Vægtab vs. muskelmasse


kasper212@forum.dk
 Share

Recommended Posts

Kære Forum!

Jeg er en fyr som har lagt min kost om, og træner meget.

Jeg har tabt mig 14 kg fra 1 april til dags dato,

Jeg tager i fitnesscenter 5-6 gange om ugen, og træner som følger:

25-30 min på løbebånd Niveau 10.0

Træning af Triceps, Biceps, Ben, Bryst, lår, Maven og hofter

Derudover spiser jeg sundt.

Morgen: havregryn

Middag: 2 stk Rugbrød med magert pålæg

Aften: Oksekød, fisk eller kylling med salat.

Imellem disse måltider spiser jeg frugt eller grøntsager.

Jeg har som skrevet tabt mig 14 kg indtil videre, men jeg har taget 1 kg på i løbet af de sidste par dage.

Defor spørger jeg jer, om det evt. er muskler der har gjort at jeg har taget på i vægt?

Eller er det for tidligt at jeg allerede har taget på i muskelmasse???

Håber på svar.

Mvh

Kasper

Link to comment
Share on other sites

Først tillykke med det flotte vægttab!

Det er desværre umuligt at svare præcist på. Hvis du har spist præcis det samme antal kalorier indtil nu, er det hvertfald ikke fedt du har taget på.

Der sker flere fysiologiske forandringer i kroppen som følge af øget fysisk træning, og hypertrofi (øget muskelmasse) er bare én af disse tilpasninger. Øget blodmængde, øget glykogendepoter (kulhydratdepoter), øget væske er andre tilpasninger der sker helt automatisk.

Så start med at tage det helt roligt, og se om vægten ikke går nedad igen snart. Hvis den ikke falder efter endnu 2-3 uger, så er det desværre ikke andet for end at skære i kalorieindtaget eller skrue op for motionen. Det virker dog ikke til du indtager speciel meget, med mindre du spiser abnorme mængder havregrød og kød, eller du vejer 50kg.

Held og lykke med det.

Link to comment
Share on other sites

Hej Kasper og stort tillykke med din kostomlægning og vægttab!

Angående vægt:

Hvis du er omkring normal vægt (BMI 25) så skal du begynde at stoppe med at se på vægten og kigge på fedt procent eller i spejlet i stedet for.

Vil du sige hvad du vejer+højde?

Og bare en sikkerhedsskyld, vil fortælle hvad dit program indeholder af øvelser/set+reps?

Link to comment
Share on other sites

Mange tak til jer begge to :-)

Ja det har jeg ikke noget imod.

jeg vejer nu 116 kg og er 200 cm høj

Jeg Træner på mange forskellige maskiner og har desværre ikke det helt store kendskab til hvad de forskellige maskiner og øvelser hedder.

Jeg træner dog med håndvægte 15 kg pr stk. og der tager jeg 15 X 3

Så har jeg chest press hvor jeg træner 70kg 15 X 3

Så træner jeg tricpes hvor jeg løfter 55 kg 15 X 3

100 mavebøjninger med vægtskive 10 kg

Ben træner jeg med 150 kg 15 X 3

Lår 65 kg. 15 x 3

Hofte 65 kg 15 x 3

Håber dette var svar.

Jeg spiser ikke meget, men 1 god tallerken med grøntsager som "hovedrolle" aldrig mere end 300 g kød og havregryn er kun ca. 30 g om morgenen.

Er stadig en lidt stor fyr, men er også meget kraftigt bygget af natur, så kunne godt tænke mig at vide hvor meget jeg egentlig burde veje, for at 100 % overbevist om at jeg ikke skal veje eksempelvis 95 før jeg er normalvægtig.

Hvor kan man få sådanne ting målt henne???

Link to comment
Share on other sites

Jeg spiser ikke meget, men 1 god tallerken med grøntsager som "hovedrolle" aldrig mere end 300 g kød og havregryn er kun ca. 30 g om morgenen.

Det lyder meget fint, ved du hvor mange kaloier du indtager hver dag, sådan ca?

Er stadig en lidt stor fyr, men er også meget kraftigt bygget af natur, så kunne godt tænke mig at vide hvor meget jeg egentlig burde veje, for at 100 % overbevist om at jeg ikke skal veje eksempelvis 95 før jeg er normalvægtig.

Få målt din fedt procent. Hvis du træner er din vægt ikke en god indikator, brug spejlet (eller tage ugentlige billeder af dig selv) eller endnu bedre få målt din fedtprocent hver uge.

Kan sige at da jeg var top trænet lå jeg på 82 kg med en højde på 180 og en fedt procent på 7%, mens jeg idag svinger imellem 8-10 i fedtprocent, men vejer en del mindre.

EDIT:

Jeg skal skrive noget om dit træningsprogram når jeg kommer hjem om 40-50 min.

Edited by mr_defecto
Link to comment
Share on other sites

Undskyld det sene svar.

Til sagen:

Jeg Træner på mange forskellige maskiner og har desværre ikke det helt store kendskab til hvad de forskellige maskiner og øvelser hedder.

Okey, intet problem. Umiddelbart virker det som om du mangler noget struktur i programmet. F.eks har du både "ben" og "lår" træning, men ingen ryg træning. Det næste er antallet af gentagelser(reps) og sæt du laver. 15 x 3 er ikke et optimalt setup ved styrketræning. Et godt begynder sæt/rep setup er 8 x 3 eller det klassisk 5x5.

Først og fremmest, jeg går ud fra du træner fordi du gerne vil have en pæn figur/se godt ud nøgen. Hvis der er andre grunde må du endelig sige til.

Du træner 5-6 gange om ugen, både cardio og styrke.

Mit forslag vil være at ændre det til:

Styrketræning fullbody(Bill Starrs 5x5) 3 gange om ugen med 2-3 dage cardio.

SÅ udfra det du skriver, vil jeg foreslå sådan et uge program:

Feks.:

  • Mandag – styrke: Squat, bænkpres, bent over rows, tricep + mave.
  • Tirdsag – cardio: 60 min løb, eller 30 min løb + 30 min cykling, eller hvad du nu kan lide af cardio.
  • Onsdag – styrke: Dødløft, military press, pull-downs, biceps + mave.
  • Torsdag – cardio: det samme som tirsdag.
  • Fredag – styrke: Squat, bænkpres, bent over rows, tricep + mave
  • Lørdag – cardio: det samme som tirsdag.

Pause under styrketræning:

Du holder 2-3 min pause imellem hver sæt.

Progression i styrketræning:

Alle øvelser (på nær biceps, tricps og mave) tages 5 sæt med 5 rep med samme vægt. Når du kan gennemføre alle sæt+rep med ok form, sætter du mere vægt på.

Hvorfor Bill Starr:

Det er nemt at forstå, utroligt effektivt og lære dig de store basisøvelser i styrketræning.

Hvis du vil køre styrke og cardio den samme dag, bør du starte med styrke også slutte af med cardio.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share