Daglig træning - for meget?


Kemikiella
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jeg skriver fordi jeg er en meget aktiv kvinde, som ønsker at supplere min nuværende træning op med styrketræning.

Da jeg startede med at træne, stod den på styrketræning 3-4 gange ugentligt. Det varede 3½ år.

Jeg holdte et halvt års pause og blev zumbainstruktør, som jeg nu har været i 1½ år.

Min nuværende træning ser således ud:

Mandag: Selvforsvar 1½ time. Agressesiv træning, som indeholder basis styrkeøvelser, hård puls og udholdenhedstræning samt teknikker.

Onsdag: Zumba 2 timer + 45 min basis styrkeøvelser.
Torsdag: Zumba 1 time.

Fredag: Selvforsvar 1½ time.
Derudover er al min transport til skole, til hold, til arbejde, til indkøb og lignende på gåben og jeg gå derfor gennemsnitligt 1 times rask gang dagligt.

Det vil altså sige at mandag og fredag, udsætter jeg min krop for styrkeøvelser, men ikke noget fast (blot hvad træningen byder på), og kun onsdag kører jeg med et fast program.

Jeg vil gerne holde fri i weekenden og kender til at man skal lade sin krop restituere.
Jeg vil derfor høre om det vil være for meget at lægge mit "faste" styrkeprogram mandag, onsdag og fredag. Eller måske kun to dage.

Ville det være til glæde eller gavn både at styrketræne og træne selvforsvar samme dag?

Håber I har nogle bud.
Kh Kemikiella.

Link to comment
Share on other sites

Alt det der med, "hvor meget kan min krop klare", "kan jeg træner hver dag", "kan jeg træne flere gange om dage" osv. er umuligt at svare på ud fra et internetindlæg. Det kommer helt an på, hvad din krop er konditioneret til på nuværende tidspunkt.


Er man helt utrænet og starter ud med at træne 1 time hver dag, kan man sikkert ikke klare det særlig lang tid. Men der findes også triatleter m.v. der træner 30+ timer om ugen uden at overtræne, fordi deres krop stille er konditioneret til at klare den store belastning.


Spørg dig selv, om du har overskud til mere. Prøv det evt. af i en periode, og hvis du bliver mere træt, uoplagt og svagere hvert træningspas, så skal du nok skrue ned igen.

Link to comment
Share on other sites

Alt det der med, "hvor meget kan min krop klare", "kan jeg træner hver dag", "kan jeg træne flere gange om dage" osv. er umuligt at svare på ud fra et internetindlæg. Det kommer helt an på, hvad din krop er konditioneret til på nuværende tidspunkt.

Er man helt utrænet og starter ud med at træne 1 time hver dag, kan man sikkert ikke klare det særlig lang tid. Men der findes også triatleter m.v. der træner 30+ timer om ugen uden at overtræne, fordi deres krop stille er konditioneret til at klare den store belastning.

Spørg dig selv, om du har overskud til mere. Prøv det evt. af i en periode, og hvis du bliver mere træt, uoplagt og svagere hvert træningspas, så skal du nok skrue ned igen.

venaN - Tak for dit svar, men kan se at jeg vidst ikke har formuleret mig godt nok.

Det er i forbindelse med mine muskler jeg tænker.. Vil det gøre mere skade end gavn at styrketræne og træne selvforsvar samme dag, når nu mit selvforsvar også indeholder basis styrkeøvelser. Og hvis jeg træner 3 x styrketræning, og to gange selvforsvar om ugen, udfordrer jeg så mine muskler for meget/giver få lidt restitution til at jeg vil kunne opbygge styrke?

Jeg ser jo ingen idé i at supplere min nuværende træning op med ekstra styrketræning, hvis mine muskler ikke kan følge med, og jeg så ikke får noget ud af den ekstra styrketræning.. Så kan jeg ligeså godt lade være.

Håber jeg fik udtrykket mig lidt klarere :)

Vh Kemikiella.

Link to comment
Share on other sites

Det er stadig umulig at svare på. Umiddelbart tror jeg ikke det er noget problem. Højst sandsynligt bliver du kun stærkere af det.

Hvis du kun træner styrkeorienteret med hurtige, få, tunge gentagelser, så er det måske mere sandsynligt at du får problemer, end hvis du træner BB, kun med fokus på hypertrofi. Nerveceller og muskelceller har ikke samme restitutionsforløb. Så kommer det an på intensitet, densitet, volumen osv. Det kan hurtigt blive kompliseret :smile:

Igen, syntes jeg da du skal prøve det af. Det er den eneste måde at få et helt præcist svar på.

Hvis jeg tager mig selv som eksempel, har jeg før i en længere periode trænet rent styrkeorientert med 50-100 armbøjninger på ikke styrkedage uden problemer. Men det betyder ikke alle bare kan gøre det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share