Træne konditionen (og musklerne) med gåprogrammet?


Mulle_Tulle
 Share

Recommended Posts

Hej alle!

Godt nytår.

Jeg har de sidste to år været skadet (skinnebensbetændelse, knæproblem + kraftig forstuvet ankel - muligvis sprunget en scene), men har fået go for træning nu. Problemet er bare, at jeg har fået det 'go' fra fysioterapeuter, trænere og læger to gange før, og begge gange har det resulteret i skader igen. Den ene gang fordi jeg trænede for hurtigt op, den anden gang kom jeg i fin form, men forstuvede ankelen kraftigt og kunne ikke løbe eller gå i fire uger.

NU vil jeg i gang igen, for det sidste halve år har jeg tilbragt mest tid på sofaen. Men jeg er rigtig bange for at løbe ind i en skade igen, så derfor vil jeg følge 'gå-programmet' (http://www.motion-online.dk/gaaprogram_paa_tid.pdf). Jeg har dog nogle spørgsmål, som jeg håber nogen herinde kan være behjælpelige med:

- Er det kun et 'bevæge-dig'-program, eller giver det mig rent faktisk noget fysisk? Jeg vil jo utrolig godt i gang med at løbe igen, men når jeg har fulgt programmet er jeg så stadig på 'scratch'? Eller træner programmet mine muskler og led, så de bliver vant til belastningen?

- Og er der i øvrigt andre, der har erfaringre med programmet? Og hvilke?

//MT

Min pt. træningsmængde består af cirka 20 minutters styrketræning og 4 X 2,4 km gang - sådan 'løst'. Jeg løber lidt ved siden af, men kun omkring 30-40 min. om ugen.

Link to comment
Share on other sites

Programmet træner dig jo, hvis det er en højere belastning, end du er vant til. Hvis dette ikke er tilfældet, træner det dig ikke.

Det lyder som om, du allerede har rigeligt gang i den fod, i hvert fald efter min overbevisning. Prøv at holde fast i den træningsmængde du kører nu i en periode f.eks. 4 uger, og så evaluér. Er foden blevet bedre/værre. Hvis foden er blevet værre, så skal du lidt ned i træningsmængde, hvis den er blevet bedre så gå en smule op. ikke for meget.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share