Råd til træning


Hansen399
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen

Jeg er 16 år, og jeg vil gerne have nogle råd til, hvordan jeg kan optimere min træning.

Jeg begyndte i et træningscenter for et par måneder siden, og jeg træner 2-3 gange ugentligt. Jeg træner fullbody, fordi mit mål med træningen er, at hele kroppen skal blive større og mere muskuløs. Dog især arme og bryst.

Jeg var til en såkaldt styrkeinstruktion for en måned siden, hvor jeg fik et træningsprogram af en fitness-instruktør. Men jeg er ikke helt overbevist om at instruktøren var voldsomt inde i sagerne. Ikke lige så godt, som jeg gerne vil have det i hvert fald. Jeg synes ikke, jeg fik den fornødne hjælp eller præcise instruktioner. Derfor spørger jeg om hjælp herinde. I ved jo så meget! ;)

Først lidt om mig selv:

Som sagt er jeg 16 år gammel, jeg er ca 1.80 og vejer omkring 57 kg. Så I kan nok regne ud, at jeg ikke er særligt stor rent muskuløst. Jeg har altid været meget spinkel, og det er det, som jeg vil lave om på.

Mit første spørgsmål til jer er: Har I nogle specifikke øvelser/maskiner, som er meget effektive?

Andet spørgsmål: Bør jeg tage 12 gentagelser af hver øvelse eller 8-10 gentagelser med højere vægt? Instruktøren sagde, at jeg skulle tage 12 gentagelser de første 4 uger, derefter 10 gentagelser i 4 uger og så skiftevis 8 og 10 gentagelser i 2 uger hver. Er det den rigtige måde at gøre det på? (Det er der sikkert delte meninger om, men jeg vil meget gerne høre, hvad I hver især mener)

Det sidste jeg vil spørge om, omhandler kosten. Jeg tager ikke nogen form for tilskud. Ikke endnu i hvert fald. Her er hvad jeg spiser på en normal dag, så kan I komme med kommentarer:

Morgenmad: Havre Fras eller Cornflakes m. havregryn

Formiddag: Æble el. banan

Middag: 2 hele rugbrød klappet sammen med noget frugtpålæg i mellem, 2 grove boller med leverpostej i den ene og enten kylling og salat eller marmelade i den anden.

Eftermiddag: Evt. grovbolle

Aften: Det der bliver sat på bordet...

Hvad kan gøres bedre for at optimere træningen og for at blive større på kortere tid? Kom med input.

Jeg bruger som sagt ikke nogle tilskud, hverken proteinpulver eller barer. Mener I, at det ville gøre en stor forskel på træningen, eller er det ikke nødvendigt?

OG er der noget som er godt at spise/drikke lige inden eller lige efter træning? Fx har jeg hørt at kakao skulle være godt lige efter træning?

Jeg tror, det var det. Spørg endelig, hvis I vil vide mere! Jeg håber på at høre en masse meninger og råd.

Edited by Hansen399
Link to comment
Share on other sites

Start her hvis du har lyst til at sætte dig lidt ind i trænining: MOLs egen begynder tråd med gode links. Der startede jeg.

At du har valgt et Fullbody program mener jeg personligt er en stor fordel. Specielt som begynder.

http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=42685

Jeg ville nok starte med at læse.

http://www.getbig.dk/article.php?id=20&De_6_bud_-_kravene_til_et_effektivt_program

og så bygge mit program efter.

http://www.getbig.dk/article.php?id=31

Og ja det er et god fundament. Squat kræver noget øvelse. Men jeg vil tro det er en stor fordel at du er noget mere mobil.

I forhold til mad.

Grunden til at mange tager en Protein shake er fordi det er nemt. Det er bestemt ikke et krav for at blive stor og stærk.

Hvis du vil tage på og løfte mere. skal du spise mere end du gør nu.

Hvis du vil tabe dig skal du spise mindre... så nemt kan det egentligt siges . :tongue:

Husk at det at bygge styrke og masse ikke er et 6 ugers projekt. Du vil kunne finde logs herinde med nogle der har trænet i 10 år og stadigt sætter nye mål.

Der er nogle okay post herinde omkring mad osv. Også i begynder tråden.

Jeg skal ikke kloge mig på om din alder gør at du skal tage særlige hensyn til Rep range og sæt osv. Det må der være andre der ved noget om.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share