Svage og stærke sider


Guest Voravong
 Share

Recommended Posts

Guest Voravong

En hypotese: kommentarer udbedes.

Næsten alle har en kropsdel eller 2 som vokser hurtigere end resten af kroppen. Går man efter maksimal muskelmasse og symmetri er det en lidt skidt ting.

MEN.....hvis man nu f.eks. kørte et full-body i stil i HST eller old-school og i perioden med dekonditionering undlod at dekonditionere sine stærke sider, burde man kunne forberede resten af kroppen på nær de stærke sider, til at vokse på ny.

Eksempelvis har jeg selv relativt nemt ved at få mine ben og skuldre til at vokse, og kæmper konstant, for at disse to kropsdele ikke vokser fra resten af min krop som jeg har meget svært ved at få til at vokse. Planen er så at i den uge hvor dekonditionering finder sted, træner jeg stadig 3 gange ugentligt, men kun ben og skuldre. Det kunne f.eks. være at træne 5 sæt benpres (for at undgå at ramme erector spinae) og 5 sæt front/side lateral raises.

Efter ugen med dekonditionering påbegynder jeg endnu en cyklus. Min workkapacity er nu drastisk reduceret og min krop kan vokse på en relativ lille volumen. Bortset fra mine ben og skuldre som stadig har samme workkapacity som før ugen med dekonditionering. Grundet den lave workkapacity i resten af kroppen, starter den nye cyklus med lav volumen og øges progressivt. Teoretisk burde min krop nu vokse yderliger, UNDTAGEN mine ben og skuldre som nu har oparbejdet så stor workkapacity at det nu kræver langt højere intensitet at få dem til at reagere hypertrofisk.

En anden fordel ved at det netop er mine ben der her er problemet, er at jeg under dekonditioneringen udløser væksthormon og testosteron, hvilket alt andet lige bør give en anabol fordel og evt. superkompensation i den resterende del af kroppen selvom denne faktisk overhovedet ikke trænes. For at resten af kroppen opnår denne fordel kræves selvfølgelig af cyklussen forinden afsluttes med overreaching.

Hvad mener I???

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong

Jeg elsker squat og dødløft og vil for alt i verden - hverken udelade, træne dem lettere, med færre sæt eller med mindre progression. Desuden er vi vel enige om at øvelser som squat og dødløft påvirker kroppens hormonbalance i anabol retning, og en hvilken som helst naturlig mulighed for en anabolsk faktor ville da alt andet lige, være snotdumt ikke at udnytte.

Så det med blot at ændre progression, færre sæt og øvelser er ikke en mulighed jeg ønsker at benytte mig af, idet jeg synes der er flere ulemper herved, end fordele. Faktisk har jeg tidligere forsøgt at opnå mindre vækst i ben og skuldre end i resten af kroppen, ved netop at køre færre sæt og øvelser for disse 2 grupper.

MEN...for det første er jeg først begyndt for alvor at vokse igen i resten af kroppen efter jeg rent ud sagt sked på om benene var foran, og squattede og dødløftede som en sindsyg. Faktisk var mine stats, på nær ben og skuldre, uændret gennem et år med utallige variationer af den traditionelle metode.

For det andet vokser mine skuldre selvom jeg ikke træner dem direkte, med kun rammer dem ved pres og træk-øvelser i programmet, hvilket jo er en lille smule svært at undgå.

Så derfor ser jeg denne metode som middel til at udligne disse symmetriske forskelle, som værende de traditionelle overlegen. Jeg udnytter hormonresponset fra benøvelser, forhindrer skuldrene i at vokse ved lav volumen ved ikke at reducere deres workkapacity, samtidig med at workkapacity'en for eksempelvis bryst og triceps er sænket til et niveau hvor de kan vokse af lav volumen.

Mit spørgsmål gik derfor på; om det lød plausibelt, eller om det var dybt dybt godnat.

Link to comment
Share on other sites

Mit spørgsmål gik derfor på; om det lød plausibelt, eller om det var dybt dybt godnat.

Nææ den er som end god nok, en anden glimrende metode vil være den foreslået af Don Kane.. du kan også ændre til en mere styrkeløft orienteret reprange - dvs. 2-5 reps...

Link to comment
Share on other sites

hehe... jeg forstår sq ikke ideen i det med symetri.. altså hvis man træner for at vokse er det vel bare godt at noget vokser helt vildt... det ser da kun fedt ud med store brede skuldre? Hvad er problemet... jeg er ret så ligeglad med min symetri.. træner det hele og sådan skal det sq bare være.. men ok forskellige syn på tingene kan vel ikke diskuteres.

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong
Nææ den er som end god nok, en anden glimrende metode vil være den foreslået af Don Kane.. du kan også ændre til en mere styrkeløft orienteret reprange - dvs. 2-5 reps...

Den med mere styrkeløft orienteret reprange lyder faktisk heller ikke som nogen dårlig idé. Måske kunne man kombinere de 2 metoder, bevare workkapacity'en i ben og skuldre under dekonditioneringen, samtidig med at holde reprangen nede.

Jeg er dog imod at undlade progressionen helt. Selv om jeg ikke stresser musklerne i benene tilstrækkeligt til at vokse, grundet den bevarede workkapacity, bør det stadig være muligt at udløse hormonerne.

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong

Spørgsmålet er så bare om, der ved bentræning med mindre volumen end workkapaciteten tillader, vil udløse hormoner??? Hvis ikke, er svaret så at træne dem med den volumen de kan klare, men så vil workkapaciteten jo nok også øges. Vil man mon så ikke overreache og efter længere tid, overtræne. Især når vi snakker bentræning???

Edited by Voravong
Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong
din workcapacity kan da sagtens fyldes ud hvis du bare kører ekstremt tunge sæt med få repitationer... så er det jo netop tungt nok til at udgive hormoner, imens at benene ikke vokser synderligt?.......

Good point...... :thumbwink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share