Klar til værnepligten?


dapar
 Share

Recommended Posts

Hej brugere, jeg skal d. 1. aug 2013 starte som værnepligtig, og vil gerne høre hvad jeg kan gøre for at blive klar, fysisk og mentalt.

Jeg har altid haft en drøm om at starte inde for forsvaret, og når jeg er færdig med 3.g skal jeg så derind.

Jeg har været oppe og blevet kendt egnet, men jeg fik at vide jeg var overvægtig, så jeg har siden hen tabt mig 12 kg (82kg-70kg). (177cm)

Jeg burde være normavægtig nu, og fokuserer nu på styrketræning. Lige i starten af styrketræningen kunne jeg ikke en gang tage en enkelt armbøjning,

men nu er jeg nået op på ca 8-10 stykker. Jeg træner med 2x3kg håndvægte og træner 3 sæt af hver muskelgruppe (skulder, ryg, biceps, tricpeps, ben)

Mit spørgsmål er hvad mit mål skal være, hvis jeg skal være klar til værnepligten, men samtidigt også skal have overskud, så jeg kan få A1 (hvilket er mit primære mål)

Core 2 testen er da ikke god nok, hvis man skal kunne få en god karakter?

Satster på at begynde løbetræning, så jeg kan opbygge min kondi, omkring 5 måneder før jeg skal derind. Lige nu tror jeg ikke jeg kan løbe i mere end 2 minutter før jeg dør.

Håber i kan give mig noget indsigt. TAK :)

Link to comment
Share on other sites

Tillykke med vægttabet, super flot.

Først, din vurdering i din værnepligt har langtfra kun noget med din fysik at gøre. Det drejer sig meget mere om indstilling og væremåde. Det skader selvfølgeligt ikke at være i god fprm.

Jeg vil råde dig til at begynde at løbe nu, så din krop har mere tid til tilvænningen.

Forsvaret har lavet træningsprogrammer, både til løb og core, så kig på deres side http://www2.forsvaret.dk/temaer/vaernepligt/Pages/Komiform.aspx og følg deres program.

Link to comment
Share on other sites

Fysisk: Begynd på løbetræningen allerede nu, kombineret med styrketræning. Sunde vaner er altid at foretrække inden vi går julen i møde. ;). Håndvægtene er jeg mildest talt ikke imponeret af. Hvis du skal være ærlig over for dig selv, giver de vægte så virkelig noget? Jeg mener, er du øm efter

Psykisk: Ligesom som mange andre, var jeg også inde som værnepligtig for år tilbage. Jeg vil råde dig til at gå ind med et åbent sind og med forventningen om, at det bliver de hårdeste fire måneder i dit liv (dit tidligere aktivitetsniveau taget i betragtning). Det er meningen, at du skal blive presset og derfor bliver det så meget lettere for dig, hvis du følger sergenternes instrukser og ikke mugger over det. :)

Link to comment
Share on other sites

En god fysisk form gør den rigtige holdning og være måde nemmere :)

Core 2 testen er i den nemme ende, hvilket du vil opdage når du har trænet målrettet mod den i et par måneder :)

Det jeg vil foreslå er:

5 dage om ugen.

armbøjninger stop 3-4 reps inden dit komfortabel maks. ( kan du f.eks lave 10, så stop ved 6)

Mavebøjninger kan du lave 20 så hold dit til f.eks 15

Sidebro: kan du holde dig i 20 sek, så så lav den i 10-12 sek.

rygbro: kan du holde dig i 20 sek, så så lav den i 10-12 sek

Lunges ( start uden vægt): kan du lave 30 så hold dig F.eks til 20.

Osv. osv. med de øvrige øvelser, jeg håber du forstår hvor jeg vil hen?

Generelt vil du blive overrasket over hvor hurtigt du bliver god til øvelserne, hvis du øver dig i dem. istedet for at træne. Og mht. til løb. så løb 3 km et par gange om ugen. ( men er du helt begynder, så kig lige på noget tilvænings løb først )

Og det er forøvrigt begyndelsen på en god holdning at du gerne vil være fysisk egnet til forsvaret, og kunne opnå de krav der stilles der til :)

Og værnepligten er en nogen gange måske hård tid, man skal jo lære en masse nye ting, men også en fantatisk tid, med udfordringer såvel som hyggestunder :)

Link to comment
Share on other sites

Tak for alle svarene :)

MichaelPl Okay jeg vil begynde løbetræningen fra næste uge af

Damme Det er lige før 2x 3 kg's håndvægte er for tunge (ja jeg er svag) kan ikke lave 15x strakte arm fra siden og over hovedet med dem, men alle de andre øvelser kan jeg lige lave 10-15 med

lightmaze Skal jeg bruge dit program, i stedet for at bruge håndvægte? er håndvægte ikke mere udfordrene, end bare at lave krops-øvelser? Og ja jeg er meget positivt indstillet. :) Har hørt at det bliver meget hårdt men jeg glæder mig også meget til det hele.

Link to comment
Share on other sites

Det vil jeg anbefale. Man skal kravle før man kan gå, og kropsvægt øvelser er som regel en del nemmere som begynder at få styr på. Men alt efter hvor i landet du bor, vil jeg anbefale dig at gå ned i et trænings center hvis der findes et i nærheden af dig, med kompetent personale, fortæl dem dine mål, og spørge om de kan hjælpe.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej dapar.

Jeg har uploadet nogle af de papir, du får tilsendt når du kommer lidt længere hen vedr. din værnepligt, disse kan findes på linkene nedenunder, stopper disse med at virke på et tidspunkt, må du lige smide mig en PM og så må jeg sende dem til din e-mail eller ligne.

http://i.imgur.com/kmwuo.jpg

http://i.imgur.com/158VH.jpg

Hvis du ønsker at få en god vurdering hos forsvaret kan jeg anbefalde:

  1. Løb - De hader folk som ikke kan løbe, en rigtig god tid vil være ~2800m på 12min
  2. Vægt-belastning - Det er vigtigt du har trænet din ryg/knæ til den belastning de vil komme under, masser af squat kan anbefaldes
  3. Nogle siger at hvor meget 'styrke' du har i dødsløft ikke er alt, det er langt vigtigter at kunne lave f.eks. 6 Pull up (dette er blot hvad jeg har hørt fra andre værnepligtlig)
  4. Gå march, gerne op til 3 timer hvor du bygger en belastning op til omkring ~20kg (dette står også i de papir jeg linkede)
  5. Vær aktiv og vis du er interesseret i forløbet, det giver ligeså meget som det fysisk i form af 'anbefalinger'.
  6. Lad vær med at røre alkohol/stoffer i forløbet
  7. Lad vær med at falde i søvn på vagt

Så skulle det mere eller mindre være dækket godt ind, men tag det med et gram salt eller to (dog ikke nummer 6!).

Edited by Lars29
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share