Muskelrestitution gør mig søvnløs (måske) - Hjælp


MrCuriosity1
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jeg har bemærket, at jeg har meget svært ved at sove om natten, når jeg enten har trænet eller arbejdet rigtig hårdt, så musklerne er godt brugte. Det er som om at jeg ikke rigtig kan falde til ro og ligge stille, og jeg falder derfor alt alt for sent i søvn - hvis jeg overhovedet fader i søvn. Nogle gange har jeg været nødt til at tage en sovepille for at blive slået ud, og det spiller jo ikke i længden.

Falder jeg i søvn, så vågner jeg ofte allerede efter 2-4 timer og er så urolig, at jeg ikke kan falde i søvn igen.

Er der nogen der kan fortælle mig årsagen til dette og meget gerne hvad jeg kan gøre for at få musklerne til at slappe af, så jeg kan falde i søvn og sove normalt, selv når jeg har givet den ekstra gas i fitness eller på job?

Jeg har et fysisk hårdt job, og pt. er det ikke en mulighed at finde noget nyt, så den løsning er der ingen grund til at nævne.

Dage hvor jeg ikke har "kæmpet" - oftest i weekenden - falder jeg forholdsvist hurtigt i søvn og kan sove i op imod 10-11-12 timer i streg, kun afbrudt af en tur i tissehuset. Dog er det sjældent, at jeg giver mig selv lov til at sove så længe, så for megen søvn er heller ikke årsagen til at jeg ikke kan sove, når jeg har arbejdet hårdt.

Det føles som om at musklerne arbejder så hårdt på at restituere, at jeg bliver holdt vågen af det / bliver urolig af det.

Jeg håber på nogle gode svar, da det er temmelig frustrerende og uudholdeligt i længden.

- Tak og hav en fortsat god dag!

Link to comment
Share on other sites

Hej du,

Jeg skal ikke kunne sige decideret hvordan restitutionen påvirker, men det du beskriver lyder faktisk mere som noget andet. Hvad tid træner du? Træning virker stimulerende på det autonome nervesystem, og mange har derfor problemer med at falde til ro hvis de træner for tæt på at de skal sove. Man kan føle uro og at man på trods af at man føler sig træt, bare ikke kan "koble fra".

Hvis du træner om aftenen kunne du prøve at rykke din træning til før aftensmaden som tommelfingerregel og se om det gjorde en forskel.

Edited by Jaaanie
Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret.

Jeg arbejder om aftenen og går i seng ca. 1,5 til 2 timer efter jeg får fri.

Jeg har dog også bemærket det før, hvis jeg fx har arbejdet ekstra hårdt om dagen og derefter slappet af i 6-8 timer inden jeg går i seng. Dér har jeg så lettere ved at falde i søvn, men vågner så efter 2-4 timer og kan ikke sove mere.

Det kan da ikke passe, at jeg har brug for mindre og mindre søvn, jo mere og hårdt fysisk aktiv jeg er?

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner slet ikke pt., da jobbet er ret krævende, men har oplevet det samme før i forbindelse med træning.

Det er fysisk hårdt pakkeriarbejde, men dog et udmærket job, som ikke kræver mere hjerne end at det er muligt at læse ved siden af, hvilket jeg skal i gang med til september. Af samme grund ved jeg at det ikke er stress - endnu ;-)

Jeg tænker også lidt at det er noget overtræningslignende-restitutions-symptom agtigt halløj. I så fald - hvad kan jeg gøre? Jeg har hørt at det kan hjælpe at tage et par panodiler eller lignende til natten? Kan man evt. få noget stærkere?

- Tak for svarene :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share