Hvor meget skal jeg spise?


Focus
 Share

Recommended Posts

Jeg har et problem, som er, at jeg ikke er særlig sulten længere, og derfor ikke får spist nok, hvilket er rigtig frustrerende, da jeg bliver svimmel og sådan, hvis jeg ikke får nok. Det er kommet efter nogle knap så heldige oplevelser (meget nedsat appetit), noget der minder om en spiseforstyrrelse osv.

Har altid bare spist, hvad jeg nu lige havde lyst til, når jeg er sulten, og på den måde holdt vægten stabilt på 57-60kg, hvilket er helt fint til min krop (havde rimelig meget muskelmasse, som jo fylder mindre end fedt). Jeg var ihvertfald ganske tilfreds. Har haft forskellige småskader og andet, der satte træningen til side, men er så småt begyndt igen. Har trænet meget, så det er kun kosten, jeg har svært ved.

Prøvede for sjov at finde ud af, hvad jeg har spist idag, og fik det til 1270 kcal uden aftensmad. Det er forskelligt fra dag til dag.

Hvordan finder jeg ud af, hvor meget jeg skal spise? Ved godt, det afhænger af, hvad jeg laver osv, men bare så jeg har lidt at gå efter. Spiser relativt sundt, og gider ikke, at det bliver for fanatisk. Vil helst bare, at jeg bare kan spise, når jeg er sulten, og så er det ok, ligesom før i tiden, istedet for at skulle tænke så meget over, om jeg nu får nok...

- Vejer ca 66kg og er 161cm.

Det primære er, at jeg får spist nok. Det er lidt svært at forebygge, når jeg ikke er specielt sulten. Spiser jo bare, når jeg er sulten, og spiser frokost og sådan selvom jeg ikke lige er sulten, da jeg ellers får det dårligt.

Link to comment
Share on other sites

Er egentlig bare interesseret i, hvad en på min højde burde indtage. (-: Ved skam godt, jeg er overvægtig, taber mig også. Vejede som det højeste 68, men vægten svinger meget afhængig af forskellige ting.

De 1270 er uden aftensmad. Har haft det fint fysisk idag (ingen svimmelhed el. andet), i forhold til dage, hvor jeg spiser mindre.

Der skete nogle ting, der knækkede mig. Derfor mistede jeg appetitten, og spiste ofte først ved 14-15-16 tiden, og nogle gange kun til aften. Havde tit ondt i hovedet og sådan, det stod på længe. Så i slutningen af december faldt jeg om og var en tur på hospitalet. Dét er jeg bange for, sker igen, så spiste efterfølgende altid frokost, hvilket hjalp lidt, blev også lidt bedre, efter jeg spiste om morgenen.

Snakkede med min læge ang. spiseforstyrrelser, og hun mente, det var meget sansynligt, at jeg havde haft det og måske stadig har nogle af tankerne. (længere historie)

Forbrændingen kan vel godt gå i stå, hvis man sjældent spiser? Og samtidigt er mindre aktiv.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Der findes forskellige formler til at regne dette ud med. Du kan læse mere om hvordan man udregner sit ligevægtsindtag her eller du kan bruge denne online formular til at finde ud af det.

Vil dog nævne, at hvis du evt. har en spiseforstyrrelse er et online-forum nok ikke det bedste sted at lede efter hjælp. Så burde du i stedet opsøge professionel hjælp.

Hvis man ikke spiser mad og man heller ikke dyrker nogen former for motion, så går det ud over forbrændingen (hvis du tidligere har spist mere og været mere aktiv).

Link to comment
Share on other sites

Der var en lang periode, hvor jeg ikke spiste før sent på dagen og ikke lavede specielt meget. Og så har jeg lidt søvnproblemer, det har sikkert også noget at sige i forhold til svimmelhed.

Nu løber og styrketræner jeg nogle gange om ugen, men det er ingen ting i forhold til før i tiden. Det er blevet lidt bedre efter jeg spiser morgen, frokost og aften og så noget imellem, hvis jeg er sulten.

Det kan godt være, jeg skulle snakke med en diætist el. hvad de ellers kalder sig. Vil bare ikke, at det er noget med for meget kontrol, hvis du forstår.

Ang. spiseforstyrrelsen har jeg det ikke længere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share