Stort vægt tab, men taber mig stadig hurtigt?


Tarantinofan
 Share

Recommended Posts

Hej Motion-online forum

lige lidt kort info om mig selv:

16 år

Fra start: 108 kg (spillede 5-8 timer computer om dagen, ingen motion)

Nu: 84,5

181 cm høj

For her godt 2½ måned siden valgte jeg at starte på en "livsstil ændring" altså, være meget mere fysisk aktiv, spise sundt, men heller ikke på kur måden, hvor det ikke er tilladt at drikke en cola light i ny og næ. Også at sove på rigtige tidspunkter (levede om natten og sov om dagen altså de dage hvor der ikke var skole). Det resulterede så i et meget hurtigt vægtab på nu 24 kg og man kan sagtens se det på min krop, men her kommer spørgsmålet: efter de her godt 24 kg taber jeg stadig ret hurtigt 2kg, altså på 4-5 dage, og så er der også andre gange det står stille, men når jeg så taber de 2 hurtige kg, kan jeg så regne med at det er fedt, eller er det muskelmasse der bliver ædt op? Jeg styrke træner pt kun meget lidt (det vil sige at jeg er flaskedreng, og løfter tit 25kg på en gang, ved godt det ikke er bænkpres eller noget lignende, men vil kategorisere det som en smule styrketræning. (Det er min plan at starte i fitness-center nu her når skolen starter igen.)

Kærlig hilsen Mathias :)

Link to comment
Share on other sites

Den eneste måde du kan holde styr på om det er muskel eller fedt du taber er ved at få målt din fedtprocent. Lyder af et stort vægttab på så kort tid, så skal nok regne med der også er røget noget muskelmasse. Men det skulle hurtigt komme igen når du går igang med at styrketræne, hvis du ikke er vant til at løfte tunge vægte. Så jo før du får startet op med at løfte vægte jo bedre.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret :), men er det også normalt at tabe muskelmasse så hurtigt? Altså jeg mener, nogen gange kan jeg jo bare smide et halv kg om dagen, tror ikke hverken fedt eller muskler kan blive smidt så hurtigt, tror heller ikke det stadig er væske, så det må nok være en kombination af muskel og fedt :(

Link to comment
Share on other sites

Muskelmasse kan tabes hurtigt men du taber næppe flere kg om ugen, når du ikke har nogen stor muskelmasse. Hvad angår fedt er det sikkert muligt at smide optil 1 kg eller deromkring om dagen, men det kræver sin indsats.

Vægttab bør i øvrigt måles fra uge til uge og ikke fra dag til dag, så undgår at spekulere på småtilfældige dag til dag variationer.

Og til sidst lige en omgang ros til din fine indsats!

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret :), men er det også normalt at tabe muskelmasse så hurtigt? Altså jeg mener, nogen gange kan jeg jo bare smide et halv kg om dagen, tror ikke hverken fedt eller muskler kan blive smidt så hurtigt, tror heller ikke det stadig er væske, så det må nok være en kombination af muskel og fedt :(

Fra dag til dag kan ens vægt uden problemer svinger flere kilo, så mål dig kun en gang om ugen. Og som jeg sagde ville jeg anbefale dig at få målt din fedtprocent. Det giver dig en meget bedre ide om hvordan dit vægttab ser ud. Ingen grund til at tabe sig hvis det er muskel man taber.

Hvis jeg går efter vægt skulle jeg tabe 30 kg, men hvis jeg kigger på fedtprocent ligger jeg på 18% som er indenfor det område man kalder normal fedtprocent.

Så prøv at kig på fedtprocenten istedet. :shades:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej Mathias

Først vil jeg sige tillykke, ikke bare med dit vægttab men også med at du så tideligt i livet har indset det skråplan du var ude på.

Når du kun er 16, så er det meget vigtigt du ikke sulter din krop da du endnu ikke er fuldt udvokset endnu.

Din plan med motionscenteret er super, da det helt sikkert vil bygge muskler på dig, der er desuden i de fleste centre mulighed for fedtmåling som jeg vil tilslutte mig som værende en god ide, da den siger langt mere om din krop end BMI.

Ang.kost, så prøv at find et seriøst kostprogram, evt på nettet. Selv benytter jeg De Danske Vægtkonsulenter(DDV) med stor succes. Der findes mange andre gode alternativer, men jeg har endnu kun erfaring med DDV.

Hilsen

Michael

http://plauborgmichael.blogspot.dk/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share