For tyk.


lykkepedersen
 Share

Recommended Posts

Hej Lykke

Da du kun er 16, og ikke virker specielt overvægtig, er dog meget afhængig af din kropsbygning, vil jeg anbefale dig at kigge på din kost.

Er der ting som bare er blevet en vane at spise, så få disse uvaner væk. Hvis du spiser fornuftigt samt træner, så burde du hurtigt kunne opnå resultater.

Vil dog råde dig til at bruge dit spejl og ikke din badevægt som målestok. Tal evt. med en du stoler 100% på vil sige sandheden, mange er bange for at sige "ja du er lidt tyk" selvom det rent faktisk er rigtigt. Hvis du går alene med et ønske om vægttab, så kan man tit blive blind for om man har nået målet, og fortsætte med at tabe sig selv efter normalvægten er nået.

Hilsen

Michael

Link to comment
Share on other sites

Hej Lykke.

Jeg tror, du vil ha´ rigtig meget gavn af at bruge en time eller to på at kigge andre tråde her i vægttabs-sektionen igennem, da det virker til, du ikke ved særlig meget om de basale ting indenfor vægttab og derfor går jeg også ud fra, at du ikke ved særlig meget om kost. Det hænger ofte sammen - og folk, der ikke har så stor viden om kost, tror ofte, det "bare" handler om at sulte sig selv halvt ihjel og træne sig ned til sidste dråbe sved for at tabe sig. Og det er ikke sandt.

For at have et kontrolleret vægttab er det godt at vide, hvad dit energiforbrug er. Og til det formål kan du eks. bruge denne beregner:

http://www.motion-on..._energiforbrug/

Efterfølgende kan du så regne dig frem til, hvor mange kalorier du dagligt bør indtage for at tabe dig. Det gør du eks. her:

http://www.motion-on...n_dit_vaegttab/

Hvis du nu kommer frem til, at du vil indtage 1.600 kalorier om dagen fremover, så prøv at fordele dem sådan her:

Morgenmad: 25% (400 kcal.)

Mellemmåltid I: 10% (160 kcal.)

Frokost: 25% (400 kcal.)

Mellemmåltid II: 10% (160 kcal.)

Mellemmåltid III: 10% (160 kcal.)

Aftensmad: 20% (325 kcal.)

Så nej, du bør efter min mening ikke kun spise en eller to gange om dagen, men istedet seks-syv gange dagligt. Du bor sikkert stadig hjemme og derfor er det nok meget naturligt, at der bliver serveret store måltider til aftensmad, men jeg vil råde dig til, at aftensmaden kun bliver dagens 3. største måltid efter morgenmad og frokost. Så det er en god idé at indvie dine forældre i dine planer, så de kan tage lidt hensyn til dig og hjælpe til. 20% til aften er ikke meget, men hvis du spiser jævnt i dagens løb, er du heller ikke særlig sulten, når du når dertil på dagen. Jeg har kun gode erfaringer med at følge ovenstående skabelon.

For at kunne fordele dagens kalorie-indtag på den måde er det selvfølgelig nødvendigt, at du vejer meget af din mad for at vide, hvad du indtager. Det kan godt være, det er lidt svært at komme igang med, men det er et spørgsmål om at få det ind på rygraden. Når du har vejet din mad, kan du finde ud af, hvad det indeholder her:

http://www.kalorietabel.dk/

At tabe sig kræver lidt arbejde og at man sætter sig ind i nogle ting, så brug lidt tid på det. Alle løsningerne dumper ikke bare ned i skødet på én.

Edited by Lav profil
Link to comment
Share on other sites

Tak Michael.

Altså jeg drikker en del sodavand, og lidt slik og chokolade hist og pist! Men nu vil jeg gå all in! Spise sundt og træne en del..

- Er det godt at spise flere gange om dagen eller kun 1 eller 2??

Byt sodavand til vand eller evt light(er dog visse der mener at de søde-stoffer der bruges i light-produkter er skadelige)

Slik og chokolade byttes til frugt.

Så er du allerede godt på vej, og som Lav profil skriver, så del dine måltider over hele dagen. Hav altid frugt eller grønt med i tasken, således du ikke står ved en slikbutik og er "sulten"

Jeg benytter selv De Danske Vægtkonsulenter, det koster lidt penge, og med din alder og vægt vil jeg mene det er for tidligt at begynde på det. Hellere forsøge selv, de giver en enorm tilfredshed at klarer tingene selv.

Søg her på forum, og spørg endeligt. De fleste svar herinde er fornuftige, så bare kom ind i kampen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share