Stress over kostplan!


Jelledrengen
 Share

Recommended Posts

Hej Alle Mol'er

Som overskriften antyder, har jeg kæmpet med at få lagt en kostplan både fornuftig og tilgodeser de behov jeg har.

Jeg har prøvet at lægge en kostplan men af en eller anden grund går jeg i stå konstant, enten fordi jeg ikke ved hvad der er fornuftigt at spise lige i dette måltid, eller simpelthen ikke har fantasi nok til at komme på opskrifter etc.

Her håber jeg en venlig sjæl kan komme ind i billedet, jeg er villig til at betale for hjælpen, dog ikke de 2800 som nogle firmaer skal have.

Jeg har prøvet madlog, men kan ikke rigtig se fidusen i det (dog har jeg kun prøvet demoen), og det jeg egentlig savner er nogle som kan fortælle mig hvilken slags mad der kunne være fornuftigt her udfra mine makro værdier.

Findes der hjemmesider hvor man kan indtaste sine værdier hvor den kan foreslå hvad der er godt osv?

Eller en der ude der har noget tid i sommerferien?

Mine næringsværdier ser således ud:

Måltid 1: 42 g protein / 13 g fedt / 56 g kulhydrater

Måltid 2: 42 g protein / 13 g fedt / 56 g kulhydrater

Måltid 3: 42 g protein / 13 g fedt / 56 g kulhydrater

Måltid 4: 42 g protein / 13 g fedt / 56 g kulhydrater

Måltid 5: 42 g protein / 13 g fedt / 56 g kulhydrater

Måltid 6: 42 g protein / 13 g fedt / 56 g kulhydrater

På forhånd tak for hjælpen.

Jesper.

Link to comment
Share on other sites

Hej Jesper,

Her er et par idéer.

Som udgangspunkt hvis jeg skulle lave det du skal, så ville jeg lave store portioner mad og så dele det op i små. Jeg har ikke lige nogle magiske opskrifter der passer dine tal men her er et forslag til hvordan du kunne gøre det.

Lad os sige at du vælger at lave en portion der indeholder 6 måltider (så kunne du jo spise det samme hele dagen eller fryse portionerne ned og tage dem op af fryseren efter behov). så ville jeg tage en af de retter som jeg allerede kendte og modificere den efter mit behov.

Jeg vill bruge et program som madlog som du nævner hvor der er en madberegner, her kan du

indtaste ingredienser ind til en samlet ret, som du får en samlet værdi indeling på.

en samlet ret til 6 måltider ville altså indeholde

252gr protein

78gr fedt

336gr kulhydrat

f.eks. Lasagne

Jeg vill starte med kød, og jeg ville indtaste mit vægt i kød indtil jeg ramte mine 252gr (hvis du også vil have ost på lasagnen, så tast osten og bechamel saucen ind først)

Kødet vil højst sandsynligt stå for noget fedt også og ellers kan du supplere op med ting som olie eller lign. Til at brune kødet i eller lign. Grønsager står primært for kulhydrater så her kan du jo tilføje ingredienser som du lyster, løg, hakkede tomater, måske gulerødder osv. indtil du når dine tilladte 336gr

Tilbered og del det i dine seks portioner.

Madlog er også et fedt program fordi man bliver klar over hvad ting indeholder. Så man med tiden bliver bedre og bedre.

Det er nok egentlig det som ville virke bedst for mig.

Eller kunne du jo lave ting som tunsalater, kyllingesalater (kogt kylling+mayo), hvor det er virkelig nemt at ramme dine behov og så tilsætte grønsager og brød efter smag på samme måde som ovenstående.

Til morgenmaden kunne du eventuelt tænke lidt i ting som æg, æggekage, skyr osv. hytteost, alm. ost. nødder, havregryn osv.

Det behøver ikke at være svært, gå efter proteinerne som udgangspunkt og så supplerer du op med resten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share