Hjælp til løbeprogram.


Kihlgast
 Share

Recommended Posts

Hej alle.

Jeg søger lidt hjælp til at komme igang med at løbe. Jeg købte i foråret et par gode løbesko (inkl løbetest) og har herefter prøvet at komme igang med at løbe regelmæssigt.

Mit problem er at jeg overtræner (tror jeg) Jeg har ingen problemer med at løbe en tur på 5-6 km på en lille halv time. Problemet kommer først senere hvor jeg har døjet meget med smerter i knæet. Derfor er jeg aldrig kommet ind i en rutine hvor jeg kan komme ud og løbe 2-3 gange om ugen som jeg gerne vil.

Er der nogen derude der kan hjælpe med nogle gode råd? Synes at det virker lidt "spild" mange af de begynderprogrammer jeg har set, hvor man næsten går ligeså meget som man løber. Men selvfølgelig hvis det er det der skal til for at komme i gang....

Til dagligt er jeg håndværker og har altså ikke et stillesiddende arbejde (ved ikke om det er relevant)

Link to comment
Share on other sites

Det er nok en overbelastning du er er ude i, og ikke en decideret overtræning. Dine sener og led er simpelthen ikke stærke nok endnu. Det er meget få mennesker der kan løbe 18km om ugen fra dag 1, uden at få en overbelastningsskade. Der er desværre en grund til at begynder-programmer starter så stille ud, som de gør.

Du behøver dog ikke at gå, hvis du har kondition nok til at løbe konstant. Men den totale mængden skal stadig være passende. Dvs. omkring 10km om ugen den første stykke tid, måske endda mindre. Når du efter et par uger så vil løbe længere, er det en god tommelfingerregel at holde sig til en 10% øgning om uge.

Som suplement til løbetræning, er der mange der har gavn af bl.a. "pistol squat" til styrkning af knæene. Du kan evt. finde en video på youtube, hvis du er interesseret.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share