Forslag til sund og nem morgenmad/frokost + mellemmåltider


JegErJacob
 Share

Recommended Posts

Hej

Pga. tiden, så får jeg altid kun spist et hvidt stykke brød med chokoladepålæg om morgenen. Jeg går i skole, så laver også madpakke hver morgen, som også går meget hurtigt. Det bliver for det meste to bagels ("hvide") med et stykke pålæg på, afhængig af hvad vi har i køleskabet. Mine mellemmåltider er dog det eneste rigtig sunde som jeg indtager, hvilket for det meste er frugt (bananer, æbler etc.) og sommetider mandler.

Mit spørgsmål lyder. Har i nogle ideer eller forslag til hvad jeg kunne lave om morgenen (både til morgenmad og til min madpakke), som skal være så sundt som muligt, men også nemt at lave og lige til at have med i madpakken ;) Og ang. mine mellemmåltider - er det ikke fint at have frugt og evt. mandler med, hvis man bliver lidt sulten?

Har også et ekstra spørgsmål. Elsker te og kaffe, men har nu skåret sukkeret væk, hvilket jeg er lidt ked af, da jeg ikke bryder mig lige så meget om det nu. Men har læst om "sødemiddel". Kan i anbefale det? Og er der nogen kalorier i sødemidler?

Mange tak for hjælpen! :)

Link to comment
Share on other sites

Lav pandekager af Æg/æggehvide, lidt fromage frais og havre/hvede klid.. Smid lidt Søde middel og evt lidt kanel i for smag. Godt og sundt.

ca. 100 g æg/hvider 10-15 gram Klid.. 75-100 Fromage Frais rør sammen... På panden med det som klat kager.... De kan laves dagen i forvejen og holder 3-4 dage i køleren.

Der er mange meninger om sødemiddel. Hvis du kan lide noget sødt og ikke vil have sukker, så er det næsten den eneste udvej. Jeg bruger selv søde middel og har ingen problemer med det.

Der er sikkert andre gode forslag til nem morgenmad.. Men det er nu min fortrukne og det tager max 10 minutter at mikse sammen.

Husk at Nødder og mandler er ret energi tætte. Men dog sunde. Men de mætter nok ikke så meget

Link to comment
Share on other sites

Jeg ELSKER havregryn med rosiner, bananskiver, hakkede mandler og kold mælk. Det mætter i mange timer og tager sådan ca. 2 minutter at smække sammen. Man kan desuden poppe havregryn/rosiner/mælk i mikrobølgeovnen i 2 minutter - så er der havregrød. Pga. rosinerne og bananen behøver man ikke tilsætte sukker.

Ellers er smootihes lækre - jeg bruger som regel 2,5 dl mælk, 30 gr. proteinpulver (vaniliesmag), 150 gr. frosne bær og en skefuld kværnede hørfrø. Super hurtigt og super lækkert - isør hvis man ikke er så vild med at spise fast føde om morgenen. En anden smoothie jeg laver er med chokoladeproteinpulver, 2 tsk. nescafe og 150 gr frossen banan (og mælk) - så får man lige sin morgenkaffe i samme omgang :)

Mht. til din frokst kunne det være en ide at skifte bagles ud med rugbrød? Jeg spiser selv rugbrød med mange kerner da jeg synes det mætter bedre og er mere saftigt. Tager man to stykker rugbrød og lægger pålæg imellem er det jo lige til at pakke ind i noget sølvpapir og tage med. Hvis du har noget kød tilovers fra aftensmaden kan du lave noget salat i en tætlukkende bøtte, skære kødet ud i strimler og lægge det på salaten. Hertil et stykke rugbrød eller grovbrød - og hvis man vil kan man lavet en lille portion dressing af balsamico/olivenolie/salt/peber.

Jeg bruger selv sødetabletter i min te og kaffe og har gjort det i mange år uden problemer. I de fleste sødemidler er der stort ingen kalorier, og jeg sparer selv ca 35 kalorier pr. kop kaffe/te - det lyder måske ikke af så meget, men hvis man drikker 4-6 kopper om dagen kan det stadig have betydning når man prøver at tabe sig jo :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share