Løb til og fra arbejdet mhbp Vægttab...


rehan2235
 Share

Recommended Posts

Hej Allesammen..

Jeg har brugt motiononline.dk som en meget fornuftig inspiration til at komme igang med min vægttab. Alle jeres erfaringer har været guldværd for en som mig som har målet at smide ca 40-45 kg samlet.

Efter at have afprøvet forskellige motionsformer, lykkedes det mig at finde den som passer mig bedst både tidsmæssigt og noget min krop kan håndtere uden stor belastning. Det er nemlig Udendørs LØB. Jeg er simpelthen blevet forelsket i at tage løbeskoene og noget god musik og så løbe en tur i skoven eller på stranden. Jeg startede i september 2011 og indtil nu er det lykkedes mig at komme fra 125 kg til ned på 106,6 kg(vejet imorges). Jeg har dog inde imellem været på ferie, hvor jeg nok har nydt noget god mad osv, men jeg er stadigvæk meget tilfreds med resultatet pt.

Jeg har behov for noget sparring på følgende:

Jeg har ca 9,5 km fra mit hjem til arbejde, jeg overvejer meget stærkt at begynde at løbe til og fra arbejdet. Hvilket vil sige at jeg på en dag samlet set vil få løbet ca 19 km. Jeg er et super A menneske, så jeg har ikke nogen problemer med at stå op kl. 5-6 om morgen pakke min taske og så afsted. Jeg plejer at smutte fra arbejdet mellem 16-17 så har stadigvæk god til at nå hjem. Jeg kan klare ca 10 km på 55 min pt i en rimelig tempo, hvor min puls er gennemsnitlig 148.

Mit mål vil være at gøre det hver dag, dog undtagen de dage hvor jeg måske har en aftale så bliver det bilen.

Er der nogen af jer der har erfaring med lignende? og er det her simpelthen overkill at løbe de her km hver dag? Er det usundt for kroppen at man belaster den om morgen og så hviler den i et par timer og så belastning igen om eftermiddagen?

Det skal lige nævnes at jeg pt løber hver morgen ca 6km 6 dage om ugen, så kroppen har vænnet sig til at løbe. Til september ligger jeg også 2 styrketræningsdage ind med en fullbody program. Pt står den på masser af armbøjninger og mavebøjninger efter hvert løb.

Data om mig:

Alder: 31

Vægt: 106

Højde: 176CM

Mål i sigte: 80kg

Håber at i kan komme med noget input?

Edited by rehan2235
Link to comment
Share on other sites

Der er lang vej fra 36km til ca. 100km om ugen. Så det er bestemt ikke noget jeg vil råde dig til, fra den ene dag til den anden. Ingen tvivl om du kan træne din krop op til at klare belastningen, men det bør ske gradvist. Tænk altid over dit samlede kilometertal pr. uge. En tommerlfingerregel siger max 10% øgning, for at mindske risikoen for skader.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg var dig ville jeg nok starte ud med at løbe til arbejde og så tage tog/bus/bil hjem og så se hvordan det går... du kan jo altid begynde at løbe hjem et par af dagene.. men det er også farligt at man ikke går kold i træningen...Som Vena siger så er der stor forskel på at løbe 6 km i seks dage/uge og så ca 19 km fem dage om ugen... synes ellers det er en god måde at optimere ens tid på...transport og motion... og små 50 km om ugen er også en god potion ;)

Link to comment
Share on other sites

I forbindelse med at du arbejder dig op på at kunne løbe til og fra arbejde, er der jo udover det samlede antal kilometer du løber, også mulighed for at arbejde med hvor hurtigt du løber disse km.

lige nu ser det ud som om du løber 36km fordelt i portioner af 6km med ca. samme hastighed.

I forbindelse med at du bygger op til at løbe til og fra arbejde.. kunne det være en overvejelse værd at tage nogle af de kilometer du løber steady, og så løbe dem med tempo/interval(nb husk blot fordi man kan løbe 10km i et stræk, er ikke det samme som at man kan inteval løbe 10km)

fx. nogle dage måske cykle til arbejde, stoppe 4km(og senere 6 etc., efterhånden som du bygger op) før arbejde 1½-2 km opvarmningsløb og så nogle intervaller for de sidste 2km- på vej hjem 4km løb i almindeligt tempo+ cykling. alternativt kan du også arbejde med interval i dine normale 6km pas(som jeg formoder du vil øge, og langsomt bytte til ture til og fra arbejde ?).

Vh

Don155

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share