Mavefedt, styrke - og konditionstræning


 Share

Recommended Posts

Hej,

Efter at have læst denne artikel: http://iform.dk/traening/styrketraening/myte-maveoevelser-faar-mavefedtet-vaek er min plan om, at starte med en form for konditionstræning i kombination med styrketræning blevet bekræftet.

Da denne kombinationen skulle være så god, vil jeg gerne starte med at svømme jævnligt, da jeg cykling og løb ikke rigtig fanger mig. Jeg har styrketrænet fire gange om ugen i over et halvt år, hvor jeg har fokuseret på arme, bryst, mave, ryg og inderlår, og gik egentligt i den overbevisning, at det var muligt at smide alt mavefedtet (hvoraf noget stadig sidder der), og selvfølgelig opbygge muskler samtidigt, kun ved hjælp at styrketræning, selvom det selvfølgelig ville tage lang tid. Mit spørgsmål er så, hvordan jeg skal kombinere disse to træningsformer? Hvad skal jeg fokusere mest på? Det skal lige nævnes, at jeg simpelthen ikke har tid til at gøre begge ting på én dag,

Hvis det har noget at sige, er jeg 182-84 cm, og vejer 70 kg, så jeg skal altså mindske min fedtprocent, hvis mavefedtet skal væk.

Mange hilsner Michelle.

Link to comment
Share on other sites

Hurtigt svar sidst på aftenen her.

Tab af fedt og vægt = fokus på kalorieunderskud. Det vil sige du skal arbejde med at spise sundt, men for lidt i forhold til hvad du laver. Det vil sige at du finder dit basalstofskifte + dit aktivitetsniveau på arbejdet (det kan findes super let på nettet).

Mig selv som eksempel:

Jeg har et basalstofskifte på 2200 kcal, jeg bruger min krop aktivt på arbejdet så jeg ligger på omkring 3000 kcal jeg forbruger dagligt hvis jeg IKKE dyrker idræt ved siden af.

Du ligger nok lavere. Men princippet er det samme. Du skal finde ud af hvor meget du forbrænder og så skal du indtage omkring 200 - 500 kcal mindre end det.

Jeg ville gøre således ud fra mit eksempel:

Spise 3000 kcal hver dag og så træne ved siden af. Den mængde kcal jeg forbrænder under træning er således også det jeg er i underskud. Hvilket i min verden er den sundeste måde at tabe sig på. Alt for mange mennesker taber sig ved at underernære sig.. wrong wrong wrong, stakkels krop siger jeg. Dit energiunderskud skal være sundt og kontrolleret.

Med hensyn til din træning så føl dig frem. Ud fra dine interesser ville jeg vælge et fullbody styrkeprogram og køre:

Styrke

Svømning

Styrke

Svømning

Styrke

og så holde weekenden fri så du kan nyde livet.

1 km brystsvømning er omkring 300 - 400 kcal

1 times styrketræning er omkring det samme.

God vind.

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for dit svar! Det er super informativt!

Men er det ikke umiddelbart bedre at dyrke mere motion end at styrketræne? For så kunne jeg jo eventuelt finde et alternativ til svømningen, der muligvis også ville være billigere (jeg er på SU), hvor jeg så kunne svømme to gange om ugen, styrketræne to gange, og så lave en anden form for aktivitet en gang om ugen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share