)


MyDingDingDong
 Share

Recommended Posts

Hej.

Har besluttet at søge lidt hjælp til forbedring af mit nuværende program. Jeg er meget i tvivl om hvilken fremgangsmåde som vil være den bedste for mig.

Det primære mål er klart vægttab, men det der også lokker er en fornuftig grundform som vil hjælpe til man kan tage nogle lidt længere ture ude i skoven når vægten og konditionen selvfølgelig tillader det.

Jeg begyndte mit vægttab start Marts og har nu tabt små 5kilo, hvilket i sig selv er fint nok. I begyndelsen af mit vægttab begyndte jeg på et løbeprogram, jeg stod og valgte mellem 2 forskellige - et for overvægtige / ældre eller et for begyndere. Til trods for kampvægt valgte jeg programmet for begyndere - oplever jeg problemer kan jeg altid regulere programmet så det passer til mig. (Skade, skavanker)

Program: http://medlethed.dk/2010/08/19/begynderprogram-0-10-km-pa-16-uger/

Jeg tilmeldte mig et træningscenter i Fredags og har været dernede 2 gange indtil videre, hvor begge gange har jeg cyklet 25 / Fulgt løbe/gå program 20 / også afsluttet med 15 minutters roning.

Mit spørgsmål er så, burde jeg få lavet et program til styrketræning? Og hvilken øvelser tænker i - at en person i min situation kunne have stor gavn af. Jeg tænker bare lidt, at så længe mit vægt er så høj som den er i øjeblikket, skal cardio have min fulde opmærksomhed.

Rent kostmæssigt fungere det umiddelbart fint nok, noget havregryn m. rosiner til morgen, også noget rugbrød m. æg / torskerogn / makrel eller magert pålæg, også aften kylling/bøf og grønsager og meget lidt kartoffel/pasta/ris - også noget frugt/knækbrød til mellemmåltider hvis jeg føler får det. Derudover drikker jeg lidt light sodavand(Det skader vel ikke på vægttabet?) / kaffe også lidt vand og ellers vand for resten.

Derudover har jeg et lille side spørgsmål, nu hvor jeg skrev om skavanker tidligere. Da jeg begyndte mit løbe program udenfor (skov, asfalt) havde jeg ingen 'ømhed' eller lign. Men den første gang i træningscenteret på løbebåndet har jeg fået ondt på indersiden af begge knæ, hvilket jeg aldrig har haft oplevet før. (Har spillet meget bold tidligere, og også samtidig med samme overvægt) uden nogensinde have haft den fornemmelse i knæet. Det er faktisk slemmest i hvile og ved berøring. Mine første tanker er naturligvis overbelastning, også alligevel ikke - har aldrig oplevet det, så ved ikke om det er min teknik - eller hvad man kan kalde det på et løbebånd som har gjort det? Eller lyder det helt sindsygt?

En anden grund kan selvfølgelig være jeg i træningscenteret har løbet i standard Adidas special sko, hvor jeg har haft løbet i løbesko ude i naturen. (Forsøger at tage dem med næste gang)

Håber et par af jer kan svare på mine spørgsmål i forhold til styrketræning / og det med begge knæ.

:)

Stats:

25år, 184 cm, nuværende vægt 106.

Edited by MyDingDingDong
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share