Motion og løb


zenzation
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg brænder inde med et par spørgsmål som jeg håber at få svar på. Jeg er 18 år, og vejer godt 79 kg, jeg har svært ved at finde ud af hvor meget motion jeg skal dyrke om dagen for at tabe mig. Har ikke mulighed for at måle op præcis hvad jeg spiser, men spiser relativt sundt. Det er bl.a. en skål havegryn med mælk til morgen, to små stks. rugklapper med salat, kylling ,rød pepper osv. til frokost, og varieret aftensmad. Nogle gange salat med kylling, ellers forskelligt kød, kartoffler, og kun fuldkornsprodukter.

Hvis jeg er sulten derudover spiser jeg gulerødder eller pærer.

Spørgsmål 1: Jeg ved at pærer er sunde, men hvor ligger gulerødder og rød peber?

Jeg går sådan ca. 5km hver dag (2km til/fra arbejde, og ca. 3 km med hunden) + det løse på arbejdet. Går 2 km på ca. 15-20 minutter, og de 3 km med hunden kan sagtens tage 45-60 minutter. Går selvfølgelig relativt til for at det skal give noget. Derudover tilføjer jeg ca. 45 minutters løb (igen ca. 3-4 km) hver anden dag. Jeg har bare ingen fornemmelse om hvorvidt det er nok.. Forstår heller ikke hvordan nogle folk kun træner 3 dage på en uge og stadig taber sig, man skal vel være i kalorieunderskud hver dag?

Dertil, vil jeg kunne løbe hver dag? Løber kun hver anden dag pga. jeg har hørt at man får skader hvis man løber hver dag.. Jeg mangler virkelig en måde at få brændt de daglige kalorier af på, de dage jeg ikke løber. Har ingen adgang til fitnesscenter eller andre redskaber, så er lidt lost når jeg så ikke kan løbe..

Derudover har jeg et sidste spørgsmål. Jeg drikker en del Pepsi max og Topform, jeg udmærket godt klar over at det ikke er "sundt" men har det nogen påvirkning på mit vægttab ikke at slippe det? I en light sodavand er der kun ca. 1 kcal pr. 250ml, og en flaske indeholder 1.5L - Det virker bare som meget lidt i forhold til at man har et nydelsesmiddel der holder en fra at gå i andre ting. Så kan jeg selvfølgelig forsøge at trappe ned og helt stoppe senere hen.

Link to comment
Share on other sites

Alder og højde er meget fint, men kunne da være rart at vide hvor meget du gerne vil tabe.

Hvor længe har du spist og motioneret som beskrevet?

Din kost ser ok ud, hvis du ikke dynger alt for meget sukker på dine havregryn. Som udgangspunkt er alt frugt og grønt sundt, så bare fyld op, dog er pærer bedre end f.eks banan men så længe du ikke overdriver kan du roligt spise frugt.

Ang. løb, så skal du IKKE løbe hver dag, din krop(primært dine knogler) har brug for tid til at tilpasse sig belastningen. Som en lidt grov tommelfingerregel kan du øge træningen med 10% om ugen. Dette gælder den samlede belastning, så hvis du øger tempoet så undlad at øge længden.

Link to comment
Share on other sites

Alder og højde er meget fint, men kunne da være rart at vide hvor meget du gerne vil tabe.

Hvor længe har du spist og motioneret som beskrevet?

Din kost ser ok ud, hvis du ikke dynger alt for meget sukker på dine havregryn. Som udgangspunkt er alt frugt og grønt sundt, så bare fyld op, dog er pærer bedre end f.eks banan men så længe du ikke overdriver kan du roligt spise frugt.

Ang. løb, så skal du IKKE løbe hver dag, din krop(primært dine knogler) har brug for tid til at tilpasse sig belastningen. Som en lidt grov tommelfingerregel kan du øge træningen med 10% om ugen. Dette gælder den samlede belastning, så hvis du øger tempoet så undlad at øge længden.

Hej Michael

Tak for dit svar. Til at starte med vil jeg gerne 10kg ned. Gerne mindst 1kg om ugen. Er først lige begyndt at træne efter det skema, er på min tredje dag. Det er bare virkelig en stor motivations killer ikke at vide hvorvidt det er nok. Det der med at skulle veje alt, og regne ud præcist hvor meget man taber pr. uge har jeg ikke behov for så længe jeg ved at det går den rigtige vej.

Jeg spiser ikke bananer af præcis den årsag. Derudover drysser jeg lidt kunstigt sødemiddel over havregrynene, og spiser lidt bolsjer om aften (En pose holder ca. en uges tid) er egentligt fint tilfreds rent kost mæssigt, er bare virkelig i tvivl om hvorvidt jeg dyrker nok motion til at gå i minus.

Derudover har jeg lige et spørgsmål mere, ved du om hvorvidt det har en effekt at man spiser efter at have løbet? Når jeg kommer hjem skal jeg tit have et eller andet at spise, og så kan det sagtens ryge et par gulerødder og pære indenbors. Har bare læst mig til at man fik mest muligt fedtforbrænding ud af ikke at spise noget et par timer efter man har trænet. Passer det, og har det nogen effekt?

Edited by zenzation
Link to comment
Share on other sites

Det er efter min viden ret ligegyldigt hvornår du spiser, bare dine måltider er spredt over dagen. Det er det samlede energi-indtag der gælder, og ikke så meget om det sker før eller efter træning.

Ang. det at gå i minus rent kcal-mæssigt, så er det altså maden der er den væsentlige faktor, men der findes diverse beregnere på nettet der giver dig en ide om hvor meget dine løbeture forbrænder.

Jeg er dog ret sikker på at din kost sammen med 3*45 min løb om ugen er rigeligt til at du er i minus.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share