Militæret kalder i august 2013


KarinaThomsen
 Share

Recommended Posts

Hej med jer :-)

Mit navn er Karina. Jeg har en kontrakt som værnepligtig i Holstebro fra august 2013. Jeg har altid drømt om en god og lang karriere i Forsvaret og jeg glæder mig så meget til at komme i uniformen!

Jeg elsker at træne! Den lykkefølelse samt den stolthed man oplever efter en god omgang træning, er det bedste jeg ved! Og det er nok den vigtigste grund til at jeg træner. Men jeg træner også fordi at jeg jo som sagt skal i militæret efter sommerferien, og jeg vil bare så gerne være den bedste! Jeg bliver desværre alt for tit mødt af mennesker, der ikke mener at jeg som kvinde vil kunne klare mig lige så godt i Forsvaret som mændene, og det er mit mål at modbevise dette åndssvage udsagn.

Jeg har altid elsket sport og motion - især løb og svømning har jeg været fan af hele livet. For fem måneder siden fik jeg dog øjnene op for styrketræning og crossfit, og siden da har jeg ikke kunnet undvære det. Alle de fremskridt jeg hele oplever giver mig bare så meget motivation!

Hvor meget og hvad jeg træner om dagen og om ugen er meget forskelligt. Nogen mener måske, at det er dumt, at jeg ikke har nogen fastlagt plan for min træning - men for mig virker det simpelthen bedst, når jeg bare kan beslutte mig fra dag til dag om hvilken træning jeg føler for på selve dagen, det gør det nemmest for mig at holde motivationen i top og få det optimale ud af min træning!


Glæder mig til at komme igang med det her online logbogs-noget, er spændt på at se om jeg husker det...


Edited by KarinaThomsen
Link to comment
Share on other sites

Har lagt syg siden d. 1. december, så desværre har min træning været sat på stand-by så min krop i stedet kunne bruge alle kræfter på at bekæmpe influenzaen.

Men i dag følte jeg mig endelig frisk nok til at tage til crossfit igen, og nøj hvor var det dejligt at få brugt noget energi igen.

Vi startede ud med opvarmning som bestod af en let og kort WOD. Derefter stod den på Power Snatch. Det er en øvelse jeg kun har lavet én gang før, så jeg puttede ikke særlig mange kilo på stangen og brugte i stedet tiden på at få indarbejdet en god teknik, og da vi et kvarter senere var færdige havde min teknik da også forbedret sig en del. :smile:

Til sidst kom vi endelig til dagens WOD som var:

8 runder:

- 3 push pres 60/40

- 5 back squats

- 10 sit-ups.

Min tid blev 6.52. Jeg havde dog kun 18 kg på, da jeg stadig ikke er helt på toppen endnu, så jeg var lidt usikker på, hvor meget min krop kunne klare - ville helst ikke ende med at besvime som jeg gjorde i sidste måned, da jeg efter en omgang sygdom havde troet at jeg var frisk nok til træning igen men åbenbart ikke var det... Det viste sig dog at være alt alt for let og jeg kunne sagtens have haft mange flere kilo på, men heller safe than sorry! :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hej fed plan, jeg vil lige give et par råd med på vejen. for det første optager der ikke OFASP'er i år, men først fra 2014 hvor det kommer til at kræve en civil bachelor eller en oversergent grad for at blive optaget, uddannelse forkortes dog.

I forhold til værnepligtet er det ikke så fysisk igen, dog er det ikke dumt at træne crossfit og løb inden. I forhold til at komme videre i system og få en god karakter er cooper- og coretesten (danish speedtest) vigtige test at kunne klare godt. Derfor træn din core inden og løb lidt interval.

Personligt har jeg haft stor gælde af at have løbet en del orienteringsløb inden jeg startede, selvfølgelig får man undervisning i det, men at kunne orientere godt er mere en væsentlig egenskab specielt for gruppefører og patrulje soldaten.

Have et øje for test C (styrketesten), af erfaring ved jeg at kvinder har problemer med kropshævningerne, så de skal selvfølgelig trænes, men træn også lunges, dips, dødløft og planke med ekstra kg. Specielt denne test er vigtig i forbindelse med jobbet, men er typisk ikke en del af optagelsestesten (undtagen for jægerne)

Karrierevej: Med den nye officer uddannelse og at fremtiden ikke tjenstgørende sergentelever skal på SU vil jeg forslog dig dette: værnepligt, HRU, evt udsendelse, (første mulighed for at søge jægerkorpset) AFK sergent uddannelse, værnepligt hold, udsendelse, muligvis VUT-I (oversergent) og Offeceruddannelse.

Har du flere spørgsmål så stil dem gerne, mon ikke der findes en MOL bruger der kan svare på dem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share