æde dag


syd
 Share

Recommended Posts

Hvis du har søde sager såsom, slik, is og sodavand i tankerne, kan det med fordel betale sig at spise det hele på en dag, frem for at partionere det ud på en uge, da man ved at spise det hele på en gang:  

<b>

-Skåner tænderne (de ligger kun i "sukkerbad" én dag om ugen)

-Optager mindre fedt og carbohydrater da kroppen kun kan diffundere de fedtstoffer der er nedbrudt til fedtsyrer/glycerol, resten ryger ud igen.

</b>

Med dette sagt, vil jeg samtidig gerne nævne at man på ingen måde skal indføre sådanne æde-dage hvis man har i sinde at "vokse".

Til et sådant formål er det langt bedre at indtage en varieret kost helst bestående af komplekse kulhydrater (og gode fedtsyrer) samt mange vitaminer/mineraler.

Saccharose (sukkermelis) er på ingen måde ideelt som energileverandør da sådanne store mængder, som jeg tror du tænker på, medfører en kraftig insulinrespons, samtidig med at sukkerprodukter kun i meget begrænset grad fylder mavesækken op, hvilket bevirker at den opnåede mæthedsfornemmelse er en kortvarig følelse.

Link to comment
Share on other sites

Hej SYD

Jeg har praktiseret en spisedag om ugen i en del år nu, selv under mine diæter. Jeg har haft enorm glæde af dem især under diæt, jeg kan i løbet af dagen mærke hvordan min krop arbejder og sætter gang i stofskiftet for at fordøje alt maden, og så sveder jeg som en sindsyg i løbet af natten. Denne effekt holder cirka to dage, og hvis du så konsekvent køre en lavkaloriedag efter din spisedag svarede til dit basalestofskifte og på dag nummer to et kalorieindtag svarende til dit basalstofskifte plus 300 kalorie så opnår du også et ekstra tab disse dage i forhold til en kontinuerlig diæt. Dog skal man ikke på sin spisedag spise uhæmmet, du ønsker jo ikke at tage for meget på i forhold til det tab du vil opnå dagene efter. Jeg spiser omkring 500 kalorier mere på spisedage end mit daglige behov, men det gør også at jeg kommer op på 4500 kcal på min spisedag, hvilket er temmeligt meget.

Mit slik på spisedage består primært af slik som giver en lav blodsukkerstigning såsom nødder (M&M's) og diabetes slik, hvilket også sikrer mig i mod den insulineffekt Jens Andersen omtaler. Jeg søger altid for at kombinere mit slikindtag med protein, fedt og kulhydrat aldrig en enkel ren kilde kulhydrat såsom vingummi, lakrids, bolsjer osv. Hvis du gør det undgår du også alt for store blodsukkerudsving

MEN HUSK alt med måde

Link to comment
Share on other sites

Når jeg er på diæt, typisk inden sommeren, så indfører jeg også en ædedag hvor jeg spiser alle de "forbudte" ting. Jeg prøvede at spise clean i 2 måneder engang, og jeg var næsten ved at blive sindsyg, da jeg har en sød tand dobbelt så stor som mit ego. Så jeg indførte en ugentlig dag med slik og is og hvad dertil hører, som regel søndag, da jeg alligevel ikke træner denne dag og derfor ikke skal døje med mavebøjninger og 2 liter is i sækken samtidig. Desuden øger det også stof skiftet som angel siger, og det er faktisk lidt a la pyramide diæt når man har sådan en "ædedag".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share