Paleo & Cardio= vægttab!


Wally
 Share

Recommended Posts

Det er min erfaring, at det er en god idé at være mindre resultatfikseret.

Hvis du endelig skal evaluere dig selv, synes jeg spejlet er noget af det bedste. Vægten svinger, for mit vedkommende, op til 3 kg afhængig af vandindtag og sygdomsstatus osv.

Det jeg synes du skal gøre, er at lave et reduceret program i perioden hvor du har travlt, ligesom du laver en dato for, hvornår du skal tilbage på fuld knald igen!

på den måde får du ikke dårlig samvittighed, og du holder dig stadig så godt i gang, som du kan.

synes også, du skal holde fast i basis øvelserne (squat, dødløft og bænkpres, måske skulderpres) de har fungeret vildt godt for mig, om ikke andet!

Tak for ordene!

Jeg giver dig helt ret... og i spejlet kan jeg da også se væsentlige forbedringer...

Det er ikke en dårlig ide med et reduceret program og holde fast i core øvelserne... Mit første mål hvis man kan snakke om det.. Det er at tabe mig (selvfølgelig mest fedt - og minimalt muskelmasse) <- derfor skal styrketræningen primært være der for at vedligeholde min muskelmasse og ikke for at bulke... Målet er som sådan (selvom det måske godt kan lyde sådan i min oprindelige/første post) ikke at tabe X antal kilo.. men mere kunne passe mit gamle tøj igen..

Når det mål så er nået kan jeg begynde at fokusere på flotmandstræning (kan godt lide den beskrivelse)...

Men skal klart tilbage til at inkorporere squat og dødløft igen... har haft lidt problemer med lænden så derfor har jeg holdt lidt igen med disse øvelser...

Tak igen for ordene...!! Fedt!

Link to comment
Share on other sites

Kort update fra Mandag...

Kom først i centeret omkring kl 20.30... <- mandag må uden tvivl være den dag i ugen hvor centrene har flest gæster! og især første mandag i måneden... Der var stadig fyldt og kamp om maskinerne/vægtene her...sjovt hvor stor forskel der er på mandag og onsdag,torsdag - for slet ikke at tale om fredag....

Når men jeg fik lavet 30 pull ups... 8 , 5, 7, 5, 5 <- første gang jeg kun var 5 sets om at lave 30... så det går fremad... dog føles det som ikke sådan...

herefter blev det til 2 kettleball øvelser (swing og squat med 20 kg kettleball) og en gang bænkpres 3x12@55 kg...

til sidst 25 min. på stepmaskinen til 900 kcal ifølge maskinen....

Ikke særlig tilfredsstillende træning og en af dem der virkelig blev kørt af på rutinen.... Har brug for dags pause eller to.. men når jeg har de lange dage jeg har for tiden er det rart at få rørt sig lidt om aftenen..

Jeg tror jeg løber en tur i aftenen, men kan også være jeg kan holde mig i ro og slappe af i stedet...

Link to comment
Share on other sites

Lørdag og her kommer problemet... Jeg har lidt svært ved at huske hvad jeg har lavet i løbet af ugen... fordi jeg ikke lige har fået opdateret loggen...

tirsdag er jeg ret sikker på stod på pause...

Onsdag var jeg til spinning

Torsdag.... Hmmm.. Jeg er ikke sikker... men måske var jeg kort henne og træne... måske lidt mave og 20 min step??? Kan ikke huske det...

Fredag morgen var jeg henne og lave lidt øvelser og dagens succes historie kommer her... Jeg lavede 10 pull ups i træk...!! Det er lang tid siden jeg sidst kunne det.. så det var superfedt.. fulgt efter af 4x5 pull ups... Målet er her at komme op på 3x10 og så udvikle derfra...

efterfulgt af lidt 3x10 lunges med 2x10 kilo i hænderne...

3x12@55kg bænkpres...

1x10@20 kg barbel biceps

2x10@25 kg barbel biceps

2x10@20 kg træk i reb triceps..

havde ikke mere tid om morgenen... så fortsatte fredag aften med:

Lidt mave og ryg øvelser samt 30 min på stepmaskinen til 1100 kcal ifølge maskinen... Ikke optimalt i forhold til planen var 1500 kcal på 45 min... men måtte give op, da jeg var helt færdig...

En af grundene til jeg tror motivationen er så lav er at jeg har spist rigtig dårligt på det sidste og det er begyndt at påvirke mit humør lidt... skal tilbage til min madlog og til den sunde mad igen...

God weekend til dem der måtte læse med :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal nok lade være med at være sådan en sortseer hele tiden... Jeg tror det er fordi jeg forventer mirakler på kort tid eller at jeg kan det samme som jeg kunne for et par år siden... og nu kæmper jeg med noget var leg eller opvarmning dengang...

Utroligt nok kom jeg ud på en lille løbetur i går aftes... desværre lidt for sent.. så det blev bæl mørkt for hurtigt... Havde planlagt 5 km .. men efter 4 km var det så mørkt at jeg valgte at stoppe.. Egentlig fint tilfreds med turen selvom den var på korte side.. Men så bliver skinnebenene heller ikke så belastet...

Satser på at komme hen og træne i dag.. selvom jeg har travlt og lidt tømmermænd (kom lidt senere hjem end planlagt :p ) .. anyways oppe kl 8 i morges og igang halv 9.. rimelig god disciplin på en søndag hvis jeg selv skal sige det (hjemme kl 2 - så det kan godt være jeg går kold i løbet af eftermiddagen) .. Jeg kunne ikke sove mere.. måske pga stress...

Anyways... hvis jeg kan tage en lur og så noget fullbody sent på eftermiddagen ville det være nice....

God dag derude;)

Link to comment
Share on other sites

Update for: Søndag d. 9. September

Jeg havde lige en lille time til rådighed og hoppede hen i centeret for at får lidt træning... Det blev til:

31 pull ups (forhånd - snæver) @ 8 , 6 , 6 , 5 , 6 <- kan helt klart mærke en fremgang... super fedt!!

Jeg kombineret mine pull ups med at lave nogle mave øvelser mellem setsne.. lavede vel en 2-3 forskellige øvelser 3 gange forskellige reps..

Bænkpres:

1x12@ 55 kg

2x10@ 60 kg

3x10 lunges med 2x10 kg vægte i hånden...

3x10 kettle swings med 16 kg KB.. 20 kg er forsvundet fra centeret...

3x10@25 kg barbell curl biceps

3x10@20 kg triceps træk

vil gerne sige at jeg lavede mere... men jeg tror desværre det var det...

Jeg skal til at få dødløft og squat ind i min rutine igen... og bb rowing og militær

Nu må jeg se om det bliver til noget i aften...

Link to comment
Share on other sites

Havde lige en lille time i går, da kæresten også var henne og træne...

Pull ups 30 a 9, 6, 5, 5, 5

Let squat 3x10@60 kg

bænk 3x10@60 kg

dødløft 3x10@60kg

bb curl biceps 2x10@25 kg

mave 3x15 af en øvelse jeg ikke kender navnet på...

15 min på stepmaskinen til 550 kcal, gns. watt: ca. 630

Link to comment
Share on other sites

Hurtig update for onsdag 12. september

Quick cardio dag

lavede lidt mave core øvelser og 2x5 pull ups

herefter lidt cardio... 5 km interval løb 25 min... 3 min i 10 - 10,5 , 11 km/t og så to min på 14-15 km/t... dette gentog jeg 5 gange... gns hastighed: 12 km/t

Link to comment
Share on other sites

Kort iPad Update....

Fredag aften....

Quick træning...

Pull ups 22 a 10 , 7 , 5

Bænk 3x10@60 kg

Kettleball swing 3x10@20kg

Lænd 3x10@bw

Mave - forskellige øvelser bl.a. Planke...

DB row 2x3x10@26 kg

Biceps og triceps lidt la la...

Synes egentlig jeg lavede mere... Men måske ikke ... Kan ikke huske mere...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Efter en længere pause vil jeg se om jeg kan begynde min log igen... jeg har sidste uge begyndt min madlog igen (for mig selv) - så tænkte om jeg ikke også skulle begynde min log her igen...

Målet er stadig at tabe sig... denne gang med fokus på maden og ikke på motionen... Denne gang skal motionen bare til for de positive effekter motion og træning nu engang har..

Det er ikke sådan at jeg ikke har lavet noget siden jeg holdt op med at blogge men slackede dog lidt sidst på året da jeg var træt af resultaterne ikke blev til noget... nu er fokus som sagt på maden og jeg er mere fortøstningsfuld nu.. spiser en slags paleo og det er enormt nemt at holde selvom man lige skal vænne sig til at spise 'aftensmadsagtig' mad om morgenen... men da traditionel morgenmad aldrig har været min kop te, så er det ikke så slemt :)

Har trænet en del i det nye år og føler mig i rimelig god form taget min størrelse i betragtning (stadig omkring de 100+ kg <- vejer mig i dag eller i morgen) og det har primært været cardio... det bliver det ved med - dog med en smule styrketræning for at opretholde muskelmasse.

Træning i går søndag d. 17. februar:

nogle få mave og ryg øvelser til lidt core styrkelse <- samtidig er jeg begyndt at træne chin-ups igen da jeg gerne vil op og lave 3x10 igen.. var tæt på i efteråret med noget der minder om 3x8xbw ... - nu er jeg på 1x5 og 2x4...

Efter det blev det til 800 kcal på step og 200 kcal på cykel <- fitnessdk har udskiftet deres cardio maskinpark og det virker som om at de er mere præcise i deres målinger , der er i hvert fald mere konservative! På deres gamle step-maskine kunne jeg lave 1000 kcal på 27-28 min. på de nye skal jeg bruge ca. 40 min... 39 min hvis det virkelig går godt....

I aften er der træning igen og jeg tror det bliver lidt inspireret af et program jeg fandt herinde . . . noget af 5 øvelser 3 reps som cirkeltræning (bryst, ryg, ryg, mave og ben) og så 15 min cykel, 15 min løb og 15 min step... evt med 5-6 min roning som opvarming...

Wally

Link to comment
Share on other sites

første træningspas efter jeg startede loggen op igen... blev lidt af en skuffelse og jeg kunne mærke for første gang siden jeg startede med min paleoagtige diet at jeg manglede lidt energi i løbet af dagen (måske fordi jeg spiste morgenmad tidligere end jeg plejer...

anyways det blev til meget lidt mave og ryg nærmest ikke hver at nævne.. plus 1x5 + 1x4 chin ups.... (der er pres på det ene stativ der er i centeret til chin ups så der blev ikke en 3. runde...)

Derefter blev det lidt hurtigt cardio: 400 kcal på cyklen (20 min) , 200 kcal på løbebånd (10 min) og 200 kcal på steppen (9 min) = 800 kcal på 39 min + ca. 1 min pause mellem hver post.

En lidt skuffende træning da jeg gerne se mig 'forbrænde' 1000 kcal per session. Ved godt maskinernes måling nok ikke er helt korrekt men ikke desto mindre er det noget jeg kan sammenligne mine træninger med... antal kcal og den tid det tog...

w

Link to comment
Share on other sites

træning d. 19. 2. 2013:

Var tømt for energi meget af dagen... det var egentlig meningen at jeg skulle lave lidt styrketræning, men mandag og tirsdag aften i mit center er bare proppet med folk der starter den nye uge på en frisk... så fandt en cardio maskine i stedet for som jeg kunne gå amok på.. det blev til 2x5xbw@chinups + minimum mave og 1000 kcal på steppen (40 min)

Link to comment
Share on other sites

i går blev det ikke til træning.. dels fordi jeg ikke havde tid (det kan være en valid undskyldning) og dels fordi jeg godt kunne bruge en hviledag... I stedet fik jeg 3 øl... Kombinationen af de to faktorer gør at jeg har mega dårlig samvittighed i dag.. så håber jeg får lavet om på det i dag!

Link to comment
Share on other sites

Ville have været til spinning igår torsdag.. Men kom ikke på holdet og valgte så at gå hjem igen uden træning...

Måtte derfor træne her til formiddag... Det blev til meget lidt mave og ryg + lidt bryst (for lidt) og 15 chinups fordelt på 6, 5 og 4x ikke prangende men havde ikke rigtig motivation til styrke og synes detentor forlang tid....

Hoppede på stepmaskinen og tog 1000 kcal (40 min)

Må til at få lidt mere styrke end i hvert fald to gange om ugen...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er lidt forvirret om hvad der pull ups og og hvad der er chin ups....

Jeg har skrevet chin ups... Men det jeg laver er forhåndsgreb?

Så i dag blev det til 15 forhåndsgreb pull/chin ups

Mave, ryg, bryst, skulder og ben i en slags cirkel (ca 35 min. - med pullupsne)

Derefter 11km cykling 400 kcal på 20 min (ikke specielt imponerende men jeg gad simpelthen ikke mere / tidspresset)

Link to comment
Share on other sites

Der er vist ved at være enighed her på MOL om at chinups er når håndfladerne vender mod dig selv og pullups er når de vender væk fra dig selv. Sådan bruger man i hvert fald betegnelserne i USA/England.

Jeg vil da i øvrigt anbefale dig at læse "The primal blueprint" af Mark Sisson, hvis du er interesseret i paleo (og kan læse engelsk).

Edited by Henrik C
Link to comment
Share on other sites

Chinups it is.....! Tak Henrik ;)

Der blev dog ingen chinups i går, da det virker som om nytårsfortsættet starter hver mandag og fitteren er proppet til randen mandag/tirsdag...

Jeg valgte derfor at tage til spinning i stedet for at kæmpe om pladsen ude på gulvet... det blev til en quick time (30 min) og en begynder time på 45 min. - der var 15 min imellem de to timer og der forsøgte jeg i bedste stil at fortsætte så det blev en lang session , så med lid god vilje blev det til 30 + 15 + 45 = 90 min. spinning - dog var det ikke de mest HIIT effektive minutter...

Link to comment
Share on other sites

gårsdagens træning

chinups 1x7, 1x5 og 1x4

mave 3 forskellige øvelser

to forskellige ryg (udover chinups)- back extension & single dumbell row

to forskellige bryst - skrå bænk og dumbell bænk pres

rimlig hurtig træning... men mandag og tirsdag er bare dårlige dage og træne på pga alle de mennesker i fitteren....

Link to comment
Share on other sites

Onsdag er en rigtig dårlig dag for mig at træne... Så ingen træning der... I går torsdag blev det til en lille tur der dog blev forkortet af eneste kæreste...

Chinups 1x7, 1x5, 1x4/5

Backextension 3x10

Bryst maskine 3x10x60kg

Skulder Press 2x30

Ben Press 3x10x100kg

Mave 2 forskellige øvelser

20 min step (500kcal) og 10 min løb (220 kcal) - her var det meningen at jeg også skulle nå 15 min på cyklen og 280 kcal... Men det skåret til fordel for at tage hjem og lave mad ... (Chicken fried Rice - paleostyle.... Blomkålsris)

Link to comment
Share on other sites

fik lidt cardio under beltet i går...

udover lidt mave og lidt chinups... (ikke meget og ikke imponerende).. så blev det til :

800 kcal på stepmaskinen (32 min) og 300 kcal på cyklen (18 min)

fik svedet godt igennem og kørte mig godt ud..

Ugen har til gengæld ikke været super paleo... så næste uge må der være rematch...

I onsdags fik jeg pasta for første gang i flere uger.. ikke så paleo og i går var jeg ude og spise med kæresten og fik både gin&tonic, rødvin, kartofelmos og masser af dessert! Virkelig ikke særlig paleo!! For at gøre ondt værre, så fik jeg en halv croissant i morges og en halv bolle med ost og syltetøj... og i aften kommer nogle drenge over og den står på campari og andre gode sager... Har godt nok tænkt mig at lave paleo bolo... men alt i alt må den uge være et bust... og næste uge må blive bedre..! Starter med at få et lille træningspas ind engang i eftermiddag!

Link to comment
Share on other sites

fik en hård gang træning ind her til eftermiddag...

chinups 1x7/8 , 1x5 og 1x3 (sidste var wide grip)

bænkpres 3x10x50kg og skråbænk 3x10x40kg

bent over row dumbbell 2x3x10x24kg

shoulder press dumbbell 2x10x14kg

hurtig biceps og triceps øvelser

hurtig mave..... skal til at øge fokus på mave... ikke meget jeg træner den...

cardio:

300 kcal via løb (13 min) , 400 kcal via step (17 min) , 300 kcal via cykel (17 min)

= 1000 kcal på 47 min

paleo bolo står og simre... så sund mad... men vin og campari ryger også ned...

Link to comment
Share on other sites

Status for sidste uge:

Det blev til 2 korte styrketrænings sessions og en god session: 2 halve + 1 hel = 2 gange

90 min. spinning , god vilje = 1000 kcal

69 min step = 1700 kcal (ifølge maskinen)

23 min løb = 520 kcal (igen maskinen)

35 min cykel = 600 kcal (...)

I alt 217 minutters cardio og ca. 3820 kcal forbrændt via cardio - dertil kommer hvad der måtte være forbrændt gennem styrke trænings sessionerne... hvilket samlet vurdes til ca. 800 - 900 kcal...

Total ca: 4600 -4700 kcal forbrændt ved træning sidste uge...

Den her uge skal være mere seriøs end sidste eftersom... Paleokuren virkelig blev ramt i weekenden.... Søndagen gik med tømmermænd, en lang tur 2 timers tur på langelinie og kastellet og en stor potion pasta til aftensmad! Det er utroligt at man skal have dårlig samvittighed af at spise en portion pasta (2) ..

I den her uge må der være lidt mere fokus på maden - ingen alkohol, ingen korn, ingen mejeri produkter! Fokus på Kød og grønt... og ikke mindst logget nogle timers træning ind!

Målet for denne uge er:

  • Mindst 5000 kcal forbrændt på cardio maksinerne - helst fordelt ligelidt over løb, cykel og step og ikke koncentreret på en af grupperne.
  • Mindst 2 gange hård styrke træning!
  • Mere fokus på mave øvelser
  • Ingen alkohol
  • Ingen pasta, ris, sukker eller kartofel
  • Max 2 kopper kaffe om dagen

W

Link to comment
Share on other sites

Træning Mandag d. 4. marts 2013

Fra tidligere erfaringer ved jeg at mit center er fyldt om mandagen omkring fyraften... så valgte en ny taktik og tage derhen sent.... Det betød at jeg næsten skippede træningen for kl 20 da jeg skulle afsted var jeg lige ved at blive på sofaen foran kukkassen...Jeg kom dog afsted og i ånden af denne uges målsætninger var det en cardiodag kombineret med mave og ryg...

Startede med chinups (gør jeg altid hvis jeg kan komme til det .. ) 1x7, 1x5(widegrip) og 1x3(widegrip) <- wide grip er en killer for mig...

mave og ryg(udover chinups) blev en slags cirkeltræning af disse øvelser:

backextension med 10kg skive i armene x 12

situps x25

mountain climber fast grundlag x40

ben løft x25 hvert ben

planke 45 sekunder

De fem øvelser blev så gentaget 3 gange....

Derefter stod den på cardio og jeg fosøger som sagt at variere min cardio mellem løb, cykel og step for ikke at vænne kroppen til en af øvelserne... målet var samlet 1000 kcal

500 kcal på løb (22 min)

250 kcal på cykel (14 min)

250 kcal på stepmaskine (11 min) <- Jeg var HELT død her... men kom igennem, det føltes dog ikke super godt så ikke den bedste start på mit uge mål... som dog blev 1000 kcal mindre...

I alt 1000 kcal på 47 minutter + plus ca. 15 til mave/ryg øvelserne og 5 min. til chinupsne...

W

Edited by Wally
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share