Hjælp til udarbejde af kostplan?


Jelledrengen
 Share

Recommended Posts

Hej Alle MOL'er.

Jeg træner regelmæssigt, 3-4 gange om ugen, styrketræning, boksning og crossfit.

Men jeg min kost er der stadig ikke helt styr på, og det er her jeg håber i kan hjælpe :)

Jeg har regnet mit daglige indtag af næringsstoffer så det ser således ud:

Daglige kaloriebehov: 3184 kcal.

Daglige kalorie indtag bliver: 2684 kcal

Protein: 252 gram om dagen = 1008 kcal.

Fedt: 90 gram om dagen = 810 kcal.

Kulhydrater: 216,5 gram om dagen = 866 kcal.

Måltid 1: 42 g protein / 15 g fedt / 36 g kulhydrater

Måltid 2: 42 g protein / 15 g fedt / 36 g kulhydrater

Måltid 3: 42 g protein / 15 g fedt / 36 g kulhydrater

Måltid 4: 42 g protein / 15 g fedt / 36 g kulhydrater

Måltid 5: 42 g protein / 15 g fedt / 36 g kulhydrater

Måltid 6: 42 g protein / 15 g fedt / 36 g kulhydrater

Det er regnet ud fra at jeg skal bruge 2,5 gram protein, 90 gram fedt, og 216,5 gram kulhydrat og dagen, ud fra min vægt på 100.8 kilo.

Jeg har desuden minusset 500 kcal, for at få vægten, ned uden for meget muskelmasse.

Er der nogle som kender et program, hvor man kan indtaste vægten af maden så den selv regner indholdet af næringsstofferne ud?

Jeg er gået lidt i stå, hvordan jeg skal udforme et kostplan, så det hele passer?

Håber der er nogle som har nogle fif, eller inspiration til en kostplan?

På forhånd tak for hjælpen.

MVH

Min90

Link to comment
Share on other sites

Hey! Det ser rimelig fornuftigt ud. Synes godt nok, at du får rigtig meget fedt? Men YDERST fornuftigt ellers. Som Stenalt også nævner, så skal du ikke hænge dig så meget i om du spiser 4,6 eller 10 måltider om dagen. Det hele kommer ud på hvor meget du samlet indtager i løbet af hele dagen.

Jeg er selv flittig bruger af Madlog.dk og har brugt det lidt over et år nu. Det fungerer upåklageligt, og har også en god mobilversion m.madlog.dk

Mht. en decideret kostplan, så er det jo op til dig selv. Ram dine makronutrienter med de fødevarer du nu engang kan lide og så burde du være rigtig godt på vej!

Edited by SimpelMikkel
Link to comment
Share on other sites

Hej! Jeg har lige scannet en artikel af Layne Norton fra bladet Muscular Development. Der giver han gode råd til ens fordeling af makronutrienter under cut og bulk, håber du kan bruge det til noget!

Men samtidig vil jeg bare lige pointere, at hvis de makronutrienter bringer dig i kalorieunderskud, så vil du tabe dig. Jeg studser bare lidt over dit meget høje fedtindtag, men det sagt er det jo slet ikke fordi det er HELT forkert eller noget:) Jeg ville i stedet vælge at sænke fedtet lidt, bringe kulhydraterne op. Så protein og fedt var mere eller mindre konstant under vægttabet og at det så var kulhydraterne du skruede ned for løbende. Men dette kommer også helt an på din kropstype nemlig. Det kommer artiklen også ind på.

side1d.th.jpg

side2m.th.jpg

Håber du kan bruge det!

Edited by SimpelMikkel
Link to comment
Share on other sites

Jeg takker for hjælpen simpelmikkel, jeg må prøve at skrue ned for fedtet, og op for kulhydraterne, men er der er noget og hente ved at gå over de 500 i kcal underskud, eller vil det tære unødvendigt på min muskelmasse istedet ?

Jeg vil jo nødig af med alt for meget dyrt købt muskelmasse :)

Link to comment
Share on other sites

Det var skam så lidt:)!

Mht. at tabe fedt og bibeholde så meget muskelmasse som muligt, er det ekstremt vigtigt at man ikke "cutter" for aggressivt. 500 kalorier underskud er derfor det man typisk anbefaler (ca. 0,5 kg per uge). Heller starte lidt for højt på kalorier, og derefter skære ned. End at starte alt for lavt og miste muskelmasse og smadre din forbrænding.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg prøvet at få lagt en kostplan, men jeg mangler stadig inspiration til retter, og desuden er det enormt svært at få til rettelagt sine mikronæringsstoffer så de passer.

Findes der et program eller en hjemmeside hvor man kan indtaste mikronæringstoffernes fordeling og få forslag til retter ?

Eller nogle personer som man kan betale for at hjælpe ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share