Pauser mellem spining


carioca
 Share

Recommended Posts

Hej.

Ved godt man helst skal holde pause mellem sine træninger. Men ville et program der så sådan her ud være ok? Da jeg har børn, er det heller ikke sikkert, at træningen vil blive prioriteret hver lørdag.

Mandag - Spining

Tirsdag - Yoga

Onsdag - Spining

Torsdag - Spining

Fredag - Fri

Lørdag - Træning

Søndag - Fri

Mvh.

Carioca

Link to comment
Share on other sites

Træning bør altid have et mål og en start.

Inden du planlægger ruten mod dit mål bør du vurdere dit udgangspunkt (start) hvilket et niveau er du på nu og hvilket niveau ønsker du at opnå? Træningen bør jo netop flytte dig tættere på målet.

Så hvis du træner hver dag nu, behøver du ikke være bekymret over, at fortsætte med at træne hver dag. Hvis du ikke har trænet i 40 år er det nok i overkanten med 6 gange træning i ugen som udgangspunkt.

Hvorfor vil du træne 6 gange om uge og ikke 4 gange? Og hvorfor spinning og ikke styrketræning? Hvad vil du opnå?

Link to comment
Share on other sites

Hej Rumlepot

Tak for dit svar, du har nogle gode pointer.

Jeg ønsker vægttab ca 7 kilo, og generel sundhed. Jeg har lige meldt mig ind i et fitnesscenter og spinning timernes lektions tidspunkt, passer godt ind i min dag. Da jeg på den måde kan træne før arbejde.

Jeg er fuld af motivation lige nu, så vil gerne træne en masse :-) Dog helst ikke i weekenderne. Jeg er bare i tvivl om jeg fx kan spinne to dage i træk, eller om det er skidt for kroppen? Altså jeg har et kontor job, så det er ikke fordi min krop umiddelbart er overbelastet ;-)

Link to comment
Share on other sites

Der er ikke noget galt i at spinne hver dag. Mærk efter på dig selv, hvis du fx oplever perioder med tunge og trætte ben bør du lægge en fridag eller to ind, så kroppen kan absorbere træningen.

Ulempen ved at træne meget fra starten af et træningsforløb er, at du hurtigt oplever din motivation vil dale fordi din form udvikler sig eksplosivt, dvs at når du om 2 mdr ikke rigtig udvikler dig er der ikke plads (tidsmæssigt) til at fortsætte med at bygge på. Du vil stagnere og du vil miste motivationen.

Det bedste du kan gøre er at planlægge hvor lang tid din træningsperiode skal løbe? Hvor lang tid vil du bruge på at tabe 7 kg?

Hvis d fx vil bruge 12 uger så brug de første 6 uger på at bygge på så du træner mere og mere. Efter 6 uger træner du fx 8 timer pr uge (du trænede 4 timer i uge 1 eksempel). Nu skal der noget kvalitet i træningen dvs at du fx anskaffer dig et pulsur og træner hårdere et par gange om ugen. Du træner så 8timer pr uge hvor 2 x 30min er hårdt. Den sidste uge er du oppe på 8timer i alt hvor du træner 3 x 30min.

Der er også mulighed for at du indkluderer styrketræning i din plan. Dit vægtab skal komme fra fedt og ikke fra tabt muskelmasse. Derfor styrketræning!

Og nej du bliver ikke en stor bodybuilder, der skal MEGET mere til end et par gange styrketræning om uge.

Link to comment
Share on other sites

Træning bør altid have et mål og en start.

Inden du planlægger ruten mod dit mål bør du vurdere dit udgangspunkt (start) hvilket et niveau er du på nu og hvilket niveau ønsker du at opnå? Træningen bør jo netop flytte dig tættere på målet.

Træning behøver jo ikke altid have et mål! Der er jo ikke noget i vejen med at træne for træningens skyld.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Hej Carioca

Jeg er selv en meget entusiastisk "spinner" og cykler også udendørs. Jeg var præcis samme sted som du for 2 år siden - NU skulle der ske noget og jeg trænede som en sindsyg (8 timer/uge) de første 2 måneder. Nu er jeg landet på et mere stabilt niveau med 4-5 timers træning om ugen.

Der er som udgangspunkt ikke noget i vejen for at spinne to dage i træk. Du skal bare lytte til din krop, og er du træt fra træningen dagen før, så kør et roligt restitutionspas. Spinningscyklen har jo den fordel at du selv styrer belastningen. Råber instruktøren på tung stående enkelttakt, men dine lår brænder og du er ved at syre helt til, så let på belastningen og/eller sæt dig ned. Du bestemmer jo selv! En anden uvurderlig hjælp til god spinningtræning er et pulsur - så kan du hele tiden se om du yder nok/for lidt(for meget. Er man ny på en spinningcykel kan man godt have en tendens til at køre med alt for høj puls for derefter at crashe halvvejs i timen. Og det er ihvertfald ikke motiverende!

Styrketræning er altid godt, men vær obs på at muskler vejer, så dit vægttab kommer måske mere i cm end i kg hvis du vælger denne vej.

God fornøjelse med din træning!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share