Gælder pulszoner også for begyndere?


Beleriand_K
 Share

Recommended Posts

Som absolut nybegynder indenfor løbesporten (løbetrænede senest i slutningen af 1980'erne!) har jeg anskaffet et pulsur og forsøgt at læse mig lidt til, hvordan man får nytte af sådan et. Men indtil nu har det bare gjort mig forvirret.

Tilsyneladende kan man løbe indenfor fem pulszoner, som kan beregnes ud fra hvile- og maxpuls. Så langt så godt. Min hvilepuls er 56 og efter en formel med udgangspunkt i alder, er min maxpuls et sted i intervallet 170-175.

På den baggrund kan jeg opstille følgende fem pulszoner:

1: 115-125

2: 125-140

3: 140-150

4: 150-160

5: 160-175

Det lyder jo forholdsvis enkelt, men det fungerer bare overhovedet ikke i virkeligheden for mig. Ved rask gang er min puls 100, men lige så snart jeg ændrer til løb stiger pulsen til over 150! Uanset om det er langsom jogging eller hurtigere løb. Pulszone 1-2-3 findes altså tilsyneladende ikke for mig. Hvis det skyldes en ekstremt dårlig form, at min puls stiger sådan, burde jeg vel have en højere hvilepuls. Eller hvad?

Link to comment
Share on other sites

Hvile pulsen fortæller som du selv nævner lidt om din formfremgang. Dvs hvis din hvilepuls er 56 i dag og den om en måned er 43 er du kommet i bedre grundform.

Formlen du bruger inddeler bare din puls i nogle procentvise intervaller der gør det lidt nemmere at strukturere ens træning så man ikke brænder ud. Den tager ikke højde for en dårlig løbeøkonomi eller hvordan din muskler arbejder, den fortæller kun noget om belastningen på dit kredsløb.

Da du er "ny løber" er din løbeform nok ikke så god og det koster på dit kredsløb. Du kan godt have en god grundform fra andet sport men når du skifter bruger du nogle andre muskler.

Det di oplever er meget normalt. Det du skal bruge dit pulsur til, er netop at lære at løbe langsomt og holde pulsen nede. Det kan godt være at du bliver nød til at småjogge i starten men det er desværre nødvendigt.

På et tidspunkt vil du kunne løbe med lav puls og du vil også opleve at du skal presse på for at få pulsen op. Vær tålmodig og du vil elske det.

Det er den rigtige vej til ikke at få skader, hvis du lader dit kredsløb styre træningen i starten samt en ordentlig optrapning i km.

Håber det gav lidt mening.

Link to comment
Share on other sites

Forresten hvilepulsen fortæller ikke om man er i god form, den fortæller kun hvor mange(få) slag hjertet slå når du er i hvile, det er ændringen i hvilepulsen der fortæller om dit hjerte slå kraftigere og er blevet større/stærkere i hvile.

Link to comment
Share on other sites

Rumlepot>Ja, det gav mening. Hvis min oplevelse er ret normal for begyndere uden nogen erfaring med løbetræning, så vil jeg lade være med at bekymre mig over det med pulszonerne endnu. Og i stedet koncentrere mig om at jogge langsomt indtil jeg kan gøre det uden at blæse pulsen helt op i skyerne. Tak for svaret :smile:

Link to comment
Share on other sites

Din beregnede maxpuls er sandsynligvis forkert. Lad være med at basere noget på den.

Vent til du har lidt flere km i benene og lav en maxtest, hvis du vil løbe efter puls.

Min personlige erfaring var at det var så godt som umuligt for mig at løbe med mindre end 75% af maxpuls. Tror det lykkedes en enkelt gang eller to hvor jeg løb næsten forceret langsomt grundet makker. :smile:

Generelt vil jeg dog foreslå i hvert fald til en start at vende tilgangen på hovedet.

Løb efter distance og løb i så langsomt et tempo at du kan holde hele vejen. Det er måske 10km/t.

Eller tag et af MOL's begynderløbeprogrammer. www.dourun.com har sikkert også et par. :smile:

Hvis du så bruger pulsuret i forbindelse med dette vil du få en fornemmelse for hvad din puls er når du løber i "normal"-tempo, og vil så senere kunne bruge uret til i nogen grad at diktere tempoet i intervalløb, tempo-ture osv, hvor tempoet er højere end normalt.

Link to comment
Share on other sites

Rumlepot og MaxPower>Jeg har i dag været ude på en cykeltur på 6,4 km med det formål at checke min max-puls, og det gav et overraskende resultat, som ved nærmere eftertanke vist bekræfter det I skriver ovenfor. Der er nemlig milevid forskel på mine pulstal på cykel og til fods.

Det krævede således hårdt arbejde at presse pulsen op over 140, og det krævede sprint op af en bakke (rædselsfuldt!) at få pulsen op på 164, som var dagens max.

Så konklusionen må være, at pulszonerne ville passe fint til planlægning af træning for mig som cyklist, men at jeg i hvertfald indtil videre skal bruge dem på en anden måde som løber, hvor min krop åbenbart først skal vænnes til den nye form for belastning.

Så indtil videre vil jeg koncentrere mig om stille og roligt at vænne kroppen til at løbe, og det bruger jeg et nybegynderprogram fra dourun.com til. Når jeg så har gennemført det om 3-4 måneder, er min krop forhåbentlig blevet så fortrolig med den nye form for træning, at jeg kan begynde at bruge pulszonerne til at planlægge træning. Men først er der altså lige et fundament, som skal på plads.

Tak for hjælpen :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener det er meget normalt at man ikke kan opnå samme maxpuls i forskellige aktiviteter. Det kræver dels noget erfaring og dels kan der jo være fundamentale begrænsninger i aktivitetstypen som gør det sværere at nærme sig sin ægte maxpuls.

Det undrer mig heller ikke at du har sværere ved at komme op i puls på cykel end på løb.

Hvis man vælger at benytte sig at træning planlagt ift puls bør det derfor være efter en aktivitetsspecifik maxpuls.

Link to comment
Share on other sites

Pulstræning er kun et generelt værktøj og der er mange faktorer der gør det vanskeligt at at bruge pulszoner. Det du oplever ved løb, er ret normalt og gør pulszoner ret ligegyldige for dig i forhold til løb.

Desuden er pulszoner også mest møntet på folk med meget træning på programmet, og er ikke videre brugbart for nybegyndere, eller folk med lavere kondital.

Edited by AndreasH
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share