Skal jeg spise så meget?


MichelleLarsen
 Share

Recommended Posts

Jeg er en ung pige, som ønsker et vægttab.

Jeg vejer "teoretisk set" 20 kg for meget, men jeg ønsker max. at tabe mig 15 kg ud fra min kropsbygning, som er pænest med lidt for meget.

Jeg har oprettet en bruger på madital.dk. Jeg vil gerne tabe mig 1 kg om ugen. Ud fra maditals hjemmeside er dette kun realistisk, hvis jeg som minimum dyrker 5 timers intensiv motion samt 1 times mindre intensiv motion om ugen - sammenholdt med at jeg skal indtage det minimum af kj, som min krop har brug for. I følge hjemmesiden skal jeg som minimum indtage 6.600 kj pr. dag.

Vælger jeg at dyrke 4 timers intensiv motion om ugen skulle det ikke kunne lade sig gøre at tabe 1 kg om ugen, hvis jeg samtidig skal indtage det tidligere nævnte minimum af kalorier.

Jeg er afklaret med at skulle dyrke 5 timers intensiv motion om ugen, da jeg er begyndt til zumba to gange 1 time om ugen og har en konditionscykel m.v.

Mit problem er, at jeg ikke kan (har lyst til) spise så mange kalorier. På en normal dag med grønt (2 gulerødder, 200 g. broccoli, 6 cm agurk), 1 æble , 3 skiver rugbrød m. pålæg (1 med tomat og to med leverdreng), 1 stykke laks, 4 små kartofler og 1 glas saft, ville jeg stadig kunne spise 100 g. chips (eller 2000 kj) for at komme op på det minimum af kalorier, som jeg skal indtage.

Jeg vil gerne holde øje med mit kalorieindtag via madital, da jeg ikke selv er den store ekspert i kalorietælning og meget gerne vil vide, om jeg gør det rigtig. Men det forekommer mig ikke naturligt at spise 2000 kj "overflødige" kalorier om dagen. Problemet er som sagt bare, at "hjemmesiden" ikke vil give mig lov til at spise mindre mod at dyrke mindre motion, da dette vil føre til for lidt mad. Dette virker ellers mere naturligt for mig, at spise mindre og dyrke mindre motion - men jeg vil samtidig gerne leve sundt.

Mine spørgsmål er som følger: Har jeg gjort et eller andet forkert eller kan det være rigtigt, at jeg skal indtage 2000 kj udover det mad, som jeg allerede har nævnt - og som i øvrigt er rigeligt for mig? Skal jeg virkelig spise de 2000 kj ekstra, for at kunne tabe mig på sund vis? Hvor meget intensiv motion kan jeg droppe for 2000 kj mindre pr. dag (i cirka tal)?

Jeg håber, at I forstår min problemstilling. Jeg undskylder for det lange indlæg.

På forhånd tak for hjælpen :)

Edited by MichelleLarsen
Link to comment
Share on other sites

Hej Michelle,

For at hjælpe dig bedst muligt, så kom med oplysninger som alder, vægt, højde o.l. så kan vi bedre hjælpe med at regne på tingene for dig :).

Du blander kJ og kalorier (kcal) sammen. Der er en ret væsentlig forskel i disse to. 1 kcal = 4,2kJ. Så 6.600kJ vil i runde tal give dig 1.500kcal om dagen.

Jeg tvivler stærkt på at du har plads til at spise 100g chips eller andet pr. dag hvis du holder en 1500 kcal diæt.

Derudover så kan spise mindre kcal for så at droppe lidt af motionen, men det vil altid være en fordel at træne da det har så mange andre positive effekter end blot vægttab.

Så mit råd er at kigge på madital igen, huske at skelne imellem kJ og kcal også ellers bare ned i centeret og få trænet en masse og sørg for at holde dine kcal - så burde 1kg om ugen være muligt at nå, i hvert fald de første mange uger.

Edited by KasperBC
Link to comment
Share on other sites

Du blander kJ og kalorier (kcal) sammen.

Og så for at fluekneppe lidt, så blander du kalorier og kilokalorier sammen. Den korrekte defination for kcal er kilokalorier. Der skal 1000 kalorier til en kilokalorie :wink:

Michelle: Ellers helt enig med Kasper. Omregningfaktoren for kj til kcal er ca. 4,2. Det vil sige omkring 1570 kcal pr. dag som lyder en del mere realistisk.

Link to comment
Share on other sites

Og så for at fluekneppe lidt, så blander du kalorier og kilokalorier sammen. Den korrekte defination for kcal er kilokalorier. Der skal 1000 kalorier til en kilokalorie :wink:

Michelle: Ellers helt enig med Kasper. Omregningfaktoren for kj til kcal er ca. 4,2. Det vil sige omkring 1570 kcal pr. dag som lyder en del mere realistisk.

You got me ;-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share