Indirekte VO2max test


Sir Charles
 Share

Recommended Posts

Er der nogle der kender til (har erfaringer med) at benytte en modificeret WattMax test på løbebånd??? De øvrige indirekte løbetests jeg har kendskab til er ikke umiddelbart lige så gode (Cooper mv.).

Spørgsmålet er vel om man kan værdisætte den præcise belastning i Watt på løbebåndet og om man kan komme op og løbe på den højeste belastning (jeg løber på cybex - den nye model der kan gå til 20 km/h).

Alternativt, kender i andre indirekte tests til løbebånd, der giver en rimelig brugbar og reproducerbar VO2max angivelse?

:) Sir Charles :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Sir Charles

Når du laver wattmakstesten er der en rigtig god sammenhæng mellem din opnåede wattmaks og den direkte målte maksimale iltoptagelse (Vo2maks). Dette skyldes at nyttevirkningen/bevægelsesøkonomien ikke svinger særlig meget fra person til person uanset køn og størrelse. Denne er normalt 20-25%.

Når du cykler med eksempelvis 200 watt på på en ergometercykel producerer din krop i virkeligheden ca. 800 watt, hvilket svarer til en iltoptagelse på ca. 2,6 liter/min. Dette er forudsat, at din nyttevirkning er 25% (200/800).

I princippet kan du lave samme protokol til løb på løbebåndet, men her skal du bare relatere din maksimale hastighed til Vo2maks på samme måde som din wattmaks til Vo2maks. Ved løb skal du bare relatere hastigheden til Vo2maks/kg kropsvægt = konditallet.

MEN problemet i løb er, at forskellen i løbeøkonomi (Vo2/kg ved en given hastighed) er noget mere varierende end ved cykling. Løbeøkonomien afhænger bl.a. af benenes og hofternes stivhed og spændstighed (faktisk: jo stivere jo bedre). Hoftebredden har også en betydning (smal hofte giver fart), mens der er en ret stor sammenhæng mellem volumen af underbenet og løbeøkonomien.

Så vidt jeg ved er der ikke en test, der beskriver sammenhængen mellem konditallet og den opnåede hastighed ved en progressiv stigende løbetest - omend den er teoretisk mulig.

Så Coopertesten er nok den bedste indirekte konditionstest, hvor løb indgår.

Pas i øvrigt på med løbebåndene - de er ofte dårligt calibrerede, så hastigheden ikke er præcis.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share