Vægttræning vs. slankekur?


AllanLV
 Share

Recommended Posts

Jeg har lige et spørgsmål, ang. vægtræning.. (jeg er helt ny indenfor træning, så bær over med mig hvis jeg skriver noget helt galt) ;)

Jeg er en spinkel fyr, men er på det sidste begyndt at udvikle sådan en rigtig nederen ølmave.. ;)

Nu er jeg så begyndt at starte stille og roligt ud med at træne hjemme i stuen..

To gange rotræning + to gange vægttræning..

Men hvilken tilgang skal jeg tage til træningen, hvis jeg gerne vil af med dunken, men samtidig tage på i muskler? :) Skal jeg koncentre mig om at fjerne de overflødige kg, for derefter at begynde at træne og tage på i muskler, eller??

Mvh. Allan

Link to comment
Share on other sites

Hej Allan

Mener der udbredt konsensus om at det er meget svært at både tage på i muskler, samtidig med at man taber sit fedtvæv. Omend det faktum at du siger du er relativt nybegynder med træning, vil give dig en forøget mulighed for at kunne tabe fedtvæv og vokse muskelmasse samtidig(nbegyndere responderer supergodt på deres træning).

Der er masser af artikler om det på nettet, og også af og til programmer der lover at man kan tabe sig i fedt og tage på i muskler.. så google løs.

Der er også masser af steder med tips og tricks til hvordan man tager på i muskel masse(bulk) og smider sit fedt, men bibeholder det meste af sin muskel masse(cut).

Hvad der er "mest rigtigt" , er det sværere at finde et objektivt svar på, men det må (syntes jeg) i høj grad afhænge af dine prioriteringer. Vil du helst af med maven, eller helst have store muskler. NB hvis du virkelig ønsker at forøge din kropsvægt med flere kilo muskler, kommer det til at blive svært uden også at få lidt fedt med på vejen.

Igen google løs og dan dig en mening.

Vh

Don155

Link to comment
Share on other sites

Hej Allan

Jeg mener nu at det sagtens kan lade sig gøre at tabe fedt og samtidig bygge muskler.

Hvis du spiser sundt, find evt. selv et kostprogram på nettet, og samtidig vægttræner så er jeg sikker på at du både vil tabe fedt og opbygge muskler.

Lidt simplet kan det siges at din "ølmave" stammer fra et overskud af fedt og kulhydrater og musklerne skal bruge protein til at vokse.

Lavkarbo diæten kunne måske være løsningen, den er ihvertfald fattig på kulhydrater og rig på protein.

Jeg har læst en del om lavkarbo-kuren, og skal klart afprøve den engang, men lige pt. benytter jeg en kostplan fra http://www.vaegtkonsulenterne. med stor succes.

Hilsen

Michael

http://plauborgmichael.blogspot.dk/

Link to comment
Share on other sites

Ja man kan godt tabe sig og samtidig opbygge muskelmasse, MEN det er en langsom proces.

Det kommer i høj grad an på dit mål:

1) Du vil ligne Brad Pit fra fight club ("relativ" lille, men cuttet) så skal du "blot" spise sundt, være i let kalorieunderskud også noget solid styrketræning – 3-6 måneder senere vil du have en krop der ligner noget fra fight club.

2) Du vil ligne en fra 300, uden retouchering, så snakker vi en helt anden seriøs træning og kost.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lige et spørgsmål, ang. vægtræning.. (jeg er helt ny indenfor træning, så bær over med mig hvis jeg skriver noget helt galt) ;)

Jeg er en spinkel fyr, men er på det sidste begyndt at udvikle sådan en rigtig nederen ølmave.. ;)

Nu er jeg så begyndt at starte stille og roligt ud med at træne hjemme i stuen..

To gange rotræning + to gange vægttræning..

Men hvilken tilgang skal jeg tage til træningen, hvis jeg gerne vil af med dunken, men samtidig tage på i muskler? :) Skal jeg koncentre mig om at fjerne de overflødige kg, for derefter at begynde at træne og tage på i muskler, eller??

Mvh. Allan

Hvis dit fokus 100% lige nu og her bare er at komme af med "dunken" hurtigt og effektivt så er svaret cardio i højsædet og styrketræning på et niveau hvor du blot "vedligeholder" :-)

Hvis du vil forøge din muskelmasse/styrke samtidigt med at du taber dig:

Vær varsom med de råd du får omkring det at tabe sig samtidig med at forøge muskelmasse. Hvis der er et emne der er proppet med myter og "jeg har læst engang" baserede hjemmestrikkede teorier, så er det netop dét her...

Det er lidt komplekst område, for svaret er nemlig både ja og nej til det spørgsmål. I hvor høj grad det kan lade sig gøre afhænger af:

Din grundform

Nuværende muskelmasse

Vægt, eller rettere overvægt og sværhedsgraden af denne herunder fedtprocent

Valg af program, kost, intensitet og en hel masse andre faktorer

Kort fortalt: Desto mere utrænet og overvægtig du er, i desto højere grad kan du både opnå vægttab og forøgelse af muskelmasse samtidig.

Er du super-fit og veltrænet så er det stort set umuligt selvom der *kan* findes eksempler på at det kan gøres. Men det kræver trænings og kostplanlægning i et zig zag mønster som skal være mere end almindeligt pro for at kunne følge...

Så under de rette "omstændigheder" kan du godt ovenstående, men hvis du vil ha specifikke bud herfra skal du poste nogle detaljer om ding vægt, fedtprocent, træningshistorik etc, da det som nævnt er meget individuelt hvor meget det kan give dig.

God fornøjelse med træningen .-)

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for de gode svar, det er noget jeg kan bruge til noget!! :)

Jeg er slet ikke trænet i forvejen, jeg er en total slapsvans hvis jeg skal være helt ærlig.. ;)

Så bare en let trimmet krop vil være mere end nok!

Mht vægt så ligger mit BMI helt som det skal.. Har en ide om at dunken er kommet efter flere års usunde spisevaner og masser af sodavand.. ;)

Men nu er kosten lagt om til sund mad, og jeg træner 4 gange om ugen.. Men for ikke at miste modet er jeg startet ret stille og roligt ud..

Mit skema ser således ud lige pt:

Mandag: 30 minutters roning (på niveau 4, men stiger stille og roligt)

Tirsdag: En lille times træning med vægte..

Onsdag: Fri

Torsdag: Roning igen

Fredag: Vægte igen...

Og så prøver jeg som sagt bare at spise sundt, kartofler, kylling, grønsager osv..... :)

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart lyder det som din "dunk" ikke er videre stor :-)

Hvis det er rigtigt opfattet så kør en helt basal styrketræning og fokuser på cardio-træning/energiunderskud indtil du er tilfreds med livmålet. Og derefter kan du så kaste dig over en struktureret styrketræning med fokus på muskeltilvækst.

Link to comment
Share on other sites

Så skal du helt klart fokusere på vægttab i første omgang. Med den rette træning/kost burde du kunne slippe af med den på 4-6 uger.

Lav samtidigt en styrketræning der lægger et godt fundament til når du skal til at fokusere på muskeltilvækst (kom hele vejen rundt i alle muskelgrupper og husk core-træning, gør det 2, max 3 gange om ugen). Eksempel på en uge:

Cardio+bryst og triceps

Cardio

Cardio+ryg og biceps

Hviledag

Cardio+skulder/nakke og ben/balle

Cardio+core øvelser

Hviledag

Og så forfra...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share