Kostens betydning ved styrketræning


Redking
 Share

Recommended Posts

Hej.. Har trænet i lang tid efterhånden og hører altid at man skal spise en sund kost og være i kalorieoverskud for at blive stor.

men er det vigtigt at kosten er sund eller kan man lige så godt være i kalorieoverskud ved at spise macd og pizza..

ved nok godt hvad i vil svare.. men på samtlige hjemmesider begrunder de ikke hvorfor man skal spise den sunde kost og om det vil betyde en hurtigere fremgang.

håber i kan hjælpe.

mvh seb

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk relativt ligemeget

dog er der to ting, der spiller ind:

1: du skal sørge for at få nok kulhydrater omkring træningen, så du kan præstere optimalt

2: du skal sørge for at få nok protein (der er ikke meget protein i pizza), men så længe du bare fyrer den af med noget kød er du rimelig safe.

udover det, betyder det ikke at det er sundt bare fordi man bliver stor af det, og fedtet du tager på skal jo også tabes igen. derfor er det fedest bare at ligge i moderat overskud efter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_04042015

Sund kost forstået som forskellig fra ensidig kost vil jeg sige er af ret stor betydning for fysiske/psykiske præstationsevner.

Jeg tror jeg vil rette opmærksomheden på hvad saltet gør. Jeg opdagede det bemærkelsesværdige at en almindelig pose salt chips om aftenen - hvilket jeg så sjældent gjorde - bombede min træning dagen efter så det kunne mærkes under øjenlågene. Jeg opdagede det bemærkelsesværdige ved tilfældighed at spiste jeg stort set samme mængde men nu i form af økologiske grove chips med skræl, langt mindre salte, stegt i sund olie så var der omvendt tale om en ren powerfood der kunne optimere præstationerne dagen efter og virkede bedre end normal kost. Jeg synes eksemplet med salte chips er relevant fordi du spørger specifikt om man kan strukturere træning op omkring ensudig saltholdig junk-food.

Andet aspekt er de fordøjelsesenzymer du kan komme til at mangle gennem ensidig kost. Du kan ikke forudsætte et kalorieoverskud (hvilket du gør) hvis du i længden får tynd/dårligt fungerende mave. Jeg søgte selv da jeg var tung og samtidig på SU at dække proteiner med pulver og havregryn op til flere gange om dagen i store skudefulde for at komme i overskud med det resultat jeg gradvist mistede evnen til at fordøje maden der bare kørte igennem.

Når det kommer til træning er kost mere end kalorier og proteiner.

Edited by Mike75
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_04042015

Jeg kunne forresten godt tænke mig at vide i hvor stort et omfang den omtalte meget ensidige syrebaserede kost egentligt får kroppen til at bryde muskelmasse ned når den selv skal opretholde syre/base-balancen når dette ikke sker gennem kostindtaget som sådan?

Ikke noget jeg særskilt har studeret men noget med at der skal bruges ammoniak fra muskelvæv til at neutralisere syreholdig kost.

Edited by Mike75
Link to comment
Share on other sites

Jeg søgte selv da jeg var tung og samtidig på SU at dække proteiner med pulver og havregryn op til flere gange om dagen i store skudefulde for at komme i overskud med det resultat jeg gradvist mistede evnen til at fordøje maden der bare kørte igennem.

Når det kommer til træning er kost mere end kalorier og proteiner.

Jeg tror ikke helt det der hjemmestudie holder. Jeg har svært ved at tro du kan ødelægge fordøjelsessystemet med at spise pulver og havregryn.

Mig eget hjemmestudie peger f.eks. i den stik modsatte retning. Da jeg vejede omkring 60kg og startede med traditionel BB-træning som 17-årig, var jeg en af dem der ikke umiddelbart kunne spise "nok". Jeg gik hurtigt over til at æde alt der indeholdte mange kalorie, pizza, burger, kager etc. Når jeg vågnede tidlig morgen, eller om natten for den sags skyld, indtog jeg en hurtig shake som det første. Jeg indtog generelt store mængder proteinpulver. Jeg havde 2 fokuspunkter der hed protein og kalorier. Man kan altid diskutere om det nu er smart, men det virkede ganske glimrende for mig. Jeg tog store mængder muskelmasse på, sammen med ekstra fedtmasse selvfølgelig. Jeg oplevede ikke på noget tidspunkt at være hverken uoplagt eller træt.

Ingen tvivl om en sådan livsstil ikke er at foretrække over længere tid, og det kan sikkert have nogle negative konsekvenser på lang sigt. Men når vi alene skakker kost i forbindelse med fysisk træning, tror jeg ikke "sund vs usund" har så stor en betydning som mange "eksperter" gør det til. Jeg mener man som udgangspunkt bør være opmærksom på at begrænse simple kulhydrater, forarbejdede fødevare osv. men det er ikke pga. træningsresultater, men mere pga. fedme og forskellige livsstilssygdomme.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_04042015

Jeg tror ikke helt det der hjemmestudie holder. Jeg har svært ved at tro du kan ødelægge fordøjelsessystemet med at spise pulver og havregryn.

Store doser af samme slags mad gør at nogle af enzymerne til at omsætte denne fødevare opbruges og problemer opstår med føden ryger ufordøjet igennem. Dækkes det daglige kaloriebehov med havregryn giver det høje ensartede fiberindtag tynd mave osv. Træning er ligegyldig med mave/tarmproblemer. Jeg måtte for mange år tilbage have rådgivning fra Frederiksberg Hospital omkring principper for genopretning af tarmflora. Men når problemet dengang var økonomi må man alternativt ned i vægt så der blev råd til mere lødig varieret kost. Ambitioner med styrketræning sættes i bero.

Folk der spiser den slags skodkost du advokerer mister gradvist evnen til at absorbere uforarbejdede fødevarer der sætter maven ud af funktion. Din simple kost nærer overvejende en slags bakterier der fortrænger alle de andre.

Jeg kender udmærket typen der giver kålen, linserne, bønnerne, soyamælken, de rå grønsager skylden når de en enkelt gamg har dristet sig til at spise det.

Men er du seriøs? Hvor lang tid forestiller du dig at du kan leve på havregryn og pulver uden din mave går i stykker?

Den usunde kost kan løbe ind i problemer ved C-vitaminmangel der allerede viser sig på kort sigt efter et par måneder (ikke noget der viser sig på lang sigt). Der er mænd der faktisk aldrig rører frugt- og grøntsager og folk der udelukker fødegrupper har reelt intet at gøre i et træningscenter uanset deres fokus på proteiner og kalorier.

Du snakker om moderat overskud og om at tabe sig igen men det har for mig at se ikke noget at gøre med diskussionen.

Edited by Mike75
Link to comment
Share on other sites

Der vil jo være stor forskel på om vi taler KUN havregryn og pulver, eller vi snakker overvejende gryn og pulver. Jeg vil helt sikkert give dig ret i, at hvis du kun spiser én bestemt fødevare, vil du rende ind i problemer forholdsvis hurtigt. Men hvor mange spiser kun en eller to forskellige fødevarer set over flere uger? Stort set alle mennesker vil spise mere eller mindre varieret, om det så er en sund variation kan altid diskuteres, men det er ikke umiddelbart relevant her.

Min pointe er blot, at "usund mad" ikke direkte påvirker dine træningsresultater, hvilket var det oprindelige spørgsmål. Du vil næppe opnå bedre eller hurtigere resultater fordi du kun spiser rå uforarbejdede fødevarer. Der er mange gode grunde til at spise "sundt", men diskussionen her handler kun om relationen til træningsresultater, og her har jeg hverken selv erfaret, eller set nogle videnskabelige beviser for at der forefindes en sammenhæng.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share