Høj puls men lav forbrænding?


HenriknDK
 Share

Recommended Posts

Jeg har søgt efter emnet herinde for jeg er sikker på at andre har stillet det samme spørgsmål ved flere lejligheder, men jeg har endnu ikke været i stand til at finde et konkret svar :(

Jeg er 49 år, vejer 79 kg, i rimeligt god form, har altid dyrket sport, løbet marathon, svømmer m.m. og spinner 2-3 gange om ugen. Min max puls ligger på 202.

Mit spørgsmål går i al sin enkelhed ud på; hvordan kan det være at jeg trods høj intensitet under spinning sessionerne (jeg ligger aldrig under gennemsnittet på 85% af max puls) som regel ender med at være den der har forbrændt færrest kalorier (iflg Suunto Fitness Solution). Jeg forbrænder i snit ca. 650 kalorier på en session.

Jeg er klar over at visse andre deltagere på holdet formentlig ikke har fået justeret deres max puls m.m. og derved får et forkert billede af deres præstation.

Er der en venlig sjæl der kan kaste lidt lys over emnet?

Pft

Henrik

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg læser korrekt, så kender Suunto Fitness Solution kun din maxpuls (og måler naturligvis nuværende puls og tid), men ved intet om hvor meget arbejde du rent faktisk laver (eller effekt du yder). Ved den overhovedet hvad du vejer (evt alder og køn)?

Dermed er det tæt på gætværk, når den skal konvertere det pulsforløb den har målt til et kalorieforbrug.

650kcal lyder ikke helt skævt for en times spinning, måske dog i den lidt lave ende, når du nu er i god form.

Hvor længe siden er det din maxpuls er målt til 202, og hvordan er det gjort?

Jeg kan ikke umiddelbart forklare hvorfor dit estimat af kalorieforbrug skulle være tæt på lavest, når din gennemsnitspuls er tæt på højest. Virker pudsigt.

Hvis du vil have et bedre estimat af dit faktiske kalorieforbrug må du kende din maksimale iltoptagelse (VOmax) (søg og du skal finde test til dette). En test af kondital kan også konverteres til iltoptagelse (link).

Med visse forbehold er det god sammenhæng mellem din gennemsnitspuls og din gennemsnitlige iltoptagelse, og ved kondi-prægede aktiviteter forbrænder du 5kcal pr liter ilt du optager (link).

Forbrænding kan udregnes som: tid (minutter) * VOmax (liter/minut) * gennemsnitspuls (procent) * 5 (kcal/liter)

Eksempel: 60 min * 4 liter/min * 80% * 5 kcal/liter = 960kcal

Det store spørgsmål er dog:

Hvad kan du reelt bruge det til om du forbrænder 600 eller 800 kcal på en spinningtime? :smile:

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share