Vitamin revolutionen


blazz
 Share

Recommended Posts

Hej blazz.

Jeg går ud fra, at du er kommet til at skrive forkert, når du kalder ham Knut T. Flytime. Mener du ikke Knut T. Flytlie ?

Han har hjemmesiden http://www.flytlie.dk/

På denne kan man læse, at han har Privatklinik for Biologisk Medicin.

Han hører til gruppen af fagfolk med alternative synspunkter. Med til denne gruppe hører også følgende:

Vitalrådet www.vitalraadet.dk

Radiodoktoren og læge Carsten Vagn Hansen www.radiodoktoren.dk

Kostvejleder Anette Harbech Olesen www.madforlivet.com

For mange år siden læste jeg en bog, som Knut. T. Flytlie havde skrevet.

Så vidt som jeg husker har han som privatperson taget MEGET høje mængder af flere vitaminer og / eller mineraler. Jeg forstår ikke, at han tør. Jeg synes, at det er alt for store mængder. Og han risikerer måske bivirkninger på grund af skadelig overdosering.

Så jeg er personligt ikke tilhænger af de store mængder, som han nævnte i bogen.

Iøvrigt var det meget rodet sat op, da han beskæftigede sig med nogle af mængderne. Det var meget misvisende.

Overraskende nok har Knut T. Flytlie senere vist skrevet, at en større eller mindre del af danskerne ikke behøver tage tilskud af vitaminer og mineraler. Det er ihvertfald sådan, at jeg husker det.

Hvad han mener i de nyeste udgavre af hans bøger, er jeg ikke klar over.

Jeg mener, at man trods alt kan læse ham med udbytte. Man skal blot tage det med et gran salt. Og man bør efter min mening supplere det som han skriver med det som andre skriver.

Jeg kan anbefale artiklen og tråden, som hedder "10 myter om vitaminpiller". Den er fra 2012. Den ligger på hjemmesiden Videnskab.dk . Nedenunder artiklen på Videnskab.dk er der en masse debatindlæg.

Linket er: http://videnskab.dk/krop-sundhed/10-myter-om-vitaminpiller

Jeg er ikke nødvendigvis enig i det, som der står i denne tråd.

Susanne Bugel siger, at man skal passe på med ikke at få for store mængder via multi-vitamin/mineral-tilskud. Det samme siger Christian Gluud.

Hvis man er rask, synes jeg ikke, at man skal tage vitaminer eller mineraler i mængder, der ligger over 300 % ADT. (ADT er myndighedernes etablerede Anbefalet Daglig Tilførsel). Jeg er nemlig bange for bivirkninger i form af skadelig overdoseing for an lang række af vitaminer og mineraler.

Hvis du har lyst, kan du læse lidt i den tråd, som jeg startede sidste år. Titlen er "Multi-vitamin/mineral-piller 2012".

Linket er: http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=59040

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

(og Projekt Trafiksikkerhed)

Projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske interesser. For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a. bevægeapparatet), fysiologi, biokemi, sygdomslære, ernæring og lært alternativ behandling. Det meste på næsten bachelor-niveau. Jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som nogle fagfolk bruger. "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke dyrker meget sport.

Subject:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share