lændesmerter ved løbestart


incognito
 Share

Recommended Posts

Kender i det, at man får ondt i lænden af at løbe? Det føles efter et par kilometer som om man er helt pumpet i lænden og et par kilometer senere, begynder det at brænde. Hvis den har været slem, kommer det osse lettere et par dage til tre derefter. Det er forsvinder med træning efter et par måneder hver gang, men det er ganske irriterende, at det er syre i lænden, der standser ens træning og ikke ens kredsløbskapacitet.

Og jeg har prøvet at skifte sko, indlæg (+/- pronation) og underlæg, men det betyder kun minimalt. Jeg mener selv at have et passende svaj i ryggen under løb, så tænkte om det mon kunne være fordi jeg kipper sideværts for dybt, hver gang jeg lander...?

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

De "kloge" siger altid, at man skal lave masser af mave-bøjninger, hvis man får ondt i ryggen. Pointen er at overkroppen skal stabiliseres - hvilket maven eller ryg skal ordne. Hvis maven er for svag bliver ryggen overbelastet.

Noget helt andet er, at det sjældent er kredsløbet, der er den begrænsende faktor, når man starter op med at løbe. Om det er lægge, skinneben, lænd eller noget helt andet, så skal der nok være noget der brokker sig før lunger og puls.

Og hvis din lænd er fin efter et par måneder, så er det vel bare at væbne sig med lidt tålmodighed - og så efterfølgende lade være med at holde så store pauser, så du skal starte helt forfra igen. Løbetræning er en langsigtet affære (som det meste anden sport), hvor man skal fokusere på at opfylde mål om 3 måneder og ikke om 3 dage.

God vind!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share